صفحه اصلی / اسلایدر / برق چینی ایرانی در ویترین‌ها
برق  چینی  ایرانی  در  ویترین‌ها

برترين برندهاي توليدكننده ظروف چيني ايراني كدامند؟

برق چینی ایرانی در ویترین‌ها

چيني مقصود، چيني زرين، چيني نسترن، توس‌چيني، پرديس‌چيني، چيني تقديس، شيشه و بلور كاوه، ظروف يزدگل، ناب استيل، بلور و شيشه اصفهان و... برندهاي داخلي چيني هستند كه امروز توانسته‌اند با مشكلاتي که بر سر راه توليد ايراني وجود دارد، ايستادگي كنند و خودي نشان دهند.

شایلی قرایی

چینی مقصود، چینی زرین، چینی نسترن، توس‌چینی، پردیس‌چینی، چینی تقدیس، شیشه و بلور کاوه، ظروف یزدگل، ناب استیل، بلور و شیشه اصفهان و… برندهای داخلی چینی هستند که امروز توانسته‌اند با مشکلاتی که بر سر راه تولید ایرانی وجود دارد، ایستادگی کنند و خودی نشان دهند. به‌روزرسانی ماشین‌آلات و توانایی تولید باکیفیت که در نتیجه مدیریت بجا و درست رقم خورده است، موجب پررنگ شدن نام چینی ایرانی در بازار شد و استقبال مردم نیز نشان داد تولیدکننده ایرانی در این حوزه موفق بوده است.
اگر بخواهیم تولیدات و مصرف داخلی داشته و نیز اتکا به محصولات خارجی نداشته باشیم، باید تمامی اهرم‌ها رعایت شود، تولیدکنندگان برای به‌روزرسانی کارخانه‌ها نیاز به دستگاه‌های به‌روز دارند. در این رابطه دولت نیز می‌تواند با صرف‌نظر کردن از مالیات برای وارد کردن دستگا‌ه‌های به‌روز به تولید در این صنعت کمک کند و حمایت از تولیدکننده کمک به کشور است، جامعه با رفاه اقتصادی به بی‌نیازی و خودکفایی می‌رسد. چند سالی است که تولیدکنندگان ایرانی در زمینه تولید بلور و چینی موفق عمل کرده‌اند و کیفیت محصولات خود را افزایش داده‌اند، اما این موفقیت هنوز به معنی انحصار بازار داخلی نیست، چراکه ۴۰ درصد نیاز کشور از کشورهای چین و ترکیه تامین می‌شود؛ ازاین‌رو لازم است برای افزایش توان تولیدکنندگان در انحصار بازار داخلی دولت از این تولیدکنندگان حمایت کند.

ایستادگی در بازار
محسن الوندی، فعال صنعت چینی و بلور
برندهای نام‌آشنایی در حوزه چینی و بلور فعالیت دارند و توانسته‌اند سهم قابل توجهی را در بازار به خود اختصاص دهند. در برابر کالاهای وارداتی که در این حوزه وجود دارد مانند کالاهایی که از جمهوری چک وارد می‌شود برندهای داخلی توانسته‌اند با ارائه کالاهای باکیفیت، متنوع از لحاظ طراحی و قیمت‌های مناسب توانایی رقابت داشته باشند. واردات در بازار چینی و بلور داریم، اما از آنجایی که خریدار به دنبال اجناس باکیفیت و قیمت مناسب است و کالاهای وارداتی این بخش گران‌قیمت است تمایل به کالاهای ایرانی افزایش یافت. برندهای چینی مقصود، چینی زرین، ظروف یزدگل و بلور و شیشه کاوه و برندهای موفق دیگری که در این بخش فعالیت دارند کالاهای باکیفیتی تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز بازار و البته سلیقه ایرانی است.
کارخانه‌های تولید چینی در ایران طی چند سال اخیر توانستند با مدیریت و برنامه‌ریزی به‌روز باشند و تکنولوژی روز را برای تولید داخلی داشته باشند. بنابراین توانایی رقابت در این بخش با کالای خارجی به وجود آمد و مردم نیز با حمایت از کالای باکیفیت نشان دادند که برای تولید ایرانی ارزش قائلند. به عنوان مثال کارکنان و مدیران توس‌چینی با اعتقاد به پیوسته بودن و مستمر بودن فرایند بهبود تمام تلاش خود را برای استقرار سیستم‌های مدیریتی در جهت تضمین فرایند بهبود به کار می‌برند.
در بازار مشاهده می‌کنیم که این محصولات طرفداران زیادی دارد. توس‌چینی به لحاظ کیفیت و قیمت در رده‌ای قرار دارد که خریدار ایرانی را راضی نگاه داشته است. یزدگل نیز با استفاده از تکنولوژی و ماشین‌آلات پیشرفته و تجهیزات مدرن و آزمایشگاه‌های تخصصی در کنار دانش فنی در زمینه تولید محصولات بی‌نظیری قدم برداشت که امروز ماحصل آن استقبال مردم است. گروه صنعتی کاوه هم دیگر کمتر کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که نام این برند نام‌آشنا را نشنیده باشد، ماموریت خود را براساس افزایش تنوع و کیفیت در تولید و معرفی انواع محصولات شیشه‌ای تعریف کرده و در راستای این ماموریت، خلاقیت و نوآوری در ایجاد محصولات جدید شیشه‌ای را که در خدمت زندگی کم‌هزینه‌تر است، سرلوحه کار خود قرار داد.
در تولید داخلی چینی و بلور استفاده از ماشین‌آلات به‌روز و تبعیت از استانداردهای روز دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد. جمهوری چک یکی از صادرکنندگان این ظروف به ایران است که در کشورهای جهان در تولید این محصول سرآمد شده است. این کشور از ابتدای تاسیس کارخانه تولید بلور و چینی به تولیدکننده خود این اطمینان را می‌دهد که همواره حمایتش خواهد کرد؛ حرکتی که در ایران برای تولید داخلی معنایی ندارد. تولیدکننده ایرانی دست تنهاست و اگر توان ایستادگی در بازار را روی پای خود داشته باشد، برنده است. در غیر این صورت تولید داخلی در مقابل کالای وارداتی سر خم خواهد کرد.

در بخش تولید چینی در ایران وضعیت خوبی داریم
احمد رحمانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان ظروف بلور، چینی و لوستر
با توجه به اینکه سال جاری سال حمایت از تولید ایرانی و تولید‌کننده داخلی نام گرفته، ضرورت این نکته بیشتر از قبل احساس می‌شود که صحبت‌های شعارگونه درباره تولید ملی باید کنار گذاشته شود و حمایت در معنای واقعی آن داشته باشیم، نه اینکه تمام این حرف‌ها فقط باشد و در عمل تولیدکننده ایرانی تنها بماند. تولیدات خارجی در بازار ایران توانایی رقابت را برای تولید ملی باقی نگذاشته است و اگر دیر بجنبیم تمام صنایع کشور خاموش می‌شوند. البته برندسازی در صنعت چینی و بلور تا حدودی انجام شده، اما باز هم در بازار شاهد رقابت نابرابر تولید داخلی و کالاهای وارداتی هستیم. باید نبض بازار در دست تولیدکننده داخلی باشد تا بتواند موفق شود و درآمدزایی داشته باشد. صرف حضور در بازار و قرار گرفتن پشت ویترین نمی‌تواند موفقیتی برای تولید ایرانی رقم بزند. به عبارت بهتر، تولید و بازار در کنار یکدیگر جان می‌گیرند و برای ایجاد رونق در بازار هم باید به افزایش تولید توجه کرد که در این خصوص نقش بانک‌ها موثر است. بانک‌ها می‌توانند از اندوخته خود به تولیدکننده‌ها، انگیزه فعالیت بدهند. تسهیلات بانکی نرخ بالایی دارد. در حالی که در کشورهای پیشرفته این نرخ بسیار پایین‌تر است. برای پیشرفت اقتصاد و رقابت با چنین کشورهایی باید از الگوهای این کشورها استفاده کرد. در بخش بانک نیز همانند‌سازی نرخ تسهیلات می‌تواند به اقتصاد کمک کند. در حال حاضر در این صنف به دلیل کاهش سرمایه در گردش، خرید با چک افزایش پیدا کرده و این در حالی صورت گرفته که آمار چک‌های برگشتی هم رو به افزایش است. این واقعیت وجود دارد که ظرفیت تولید بلور و چینی قابل رقابت با محصولات جهانی است و در صورت حمایت قابل ارتقاست، اما از طرفی هم واردات باید کنترل شود تا ظرفیت کنونی تولید از بین نرود و از طرفی هم حس رقابت تولیدکننده با نمونه خارجی وجود داشته باشد. در بخش تولید چینی در ایران وضعیت خوبی داریم. مثلا کارخانه‌هایی چون چینی مقصود، زرین و تقدیس در سطح کیفیت جهانی کالا تولید می‌کنند و به عنوان نمونه در خارج از ایران هم نمایشگاه دایر کردند و موفق بودند. مهندسان و طراحان این شرکت‌ها در آلمان آموزش دیده و تحصیل کرده‌اند. بنابراین اینها می‌توانند بهترین کار را تولید کنند، ولی در بلور و کریستال این کار صورت نگرفته و این حرکت تازه شروع شده است. کسانی که موقعیت مناسب‌تری دارند اقدام به ورود دستگاه‌ها و تکنولوژی مناسب کرده‌اند و تولید خود را ارتقا داده‌اند، ولی هنوز در ابتدای راه هستند و به جایگاه خوبی نرسیده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.