صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / رییس اتاق ایران: آلبانی دروازه ورود ایران به حوزه بالکان است
رییس اتاق ایران: آلبانی دروازه ورود ایران به حوزه بالکان است

رییس اتاق ایران: آلبانی دروازه ورود ایران به حوزه بالکان است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با معاون اقتصادی وزیر امورخارجه آلبانی بر لزوم توسعه روابط اقتصادی دوجانبه تاکید کرد و این کشور را دروازه ورود به حوزه بالکان دانست.

به گزارش چهارشنبه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «غلامحسین شافعی» که در صدر یک هیات اقتصادی از بخش خصوصی کشورمان به آلبانی سفر کرده است، در این دیدار افزود: اراده سران و مقام های سیاسی ۲کشور بر توسعه روابط اقتصادی دوجانبه استوار است.
وی گفت: با روند مثبت توسعه اقتصاد آزاد در آلبانی، فصل جدیدی در توسعه مناسبات ۲کشور آغاز می شود.
شافعی افزود: با وجود ظرفیت‌های بسیار و مناسبات سیاسی و فرهنگی قابل‌قبول، مناسبات تجاری ایران و آلبانی رضایت‌بخش نبوده و باید اقدام های لازم برای رفع این نقیصه انجام شود.
«فعالان اقتصادی ایران و آلبانی می توانند در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی و ساخت زیرساخت‌ها، مسائل درمانی و بهداشتی، ساخت تجهیزات پزشکی، بخش انرژی (نفت، گاز، برق و همکاری‌های پالایشگاهی) و توسعه صنایع کوچک و متوسط همکاری کنند».
معاون اقتصادی وزیر امورخارجه آلبانی نیز در این نشست علاقه‌مندی کشورش برای گسترش و توسعه مناسبات تجاری با ایران را اعلام و تصریح کرد: بی‌شک سفر اخیر وزیر امور خارجه آلبانی به تهران، نشان از عزم راسخ تیرانا (پایتخت آلبانی) برای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران است.
«اِتین جافای»* نقش دولت‌های ۲ کشور برای تعمیق روابط متقابل را مهم توصیف کرد و افزود: در این فرایند نقش بخش خصوصی ۲کشور برای به ثمر رسیدن روابط دوجانبه انکارناپذیر است و امید می‌رود با اجرای توافق‌نامه‌های لغو مالیات مضاعف و تشویق سرمایه‌گذاری، ۲ طرف بتوانند به اهداف اقتصادی خود دست یابند.
به گزارش کسب و کار نیوز، هیات اعزامی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به سرپرستی شافعی دیروز (سه شنبه) به آلبانی وارد شد.
آلبانی کشوری در جنوب اروپاست که بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد؛ دین ۷۰ درصد مردم این کشور اسلام است و به همین سبب قرابت های فرهنگی زیادی میان ایران و آلبانی وجود دارد.
ماشین آلات و تجهیزات، مواد غذایی، منسوجات و مواد شیمیایی مهمترین اقلام عمده وارداتی و کفش، آسفالت، فلزات و سنگ معدن فلزی، نفت خام، سبزی، میوه و تنباکو مهمترین اقلام صادراتی این کشور است.
پارسال ارزش صادرات ایران به آلبانی پنج میلیون و ۳۲۷ هزار و ۸۳۷ دلار بود.
به میزان ۳۸۶ هزار و ۳۷۴ دلار کالا نیز از این کشور وارد شد. بنابراین تراز تجاری با آلبانی به سود ایران است.
…………………………..
* ETJEN XHAFAJ

اقتصام*۹۱۸۹*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۳ماهه ایران و چین از ۴ میلیارد دلار گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.