صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / اصلاح بودجه مقابله با ریزگردها ضروری است
اصلاح بودجه مقابله با ریزگردها ضروری است

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

اصلاح بودجه مقابله با ریزگردها ضروری است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: امید است در بودجه ای که امسال به مقابله با ریزگردها و بیابان زدایی اختصاص یافته، اصلاحاتی صورت گیرد و استان های دیگر نیز از این بودجه بهره مند شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز خلیل آقایی، چهارشنبه در نشست خبری در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: از دیرباز مبارزه با بیابان زایی یکی از وظایف این سازمان بوده است و ایران در بحث مالچ پاشی و تثبیت شن های روان، جزو کشورهای پیشرو و موفق در جهان به شمار می رود.
وی بیان کرد: در سالهای اخیر بحث ریزگردها که منشا داخلی و نیز خارجی دارد، باعث بروز مشکلاتی برای کشور شده است که شاخص این مشکلات در سال ۱۳۹۵ در استان خوزستان بود و توجه ویژه دولت را برای رفع آن را در پی داشت و اعتباراتی به این منظور اختصاص یافت.
وی اظهار کرد: به دنبال آن دیگر استان ها نیز گرفتار ریزگردها و بیابان زایی شدند و رفع این مشکل در ردیف برنامه های دولت قرار گرفت اما کانون اصلی ریزگردها خوزستان بود و بنا بر اصلاحاتی که در آخرین روزهای تصویب بودجه ۱۳۹۷ صورت گرفت، بودجه مقابله با ریزگردها تنها به خوزستان اختصاص یافت.
وی اظهار کرد: تصمیماتی که مجلس شورای اسلامی می گیرد و به تایید شورای نگهبان می رسد، قانون و برای همه لازم الاجراست اما اصلاح بودجه، مقابله با ریزگردها در هفت استان دیگر را دچار مشکل کرد که امیدواریم با پیگیری، مکاتبات و توجهاتی که مسئولان نظام دارند، این اشتباه برطرف شود.
وی گفت: ۱۵۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بیابان زدایی پیش بینی شد که پس از اصلاحات توسط شورای نگهبان در بودجه، این رقم تنها به استان خوزستان رسید اما اعتبارات این سازمان از محل درآمد عمومی کشور مانند گذشته همچنان برقرار است.
وی اظهار کرد: رقم ۱۵۰ میلیون دلار برای بیابان زدایی و مقابله با ریزگردهای کشور کافی نیست و برای آن مبلغ بیشتری مورد نیاز است، با این حال براساس قانون باید همه این مبلغ در خوزستان هزینه شود.

** اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای آبخیزداری در سال ۹۷
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای طرح های آبخیزداری به منظور جلوگیری از هدرروی آب، فرونشست آب به سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی اختصاص یافته است.
آقایی اظهار کرد: تعداد سیل ها برای عرصه های منابع طبیعی نگران کننده است بویژه اینکه امروزه در مناطقی سیل رخ می دهد که قبلا سیل خیز نبوده است.
وی اظهار کرد: انجام فعالیت های آبخیزداری از طریق طرح جامع آبخیزداری، افزایش پوشش گیاهی، اجازه فرونشست آب باران به خاک و سفره های آب زیرزمینی بهترین راه جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بر اثر جاری شدن سیل است.
وی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای فعالیتهای آبخیزداری در سال جاری، روند خوبی برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت های آبخیزداری و جلوگیری از سیل در کشور به اجرا درآید.
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال مجوز استخدام ۵۴۴ نفر به این سازمان اختصاص یافته که از این تعداد ۳۵ نفر مربوط به خراسان رضوی است اما نیاز کل سازمان به نیروی انسانی سه هزار نفر است.

** کشت ۲۰ میلیون اصله نهال در کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال ۲۰ میلیون اصله نهال در سطح کشور کشت می شود و سازمان جنگلها، انجام فعالیت های بیابان زدایی در ۳۰ هزار هکتار را برای سال جاری متعهد شده است.
وی اظهار کرد: آتش سوزی در جنگلها همیشه در نتیجه شرایط تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، کاهش رطوبت و باد گرم و همچنین خطاهای انسانی در گذشته و حال رخ داده و ممکن است آتش سوزی در سالهای آینده نیز رخ دهد.
آقایی ادامه داد: تمهیداتی برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی و حفاظت از جنگلها اندیشیده شده است به طوری که در سالهای اخیر سازمان جنگلها به یگان حفاظت مجهز شد و با همکاری سایر ارگانها، تدابیر و پیش بینی های لازم با شناسایی نقاط آسیب پذیر در جنگلهای کشور بویژه مناطق شمالی و کوهستانی اتخاذ شد.
وی بیان کرد: از سوی دیگر جنگل کاری یا جنگل دست کاشت در شمال و باقی نقاط کشور که استعداد کاشت جنگل دارند توسط این سازمان انجام گرفته و اعتبارات لازم برای این موضوع پیش بینی شده است.

** سازمان جنگلها در محدوده های شهری تصمیم گیر نیست
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واگذاری بخشی از منطقه جنگلی طرق مشهد به بخش های گردشگری گفت: براساس تصمیمات شورای عالی شهرسازی و طرح جامعی که هر شهری دارد، حریم و محدوده ای برای هر شهر تعریف می شود که مسئولیت آن برعهده شورای شهر و شهرداری است.
وی اظهار کرد: سازمان جنگلها با هر گونه توسعه شهر در مناطق جنگلی و پوشش گیاهی مخالف است و این جنگل و پوشش گیاهی را برای مسائل زیست محیطی و رفاه و آسایش مردم در هر شهر لازم و ضروری می داند اما در قالب مصوبه طرح جامع شهری، شهرداری و شورای شهر تصمیم گیر هستند و سازمان جنگلها در داخل محدوده شهر هیچ وظیفه ای به جز ارشاد ندارد.
وی بیان کرد: نخستین وظیفه سازمان جنگلها، حفظ منابع طبیعی اعم از مرتع و جنگل است، پس از حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی، بهره برداری از آنها در مرحله آخر قرار می گیرد، اگر پروژه ای مطرح شود که براساس آن در مراتع و منابع طبیعی معارضی وجود نداشته باشد و واگذاری اراضی با شرایط محیط زیست مغایرتی نداشته باشد، عرصه مورد نظر طرح، مراحل قانونی خود را برای واگذاری طی خواهد کرد.

*واگذاری ۲۰ میلیون هکتار از مراتع به بهره برداران
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: پارسال ۲۰ میلیون هکتار از مراتع طی قراردادهایی به بهره برداران واگذار شد به این معنا که حفاظت از آن به بهره بردارانی سپرده شد که در آن مستقر بودند.
آقایی اظهار کرد: سیاست این سازمان واگذاری مسئولیت حفاظت از منابع طبیعی به خود بهره برداران است و در این راستا پارسال تعداد تخلفات در اراضی واگذار شده به بهره برداران ۶ درصد نسبت به سال ۹۵ کاهش یافت.
وی افزود: پارسال گزارشی مبنی بر تصرف عرصه های منابع طبیعی توسط دستگاه های دولتی دریافت نکردیم و هر موردی که در این خصوص شکل گرفته مربوط به سالهای قبل بوده که در نتیجه هماهنگی بدون طی مراحل قانونی انجام شده است.

** اولویت امسال کاداستر کردن جنگلهاست
معاون وزیر جهاد کشاورزی، تثبیت مالکیت دولت از طریق تهیه نقشه های کاداستر برای جلوگیری از تجاوز و تخریب را از دیگر اولویت های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری برشمرد.
آقایی گفت: تا پایان سال گذشته ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور کاداستر و سندهای تک برگی برای مالکیت دولت در آنها صادر شد و کار انجام شده در سال گذشته بیش از سه برابر اعتبارات مصوب این طرح بود.
وی بیان کرد: امسال اولویت این سازمان کاداستر کردن جنگلها است و امیدواریم در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۳۹۹ کل عرصه های منابع طبیعی کشور از نقشه کاداستری و سند تک برگی مالکیت دولت برخوردار شوند.
۷۴۸۹/۵۱۳۲

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چای‌کاران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز از بارگذاری متن قرارداد کارخانجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.