صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / گرافیک هنری تاثیرگذار بر اندیشه
گرافیک هنری تاثیرگذار بر اندیشه

گرافیک هنری تاثیرگذار بر اندیشه

روز جهانی گرافیک فرصتی برای شناختن طراحی ارتباطاتی و نقش آن در جهان و آشنایی بیشتر مردم با مقوله گرافیک به عنوان یک ابزار و هنر است.

به گزارش کسب و کار نیوز، انجمن جهانی طراحان گرافیک ۲۷ آوریل سال ۱۹۶۲میلادی راه اندازی و در سال ۱۹۹۵روز تاسیس این انجمن در تقویم جهان ثبت شد، در ایران نیز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گرافیک نامگذاری شده است.
گرافیک دنیای ما را شکل می دهد و بر درک، اندیشه و تصمیمات ما تاثیرگذار است. به عبارتی می توان گفت، گرافیک بخشی از سرنوشت بشر است و نمی توان آن را از زندگی حذف کرد زیرا به هر کجای جهان برویم، گرافیک خود زندگی است، محیط های نشر،چاپ، تلویزیون، رسانه و همه ابزارها شکلی از گرافیک هستند.
گرافیک انتقال پیام با تصویر است، هنرمندان رشته های دیگر معنای جهان را می سازند و گرافیک آن را انتقال می دهد.
در روز جهانی گرافیک، طراحان و گرافیست ها با برگزاری جشن ها، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه ها دور هم جمع می شوند تا بر گسترش روابط و تعامل میان طراحان گرافیک و همگرایی بیافزایند؛ کاری که موجب رشد دانش و تجربه مخاطبین و طراحان جوان با طراحی گرافیک می ‌شود.

** انجمن طراحان گرافیک در ایران
انجمن طراحان گرافیک اولین بار در سال ۱۳۵۵با تلاش طراحان گرافیک ایران در مجامع جهانی، زنده یاد «مرتضی ممیز» و چند تن از همکاران وی، از جمله «فرشید مثقالی»، «قباد شیوا» و «آیدین آغداشلو» به فکر تاسیس اتحادیه گرافیک ایران افتادند.
برگزاری نمایشگاه ۵۰ سال گرافیک ایران در سال ۱۳۵۵را می توان از مهمترین رویدادهای گرافیک ایران در پیش از انقلاب به شمار آورد.
برگزاری نمایشگاه دوسالانه طراحان گرافیک ایران با جلب، حمایت و همکاری برخی از سازمان ها و نهادهای دولتی در موزه هنرهای معاصر تهران درسال ۶۶ برگزار شد.
برگزاری دومین سالانه و سومین دو سالانه آثار طراحان گرافیک لزوم تشکیل نهاد صنفی را دوباره در اذهان زنده کرد و آرام آرام گرافیک به جایگاه واقعی خود در جامعه نزدیک شد.
تدریس گرافیک در دانشگاه های مختلف، رشد کمی و کیفی آن و تلاش های هیات موسس تعاونی همراه با جلب نظر جمعیت قابل توجهی از طراحان گرافیک و یافتن راهکار رسمی و قانونی باعث شد، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را در مهر ماه سال ١٣٧۶ به ثبت رسانده و تاسیس کنند.

** گرافیک طراحی پویا
«بهرام کلهرنیا» هنرمند طراح و گرافیست در این باره می گوید: گرافیک، طراحی پویایی است که در زندگی اجتماعی نقش دارد و فرایندی است که سبب شده تا طراحی گرافیک به وجود آید.
وی با بیان اینکه طراح گرافیک باید از آگاهی های لازم برخوردار باشد، می افزاید: طراح باید مفهوم اجتماعی درون یک سبد گرافیک را بشناسد و با بسترهای فنی آن و پخش در جامعه آشنا باشد، این دو با هم صنعت گرافیک را به وجود می آورد.
یک هنرمند طراح گرافیست نیز معتقد است: طراحی گرافیک مهمترین رسانه تاثیرگذار در زندگی است که آن را در همه زندگی مشاهده می کنیم، بر همین اساس، توجه به طراحی گرافیک می ‌تواند، توجه به پیشرفت کیفی زندگی بشر امروز باشد.
«مصطفی اسدالهی» نیز می افزاید: باید از طریق آموزش، طراحی و اهداف طراحی گرافیک را به مردم و توده های مصرف کننده معرفی کنیم.
به گفته وی، در صورتی که به طراحی گرافیک در بخش های مختلف رسانه ای توجه شود، شاهد تحولات صحیح و سالم خواهیم بود.
فراهنگ**۹۳۳۸**۱۸۸۰**۱۳۶۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.