صفحه اصلی / استان ها / مازندران / تغییر شیوه مصرف مواد غذایی در جامعه به دلیل گسترش فضای مجازی
تغییر شیوه مصرف مواد غذایی در جامعه به دلیل گسترش فضای مجازی

دبیرکل کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران مطرح کرد:

تغییر شیوه مصرف مواد غذایی در جامعه به دلیل گسترش فضای مجازی

دبیرکل دومین کنگره بین المللی و بیست و پنجمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران گفت: متاسفانه در کشور و به علت گسترش فضای مجازی شیوه مصرف مواد غذایی تغییر پیدا کرده است و افرادی که در این زمینه صاحب نظر نیستند اقدام به اظهار نظر می‌کنند.

اختتامیه

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا اسماعیل‌زاده کناری در آیین اختتامیه دومین همایش بین‌المللی و بیست و پنجمین کنگره صنایع غذایی ایران که با حضور محققان، صنعتگران، اساتید و دانشجویان ایران و دانشمندان سه کشور اروپایی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنگره ارائه بهترین روش های فراوری، نگهداری و عرضه ایمن ترین مواد غذایی است.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ با شایعه ای که در مورد لبنیات پخش شد گرایش مردم به سمت لبنیات سنتی رفت و همین امر موجب شد که بیماری تب مالت افزایش پیدا کند.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه در صنعت هم خطا وجود دارد گفت: لازم است که ناظران با خطاهای موجود در صنایع غذایی برخوردهای لازم را داشته باشند.

در ادامه این آئین قطعنامه دومین کنگره بین المللی و بیست و پنجمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران در ساری نیز قرائت شد.

در این قطعنامه آمده است: ضمن تقدیر از محققین دانشگاه، صنعت و مسئولان دستگاه های اجرایی صنعت غذا که در این حوزه به منظور سلامت،  امنیت و ایمنی مواد غذایی تلاش می کنند، پس از بررسی و جمع بندی نظرها و پیشنهادهای ارائه شده، اهم آنها به شرح زیر است:

بسترسازی مناسب جهت اصلاح باور مصرف کنندگان مواد غذایی که توسط انجمن همگن غذا و داروی مازندران و کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر این استان در حال انجام است و در ادامه مسیر نیاز به حمایت اندیشمندان در حوزه های مختلف صنایع غذایی و مسئولان اجرایی است.

استان مازندران از نظر تولید محصولات کشاورزی جز استان های پیشرو است و ضایعات محصولات کشاورزی جهت بهره‌برداری محصولات وارداتی که منبع آنها ضایعات محصولات کشاورزی است در اولویت کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر استان مازندران قرار گیرد.

ایجاد بستر، تمهیدات و تشویق های لازم در زمینه علاقه‌مند کردن بخش خصوصی در سرمایه گذاری کلان برای فعالیت های تولیدی به ویژه در تولید محصولات ارگانیک و سالم، درجه بندی، بسته بندی با مواد زیستی جدید، صنایع تبدیلی و ارتقای کیفیت محصولات، حمایت از ثبات بازار و حفظ حضور تولیدکننده در راستای ارتقای نظام سلامت غذا از مبدا تولید و خصوصا استفاده از شبکه های منظم و مستمر حمل و نقل مورد تاکید استان است.

کنترل و نظارت همراه با نمونه گیری های مداوم و سنجش میزان آلودگی های احتمالی منابع و ذخایر آبی، اندازه گیری باقیمانده سموم، آنتی بیوتیک و داروها در تولید محصولات دامی، شیلات و زراعی کشور ناشی از تولیدات داخلی، به منظور جلوگیری از جنگ نرم استکبار جهانی که در مورد اخیر می تواند از مصادیق و راهکارهای نوین پدافند غیرعامل در مقابله به بیوتروریست باشد.

کاربرد حسگرهای زیستی در تشخیص باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین در مواد غذایی و خصوصا در کودهای وارداتی و تقویت و حمایت از ایجاد برند غذای حلال.

ادامه و گسترش فعالیت های مدیریت تلفیقی آفات و مصرف کود و سموم شیمیایی به منظور ایمنی محصولات کشاورزی، احتزاز از آلودگی محیط زیست و تخریب منابع طبیعی تجدیدشونده کماکان مورد تاکید است.

نقش و جایگاه گیاهان دارویی به عنوان غذا و دارو در تحقیقات، تولید و اقتصاد بخش کشاورزی به طور جدی بازنگری و حمایت شود.

توجه به اکولوژی کشاورزی و تدوین برنامه های حمایتی از کشاورزی های کوچک در استفاده از ظرفیت های بالقوه طبیعی به نحوی که از منابع موجود در مزرعه به نحو احسن استفاده شود.

توجه بیشتر به پژوهش های کشاورزی در زمینه سلامت غذا، نه تنها یک ضرورت بلکه یک انتخاب هوشمندانه است، تحقق اهداف تعریف شده برای بخش کشاورزی بدون توجه ویژه به پژوهشگران این بخش به منظور کاربردی کردن نتایج تحقیقات‌ ایشان امکان پذیر نیست.

ارتباط و همکاری مستمر و متقابل NGO ها از جمله انجمن علوم و صنایع غذایی مازندران، انجمن همگن غذا و دارو به عنوان حلقه های ارتباطی صنعت و دانشگاه مورد تاکید قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، این قطعنامه در ۱۰ بند توسط کمیته تدوین قطعنامه پس از بررسی پیشنهادات محققین مورد تصویب قرار گرفت.

در پایان این کنگره از رضا کریمی، شهرام تقی زاده، محمد نجاتیان، سلیمان عباسی، پیوند کارنما، شیوا رحمانی، نرجس نادعلی و صحرا بشیری به عنوان نفرات برتر در بخش پوستر تقدیر شد. همچنین خانم ها محبوبه کشمیری و فروغ شواخی و آقایان مهدی جلالی و امیرپویا قندهاری یزدی به عنوان نفرات برتر در بخش سخنرانی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این آئین از تمامی سخنرانان کلیدی این کنگره از کشورهای اسپانیا، لهستان، اوکراین و ایران نیز تجلیل شد. در این کنگره، ۲۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۴۸۲ مقاله به صورت پوستر از سوی ارائه شد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.