اهمیت شبکه سازی  در حوزه  استارت آپ ها

«كسب‌وكار» از همايش توسعه استارت‌آپ‌هاي لوازم خانگي در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گزارش مي‌دهد

اهمیت شبکه سازی در حوزه استارت آپ ها

سومين همايش و جشنواره صنعتي «رسم» با موضوع راه‌اندازي و توسعه استارت‌آپ‌هاي لوازم خانگي پنج‌شنبه ششم ارديبهشت ماه در محل پارك علم و فناوري دانشگاه تهران برگزار شد. در اين همايش كه سومين دوره آن با سال حمايت از توليد داخلي مقارن شده بود تعدادي از توليد‌كنندگان داخلي و صنعتگران ايراني حضور داشتند و نياز‌ها و مسائل صنعت را مطرح کردند.

محمد جوادی قاضیانی

سومین همایش و جشنواره صنعتی «رسم» با موضوع راه‌اندازی و توسعه استارت‌آپ‌های لوازم خانگی پنج‌شنبه ششم اردیبهشت ماه در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش که سومین دوره آن با سال حمایت از تولید داخلی مقارن شده بود تعدادی از تولید‌کنندگان داخلی و صنعتگران ایرانی حضور داشتند و نیاز‌ها و مسائل صنعت را مطرح کردند.

راه‌اندازی مرکز نوآوری در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران
در ابتدای این همایش کارن ابری‌نیا، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با اعلام خبر راه‌اندازی مرکز نوآوری در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران گفت: در واقع هدف از برگزاری این همایش نیاز واقعی دانشگاه و جامعه است تا از این طریق این نیازها برطرف شوند و امیدوارم اینگونه همایش‌ها به نمایش تبدیل نشوند.
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران افزود: صنعت و دانشگاه باید در جهت یکدیگر باشند تا جوانان ما بتوانند از این طریق در اقتصاد کشور و ایجاد ثروت قدم بردارند. وی گفت: از بزرگ‌ترین اشتباهات استارت‌آپ‌ها این است که محصولی را می‌سازند که نیازی برای آن وجود ندارد. ابری‌نیا به راه‌اندازی سوله استارت‌آپ‌ها در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: در واقع با راه‌اندازی این سوله نوآوری، فرصت مناسبی در اختیار جوانان کارآفرین قرار خواهد گرفت و می‌توان از این طریق ایجاد ثروت کرد. ما در این زمینه فعالیت‌هایی هم داشته‌ایم و با شتاب‌دهنده‌هایی هم صحبت کرده‌ایم و مرکز نوآوری را در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران راه‌اندازی خواهیم کرد.

تبدیل دانش دانشجویان به ثروت
عباس زارعی‌هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: امروز دانشگاه‌های نسل سوم به گونه ای برنامه‌ریزی شده‌اند که در مسیر کسب‌وکار و تبدیل آن به ثروت حرکت می‌کنند. خوشبختانه دانشگاه تهران هم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توانسته است در این مسیر گام بردارد تا بتواند دانش دانشجویان را به ثروت تبدیل کند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری در کشور ایران ارتباط‌دهنده دولت، دانشگاه و صنعت هستند، اظهار کرد: این پارک‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان هستند و در اقتصاد دانش‌بنیان، تولید ملی و کاهش وابستگی اقتصادی به نفت دنبال می‌شود.
وی درباره اینکه ما باید به دنبال تولید علم نافع و علمی که به دنبال حل مشکلات جامعه است، باشیم، گفت: دانشجویان در دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای تربیت شوند که اقدام به کسب‌وکار کنند. به همین علت یکی از برنامه‌های ما تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه کارآفرین است. زارعی بر ضرورت توجه به نقش استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها می‌تواند در توسعه تکنولوژی‌های جدید که یادگیری الکترونیکی است، تاثیرگذار باشد. توسعه قطب‌های علمی دانشگاه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های آتی ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به شمار می‌رود. رئیس پارک علم و فناوری در پاسخ به «کسب‌وکار» در رابطه با اینکه خیلی از ایده‌ها برحسب نیاز هستند و استارت‌آپ‌ها برحسب نیاز محصولات‌شان را ساخته‌اند، اما برخی از آنها باز هم در بازار با استقبال مواجه نمی‌شوند و تایمینگ آنها شاید به‌موقع نباشد، گفت: برای این مورد در تمام پارک‌ها این باکس ساختاری وجود دارد که یک بخش تجاری‌سازی است که در آن ما در پارک یک اتاق سرمایه و یک کلینیک کسب‌وکار در نظر گرفته‌ایم. بخشی از این کلینیک کسب‌وکار ایجاد فضا و صادراتی کردن آن محصولات است و این اتاق برنامه‌ریزی‌هایش همه انجام شده‌ و از هفته آینده با ظرفیت ما و کارگزارهایی که از بیرون و از حوزه‌های مختلف می‌آیند این مساله‌ها را حل خواهند کرد. بنابراین برای ایجاد بازار برای دانش‌بنیان‌ها و صادراتی کردن ایده‌ها برنامه‌هایی را در کلینیک کسب‌وکار دیده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم آنها را اجرایی کنیم.

ذهنیت بازارمحور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
در ادامه این همایش مینا مهرنوش، مدیر پروژه استارت‌آپ‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت شبکه‌سازی در حوزه استارت‌آپ‌ها گفت: مزیت رقابتی در دنیای کسب‌وکار در دانش و اقتصاد‌های دانش‌بنیان تعریف می‌شود و این مدل اقتصاد دانش‌بنیان بسیاری از تئوری‌های اقتصادی و منابع انسانی را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. وی در ادامه گفت: برای اینکه از منابع دانشی استفاده کنیم، باید یک پلتفرم ایجاد شود تا استعداد‌ها شناسایی شوند و از ایده‌های‌شان برای صنعت استفاده کنیم. دانشگاه کارآفرین در این راستا همسو با نیاز صنعت به دانش و نزدیک شدن دانشجویان به کار برنامه‌های خود را دنبال می‌کند. وی افزود: ما به دنبال ایجاد یک هاب استارت‌آپی در کشور هستیم و برای این حوزه برنامه‌های بسیار جدیدی داریم و فکر می‌کنم که به زودی یک موج جدیدی در دانشگاه‌های دیگر هم ایجاد شود و ما این علاقه‌مندی را در جلسه‌هایی که برگزار می‌کنیم، دیده‌ایم. به همین دلیل فکر می‌کنم که اگر بتوانیم هاب استارت‌آپی را ایجاد کنیم می‌توانیم به استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده کمک کنیم تا کسب‌وکار‌های خودشان را بسازند. مدیر پروژه استارت‌آپ‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: ما در کشورمان اغلب ذهنیت تولیدمحور داریم که این ذهنیت یکی از مسائل اقتصاد ما بوده است. ما در اینجا ذهنیت بازارمحور داریم و می‌توانیم در چند قسمت اصلی بازاریابی و فروش، مالی و سرمایه‌گذاری، حقوقی و قانونی به استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده کمک کنیم.

در ادامه این مراسم حبیب‌ا… انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، محمد ‌طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی و تعدادی از صنعتگران به بیان مسائل و مشکلات این حوزه پرداختند و در انتها هم کارگاهی برای تیم‌سازی و استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده با حضور کارشناسان برگزار شد.

مسابقه ایده بازار لوازم خانگی
انجمن علمی دانشکده مکانیک دانشگاه تهران در نظر دارد با برگزاری مسابقه ایده بازار لوازم خانگی بستری مناسب برای بروز ایده‌ها و رشد و پردازش آنها ایجاد کند. صاحبان ایده می‌توانند از تاریخ ۷اردیبهشت ماه از طریق آدرس utsame. com ایده‌های خود را ارسال کنند. این مسابقه دو مرحله داوری دارد که مرحله اول آن در تاریخ ۱۰خرداد و مرحله دوم آن که به صورت حضوری خواهد بود هفتم تیرماه برگزار می‌شود که افراد منتخب مرحله اول به دفاع از ایده‌های خود می‌پردازند. در نهایت سه تیم انتخاب می‌شوند که ضمن ارائه جوایز نقدی به تیم‌های برتر به سرمایه‌گذاران و افراد مرتبط در این حوزه نیز معرفی می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.