صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تهدیدهای آزادی بیان از منظر خبرنگاران بدون مرز
تهدیدهای آزادی بیان از منظر خبرنگاران بدون مرز

تهدیدهای آزادی بیان از منظر خبرنگاران بدون مرز

یک گروه دیده‌بان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، آزادی بیان در سراسر جهان از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، رسانه‌های روسیه و دولت چین که به دنبال سرکوب مخالفانشان هستند، در معرض تهدید است.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خبرنگاران بدون مرز هشدار داد که جو انزجار در قبال خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با اقدامات فزاینده کنترل رسانه‌ها تهدیدی برای دموکراسی محسوب می‌شود.

این گروه در گزارش سالانه خود اعلام کرد که خبرنگاران هدف موجی عظیم از اقدامات مستبدانه از جانب رهبرانی قرار دارند که نسبت به آنها خصومت می‌ورزند.

این گروه همچنین سه ابر قدرت جهانی آمریکا، چین و روسیه را به رهبری این تغییرات در قبال آزادی بیان متهم و اعلام کرد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به طور خاص شخصا اقدام به حمله به خبرنگاران می‌کند و پکن نیز مدل کنترل رسانه را برای سرکوب مخالفان در سراسر آسیا اشاعه می‌دهد.

خبرنگاران بدون مرز در این گزارش همچنین آورده است، تمایل به قدرت و سیاست‌های پوپولیستی در اروپا که از سوی روسیه به آن دامن زده می‌شود، تهدیدکننده آزادی‌ در منطقه‌ای است که زمانی ایمن‌ترین بود. زنگ هشدار در مجارستان، اسلوواکی و لهستان هم به صدا در آمده است.

رئیس خبرنگاران بدون مرز نیز گفت: استفاده از گفتمان و واژه‌های انزجارآمیز در قبال خبرنگاران خطرناک است و تهدیدی علیه دموکراسی. رهبران سیاسی که به آتش انزجار از خبرنگاران هیزم می‌ریزند، مفهوم بحث‌ها و مناظره‌های عمومی را که بر اساس حقایق و نه پروپاگاندا است، تضعیف می‌کنند. امروزه به بحث گذاشتن مشروعیت خبرنگاری بازی با آتش خطرناک سیاسی است.

خبرنگاران بدون مرز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به خاموش کردن صداهای مستقل و گسترش شبکه پروپاگاندایی با ابزار رسانه‌ای نظیر شبکه خبری ‌راشاتودی و اسپوتنیک متهم می‌کند.

این گروه دیده‌بان همچنین از واژه‌هایی تندتر برای پکن استفاده و اعلام کرده است، شی جینپینگ چین به نسخه معاصری از استبداد نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود. تاکتیک‌ها و نفوذ پکن در تایلند، مالزی و سنگاپور نیز به کار گرفته شده است.

بر اساس رده‌بندی خبرنگاران بدون مرز از ۱۸۰ کشور، کره‌شمالی سرکوب‌گرترین کشور برای خبرنگاران است و پس از آن نام‌ کشورهایی نظیر اریتره، ترکمنستان، سوریه و چین در این رده‌بندی به چشم می‌خورد. بر همین اساس، عربستان، بحرین، ویتنام، سودان و کوبا نیز در میان بدترین کشورها برای خبرنگاران هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.