چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مهلت ثبت‌نام در سومین جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی تمدید شد

مهلت ثبت‌نام در سومین جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی تمدید شد

مهلت ثبت نام در سومین جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی تا 15 تیر ماه 97 تمدید شد.

یانک ایده

سعیده سلمانی، دبیر علمی و اجرایی جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: داوری آثار راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره از ۱۵ تیر ماه آغاز می‌شود.

سلمانی با اشاره به اینکه هدف اصلی این جشنواره پرکردن خلاء نظام تعلیم و تربیت در زمینه آموزش مساله‌یابی  و ارائه راه حل مساله در ابعاد مختلف زندگی روزمره است، افزود: در همین راستا پس از داوری‌های اولیه برای حدود ۱۵۰ ایده برتر ارائه شده، دوره‌های آموزشی و مهارتی در جهت ارتقای سطح ایده‌ها در جهت اجرایی کردن برگزار خواهد شد و به دانش‌آموزان مجال ویرایش ایده‌ها داده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: داوری نهایی روی ایده‌های ارائه شده با هدف عملیاتی کردن انجام شده است و سپس در اختتامیه جشنواره که در ۲۳ آبان ۹۷ برگزار خواهد شد، از ایده‌های برتر با حضور مسئولین تقدیر خواهد شد.

سلمانی با اشاره به اینکه ما دانش‌آموزان را حتی بعد از اختتامیه رها نمی‌کنیم و به آنها تا حد ممکن در ساخت و اجرای ایده‌ها مشاوره می‌دهیم، افزود: هدف تیم ما کشف استعدادهای ناشناخته و ایجاد حس خودباوری در دانش‌آموزان برای دستیابی به آینده‌ای روشن و سرشار از نشاط علمی است.

به گفته سلمانی، محورهای عمومی که شرکت کنندگان بر اساس آنها ایده‌های خود را ارائه می‌دهند شامل “تمام رشته‌ها و حوزه‌های علوم” است.

وی خاطرنشان کرد: محورهای پیشنهادی که شرکت کنندگان بر اساس آنها ایده‌های خود را ارائه می‌دهند نیز شامل “ایده‌های مبتنی بر علوم شناختی: 1. ارتقای کیفیت یاددهی- یادگیری در مدرسه، خانه و جامعه و شیوه‌های مراقبت از آسیب‌های ذهن، ۲٫نورومارکتینگ و هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، علوم دفاعی شناختی و جنگ نرم و … 3.اصلاح فرهنگ عمومی جامعه ایرانی در مسیر احیای تمدن اسلامی – ایرانی”، “صرفه‌جویی و بهینه‌سازی انرژی”، “بحران آب، تولید آب شرب و تصفیه فاضلاب”، “ارائه شیوه عملی جهت کنترل ریزگردها”، “تکنولوژی‌های نوین انرژی”، “شیوه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی”، “شیوه‌های نوین آموزش سواد رسانه‌ای” و “بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی در آموزش” است.

سلمانی در ادامه اضافه کرد: شرکت‌کنندگان واجد شرایط در این دوره جشنواره عبارتند از دانش‌آموزان سراسر کشور از جمله تمام دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، تمام دانش‌آموزان دوره اول متوسطه، تمام دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه (نظری، فنی‌وحرفه‌ای، کار دانش) که داوری هر دوره نیز به صورت جداگانه انجام می‌شود.

وی در رابطه با نحوه ثبت نام متقاضیان این جشنواره گفت: معیارهای ارزیابی ایده‌ها در این دوره از جشنواره شامل “خلاقیت و نوآوری”، “مسئله محور بودن”، “داشتن ارزش علمی، فنی و تخصصی”، “مستندسازی علمی”، “ساده و کاربردی بودن و سهولت اجرا” است. 

سلمانی خاطرنشان کرد: همچنین، اطلاعات مورد نیاز برای ثبت ایده‌ها توسط هر شرکت کننده عبارتند از “عنوان ایده”، “زمینه علمی ایده”، “آیا ایده مورد نظر اجرا یا نمونه‌سازی شده است؟” “چکیده ایده شامل: طرح مسئله یا مشکل، راه حل و شیوه عملیاتی کردن راه حل پیشنهادی”، “آیا ایده در مسابقه دیگری ارائه شده است؟ (عنوان مسابقه و رتبه کسب شده)” که در این رابطه ایده‌هایی که برای اولین بار در جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی ارائه می‌شوند، از امتیاز بیشتری برخوردار خواهند شد”، “وجوه تمایز و برتری ایده ارائه شده نسبت به ایده‌های مشابه” که در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، فایل ضمیمه به‌صورت متن و عکس و فیلم می‌تواند بارگذاری شود.

سلمانی در رابطه با شیوه ثبت نام برای متقاضیان گفت: به منظور حفظ مالکیت فکری ایده‌های ارسالی، تمام مراحل ثبت‌نام و ثبت ایده به‌صورت اینترنتی و از طریق لینک stideas.ir در صفحه اول سایت انجام می شود.

به گفته دبیر جشنواره ، ایده‌ها به دو شکل فردی و گروهی می‌تواند در سامانه ثبت شود.

بر اساس این گزاش، سال گذشته حدود ۲۹۰۰ ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در نهایت، جشنواره دوم ایده‌های برتر با داوری آثار در ۵ مرحله و در ۱۲ رشته علمی و با همکاری ۲۲ داور در سطح دکترا و عضو هیئت علمی دانشگاه و با حضور 123 نفر از برگزیدگان و مدیران آموزش و پرورش استان تهران در ۱۲ رشته علمی و با حمایت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.