صفحه اصلی / فرهنگی / اسناد خانه دکتر مصدق از چه حکایت دارد؟
اسناد خانه دکتر مصدق از چه حکایت دارد؟

مرمت خانه مصدق

اسناد خانه دکتر مصدق از چه حکایت دارد؟

معاون میراث فرهنگی البرز گفت: هنوز وارد فاز مرمت خانه مصدق نشده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی البرز گفت: هنوز وارد فاز مرمت خانه مصدق نشده‌ایم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ، حسین امین افشار در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دکتر مصدق به عنوان یکی از مهمترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران برای همه شناخته شده است.

وی ادامه داد: نام دکتر مصدق با ملی شدن صنعت نفت در تاریخ این مرز و بوم حک شد و بدون شک فراموش نخواهد شد.

امین افشار افزود: شاید کمتر کسی بداند که خانه دکتر مصدق در روستای احمدآباد نظرآباد البرز قرار دارد، خانه‌ای که قدمتش به دوره قاجاریه باز می‌گردد. این خانه که در املاک مادری دکتر مصدق در جنوب روستای احمدآباد قرار دارد از دو بخش مسکونی و حیاطی بزرگ در وسط تشکیل شده است.

این مسئول بیان کرد: در طبقه اول این خانه آجری و ساده چهار اتاق و پنج قسمت دیگر شامل ایوان، فضای تقسیم‌کننده، سرویس بهداشتی، کفش‌کن و انبار وجود دارد.

امین افشار توضیح داد: مصالح آجری، تزئینات محدود و مختصر، ایوان‌ها و ستون‌های چهارگوش، اتاق‌های ساده، درها و پنجره‌های چوبی و بام شیروانی از خصوصیات این خانه است.

معاون میارث فرهنگی البرز گفت: خانه دکتر مصدق در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به بررسی برای تصویب طرح مرمت این خانه ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از بخش‌های خانه مصدق به مرمت نیاز دارد و علاوه براین باید اقداماتی برای تعیین حد و حدود و حریم این خانه نیز شود.

این مسئول اظهار کرد: در خانه مصدق اشیاء، اموال و اسنادی نیز وجود دارد که آنها نیز نیاز به مرمت دارند.

امین افشار ابراز کرد: در حال بررسی و جمع بندی برای ارائه طرحی جامع جهت مرمت این خانه هستیم و بعد از تصویب آن با اختصاص اعتبار عملیات مرمت این خانه آغاز می‌شود. طرح مرمت این خانه هنوز کامل نشده و باید پس از انجام مراحل اداری و تصویب آن منتظر تخصیص بودجه مناسب باشیم.

وی افزود: احتمال تبدیل خانه مصدق به خانه – موزه وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد فرایند مرمت آن به سرعت انجام می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.