نقش اصلی اقتصاد مقاومتی را اصناف و بازار یا همان اقتصاد خرد ایفا میکنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران ، هر روز عصرها بعد از پایان کار؛ فارغ از هیاهوی تاکسیهای دربستی ، در آرامش یک پیادهرو دیدنی در مسیر خانه ، ازدحام مردم را در بازار و مراکز تجاری می بینم،مغازه هایی با اجناس رنگارنگ ، دلفریب و با ظاهرهای متفاوت ،از دور هم متوجه می شوی کدام مغازه ها با جیب پولمان برای خرید همخوانی دارد و حتی با گذاشتن وقت و پرسیدن می توان متوجه شد که قیمت اجناس مشابه هم مغازه مجاور با کناری متفاوت است که خود جای تأمل دارد!(با وجود زیربنا ،قیمت ملک , وجنس یکسان) صداقت مغازه داران در تعریف اجناسشان، قیمت عادلانه و رعایت حقوق مشتری شیرین کننده کام خریدارانی است که از ذوق و شوق نگاهش می توان فهمید . مانتویی نظرم راجلب می کند؛ قیمتش ۲۸۰ هزارتومان است و فروشنده با آب و تاب تعریف می کند که خارجی است و برند معروف فلان کشور، به مغازه مجاور می روم؛ مانتوهای ایرانی باقیمت مناسب دقت که می کنم برند خارجی از نظر کیفیت برتری آنچنانی بر آنها ندارد. فروشنده که تعجب را در چهره ام می بیند لبخند زنان نزدیکم می شود، از تفاوت قیمت ها و جنس مانتوها می پرسم. ابراهیمی خانم مسن فروشنده در جوابم می گوید: متأسفانه هنوز در مورد جنس تولید داخل تبلیغ و فرهنگ سازی بهینه صورت نگرفته است.کماکان مشتریان غافلی هستند که به صرف شنیدن نام فلان برند خارجی بی آنکه بدانند این جنس که به این خوبی دوخته شده کار داخل است،چندین برابر قیمت واقعی اش پول می پردازند. اما اگر به آنها از ابتدا با صداقت گفته شود که این جنس تولید داخل است،آنقدر توی سر جنس می زنند تا قیمتش را به نصف برسانند. وی ادامه می دهد : من که خودم به تازگی خیاطی را فراگرفته ام و به جنس پارچه ها آشنا شدم،با صداقت بامشتریانم ازکیفیت اجناس ایرانی می گویم وخداراشکر راضی ام. دو،سه مغازه آن طرف تر می روم جایی که با برچسب های بزرگ روی شیشه مغازه نوشته اصناف و بازاریان بازیگران اصلی اقتصادمقاومتی همه مانتوها کمتر از ۵۰ هزار تومان. مغازه غلغله است ، گوشه ایی می ایستم و با یکی از فروشندگان گفت و گو می کنم. خانم امینی فروشنده علت قیمت پایین اجناس را کوچکی اندازه قد و آستین،نداشتن دکمه،نازکی و… (برگرفته از مدل های غربی)عنوان می کندو اینکه با توجه به قیمت پایین خریداران بسیاری دارد. خریداری از لابلای جمعیت داخل مغازه خودش را به من می رساند همانطور که چادرش را مرتب می کند می پرسد شما گزارشگرید؟بعد که تأیید مرا می بیند شروع به گلایه می کند و از قیمت بالای پوشاک و لباس هایی که اندازه های متعارف و آستین های بلند دارند و در عوض مانتوهای با قد وآستین کوتاه،جلوباز و تنگ و شلوارهای پاره دربازار می گوید. خانم جوان دیگری به جمع اضافه می شود و خواهان وجود مانتوهای دوخت ایران با قیمت مناسب مطابق با شأن و فرهنگ ایرانی است و ادامه می دهد چون قیمت اینگونه مانتوها بالاست خریداران به دنبال قیمت مناسب ولو بی توجه به کشور تولید کننده و مدل آنهایند. توانمند سازی تولیدات داخلی در اولویت اقتصاد با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبرمعظم انقلاب ،چندسالی است که توانمند سازی تولیدات داخلی وبه کارگیری رویکردی حمایتی درتنظیم بازاردر اولویت قرار گرفته و با توجه به شعارحمایت ازکالای ایرانی، امسال این موضوع ویژه تردرحال پی گیری است. خسروی استاد اقتصاد معتقد است: رقابت سالم ، رعایت استانداردها در تولید و حمایت از تولید کننده داخلی و توسعه زیر ساخت های اقتصادی در مسیر تولید همراه با رعایت حقوق مصرف کننده از راهکارهای تنظیم بازاراست. درحال حاضرارتقای تولیدباکمی خلاقیت به خرج دادن البته باتوجه به قدرت خرید مشتریاصناف و بازاریان بازیگران اصلی اقتصاد مقاومتی و حفظ شأن و فرهنگ ایرانی می تواند راهگشایی بسیار بهتر و موثرتر باشد. چیزی که الان تقریبا خلأ آن را در بازارمی بینیم. همین طور که به نیمه بازار می رسم تابلوی کارگاه تولیدی پوشاک در کوچه ایی نظرم را جلب می کند بدم نمی آید گپی هم با تولید کنندگان داشته باشم. احمدی مسئول کارگاه می گوید: با گرفتن وام های اقتصاد مقاومتی و کمی پس انداز توانستم سرمایه اولیه را تهیه و کارگاه خیاطی با اشتغال مستقیم ۲۰ نفر راهاندازی کنم. وی می گوید: فروشندگان نقش مهمی در اقتصاد دارند،صاحب واحدهای صنفی که باما در ارتباطند جنس های تولیدرا با قیمت مناسب از ما می گیرند و می بینیم که منصفانه هم می فروشنداما پوشاک بی کیفیت (از نظر جنس و خارج از عرف ایرانی) با قیمت بسیار پایین حتی کمتر از ۳۰ هزار تومان تولید خارج موجوددربازار،جای حرفی را باقی نگذاشته است. شریکش ادامه می دهد: باید با فرهنگ سازی مانع خرید کالاهای بی کیفیت خارجی از سوی مردم شویم. باید فرهنگ سازی در کنار برخوردهای تعزیری باشد. به کارگاه تولیدی کناری می روم با ۴۵ کارگر ؛ صاحب کارگاه یکی از راهکارهایی را که جنس ایرانی با قیمت مناسب به دست خریدار برسد ، حمایت بیشتر و اعطای تسهیلات بانکی با سود کم می داند و می گوید: متأسفانه هزینه تولید در کشور بسیار بالاست، به همین علت تولیدکنندگان ایرانی توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارند. مومنی ادامه می دهد: یکی از پیشنهادهای من برای افزایش توان رقابت تولیدکنندگان این است که ابتدا مواد اولیه مرغوب با نرخ مناسب در اختیار آنها قرار داده شود. از این رو پیشنهاد میشود که دولت به جای اعطای تسهیلات با نرخ سود بالا تلاش کند هزینه تولید در کشور را کاهش دهد.اصناف و بازاریان بازیگران اصلی اقتصادمقاومتی یوسفی سرکارگرکارگاه هم می گوید: اصناف وبازاریان بایدبارعایت حقوق مصرفکننده و ارائه کالای ایرانی و پرهیز از کمفروشی و گرانفروشی، با جلب رضایت مردم، به اقتصاد کمک کنندو دولت نیز از واردات بیرویه کالاهای خارجی جلوگیری کند. فروشنده ایی که برای تحویل جنس هایش آمده وارد گفت و گو می شود: من به بانوان سرپرست خانوار هم که در منزل فعالیت خیاطی دارند سفارش می دهم که انصافا با داشتن کمترین امکانات،جنس با کیفیت تحویل می دهند و دستمزد کمی می گیرند و تولیدشان هم مشتریان زیادی دارد. کمالی ادامه می دهد: نباید اجازه داد تا کشور به بازار مقصدی برای جنس های بی کیفیت بیگانگان تبدیل شود، تنها خودمان میتوانیم دست بر زانوی همت بگذاریم و با وحدت و همدلی چرخ تولید و اقتصاد کشور را بچرخانیم. اصناف قلب اقتصاد جامعه هزاران تولیدی خیاطی در کشورمشغول به کار ند و عمده کارگران این کارگاهها جوانانی هستندکه با شوق برای به حرکت درآوردن چرخ تولیدو زندگی خویش تلاش می کنند. تولید در عرصه پوشاک یکی از مهمترین و کارآمدترین بخشهاست که علاوه بر داشتن ارزش افزوده بالا امکان اشتغالزایی گستردهای را نیز به همراه دارد. از سوی دیگر در اقتصاد ایران، اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور دارد و به علت گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم، مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کند. واحدهای صنفی حلقه واسط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگانند. آن ها با انتقال کالا از تولیدکنندگان (با صرف هزینه وزمان کمتر همواره با رعایت استانداردهای سلامت کالا) به مصرف کنندگان و در مقابل آن ، انتقال منابع نقدینگی از مصرف کنندگان به تولیدکنندگان ، چرخه اقتصاد کشور شکل می گیرد. به انتهای بازارکه می رسم وقتی خریدارانی را در کنار خانواده هایشان روی نیمکتها،در کنار کوهی از خریدهایشان می بینیم که خندان درحال نوشیدن آبمیوه هستند و خریدهایشان را با ذوق و شوق به هم نشان می دهند و وقتی نزدیکشان می شوی از اینکه رنگ و لعاب و فرم ظاهریشان با فرهنگ ایرانی مطابقت دارد و می شنوی که ایرانی است خوشحال می شوی. همان طور که دور می شوم، همهمه و هیاهوی فروشندگان و خریداران در بوق ماشین ها در صف ترافیکی این محدوده ها گم می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران ، هر روز عصرها بعد از پایان کار؛ فارغ از هیاهوی تاکسیهای دربستی ، در آرامش یک پیادهرو دیدنی در مسیر خانه ، ازدحام مردم را در بازار و مراکز تجاری می بینم،مغازه هایی با اجناس رنگارنگ ، دلفریب و با ظاهرهای متفاوت ،از دور هم متوجه می شوی کدام مغازه ها با جیب پولمان برای خرید همخوانی دارد و حتی با گذاشتن وقت و پرسیدن می توان متوجه شد که قیمت اجناس مشابه هم مغازه مجاور با کناری متفاوت است که خود جای تأمل دارد!(با وجود زیربنا ،قیمت ملک , وجنس یکسان) صداقت مغازه داران در تعریف اجناسشان، قیمت عادلانه و رعایت حقوق مشتری شیرین کننده کام خریدارانی است که از ذوق و شوق نگاهش می توان فهمید . مانتویی نظرم راجلب می کند؛ قیمتش ۲۸۰ هزارتومان است و فروشنده با آب و تاب تعریف می کند که خارجی است و برند معروف فلان کشور، به مغازه مجاور می روم؛ مانتوهای ایرانی باقیمت مناسب دقت که می کنم برند خارجی از نظر کیفیت برتری آنچنانی بر آنها ندارد. فروشنده که تعجب را در چهره ام می بیند لبخند زنان نزدیکم می شود، از تفاوت قیمت ها و جنس مانتوها می پرسم. ابراهیمی خانم مسن فروشنده در جوابم می گوید: متأسفانه هنوز در مورد جنس تولید داخل تبلیغ و فرهنگ سازی بهینه صورت نگرفته است.کماکان مشتریان غافلی هستند که به صرف شنیدن نام فلان برند خارجی بی آنکه بدانند این جنس که به این خوبی دوخته شده کار داخل است،چندین برابر قیمت واقعی اش پول می پردازند. اما اگر به آنها از ابتدا با صداقت گفته شود که این جنس تولید داخل است،آنقدر توی سر جنس می زنند تا قیمتش را به نصف برسانند. وی ادامه می دهد : من که خودم به تازگی خیاطی را فراگرفته ام و به جنس پارچه ها آشنا شدم،با صداقت بامشتریانم ازکیفیت اجناس ایرانی می گویم وخداراشکر راضی ام. دو،سه مغازه آن طرف تر می روم جایی که با برچسب های بزرگ روی شیشه مغازه نوشته اصناف و بازاریان بازیگران اصلی اقتصادمقاومتی همه مانتوها کمتر از ۵۰ هزار تومان. مغازه غلغله است ، گوشه ایی می ایستم و با یکی از فروشندگان گفت و گو می کنم. خانم امینی فروشنده علت قیمت پایین اجناس را کوچکی اندازه قد و آستین،نداشتن دکمه،نازکی و… (برگرفته از مدل های غربی)عنوان می کندو اینکه با توجه به قیمت پایین خریداران بسیاری دارد. خریداری از لابلای جمعیت داخل مغازه خودش را به من می رساند همانطور که چادرش را مرتب می کند می پرسد شما گزارشگرید؟بعد که تأیید مرا می بیند شروع به گلایه می کند و از قیمت بالای پوشاک و لباس هایی که اندازه های متعارف و آستین های بلند دارند و در عوض مانتوهای با قد وآستین کوتاه،جلوباز و تنگ و شلوارهای پاره دربازار می گوید. خانم جوان دیگری به جمع اضافه می شود و خواهان وجود مانتوهای دوخت ایران با قیمت مناسب مطابق با شأن و فرهنگ ایرانی است و ادامه می دهد چون قیمت اینگونه مانتوها بالاست خریداران به دنبال قیمت مناسب ولو بی توجه به کشور تولید کننده و مدل آنهایند. توانمند سازی تولیدات داخلی در اولویت اقتصاد با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبرمعظم انقلاب ،چندسالی است که توانمند سازی تولیدات داخلی وبه کارگیری رویکردی حمایتی درتنظیم بازاردر اولویت قرار گرفته و با توجه به شعارحمایت ازکالای ایرانی، امسال این موضوع ویژه تردرحال پی گیری است. خسروی استاد اقتصاد معتقد است: رقابت سالم ، رعایت استانداردها در تولید و حمایت از تولید کننده داخلی و توسعه زیر ساخت های اقتصادی در مسیر تولید همراه با رعایت حقوق مصرف کننده از راهکارهای تنظیم بازاراست. درحال حاضرارتقای تولیدباکمی خلاقیت به خرج دادن البته باتوجه به قدرت خرید مشتریاصناف و بازاریان بازیگران اصلی اقتصاد مقاومتی و حفظ شأن و فرهنگ ایرانی می تواند راهگشایی بسیار بهتر و موثرتر باشد. چیزی که الان تقریبا خلأ آن را در بازارمی بینیم. همین طور که به نیمه بازار می رسم تابلوی کارگاه تولیدی پوشاک در کوچه ایی نظرم را جلب می کند بدم نمی آید گپی هم با تولید کنندگان داشته باشم. احمدی مسئول کارگاه می گوید: با گرفتن وام های اقتصاد مقاومتی و کمی پس انداز توانستم سرمایه اولیه را تهیه و کارگاه خیاطی با اشتغال مستقیم ۲۰ نفر راهاندازی کنم. وی می گوید: فروشندگان نقش مهمی در اقتصاد دارند،صاحب واحدهای صنفی که باما در ارتباطند جنس های تولیدرا با قیمت مناسب از ما می گیرند و می بینیم که منصفانه هم می فروشنداما پوشاک بی کیفیت (از نظر جنس و خارج از عرف ایرانی) با قیمت بسیار پایین حتی کمتر از ۳۰ هزار تومان تولید خارج موجوددربازار،جای حرفی را باقی نگذاشته است. شریکش ادامه می دهد: باید با فرهنگ سازی مانع خرید کالاهای بی کیفیت خارجی از سوی مردم شویم. باید فرهنگ سازی در کنار برخوردهای تعزیری باشد. به کارگاه تولیدی کناری می روم با ۴۵ کارگر ؛ صاحب کارگاه یکی از راهکارهایی را که جنس ایرانی با قیمت مناسب به دست خریدار برسد ، حمایت بیشتر و اعطای تسهیلات بانکی با سود کم می داند و می گوید: متأسفانه هزینه تولید در کشور بسیار بالاست، به همین علت تولیدکنندگان ایرانی توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارند. مومنی ادامه می دهد: یکی از پیشنهادهای من برای افزایش توان رقابت تولیدکنندگان این است که ابتدا مواد اولیه مرغوب با نرخ مناسب در اختیار آنها قرار داده شود. از این رو پیشنهاد میشود که دولت به جای اعطای تسهیلات با نرخ سود بالا تلاش کند هزینه تولید در کشور را کاهش دهد.اصناف و بازاریان بازیگران اصلی اقتصادمقاومتی یوسفی سرکارگرکارگاه هم می گوید: اصناف وبازاریان بایدبارعایت حقوق مصرفکننده و ارائه کالای ایرانی و پرهیز از کمفروشی و گرانفروشی، با جلب رضایت مردم، به اقتصاد کمک کنندو دولت نیز از واردات بیرویه کالاهای خارجی جلوگیری کند. فروشنده ایی که برای تحویل جنس هایش آمده وارد گفت و گو می شود: من به بانوان سرپرست خانوار هم که در منزل فعالیت خیاطی دارند سفارش می دهم که انصافا با داشتن کمترین امکانات،جنس با کیفیت تحویل می دهند و دستمزد کمی می گیرند و تولیدشان هم مشتریان زیادی دارد. کمالی ادامه می دهد: نباید اجازه داد تا کشور به بازار مقصدی برای جنس های بی کیفیت بیگانگان تبدیل شود، تنها خودمان میتوانیم دست بر زانوی همت بگذاریم و با وحدت و همدلی چرخ تولید و اقتصاد کشور را بچرخانیم. اصناف قلب اقتصاد جامعه هزاران تولیدی خیاطی در کشورمشغول به کار ند و عمده کارگران این کارگاهها جوانانی هستندکه با شوق برای به حرکت درآوردن چرخ تولیدو زندگی خویش تلاش می کنند. تولید در عرصه پوشاک یکی از مهمترین و کارآمدترین بخشهاست که علاوه بر داشتن ارزش افزوده بالا امکان اشتغالزایی گستردهای را نیز به همراه دارد. از سوی دیگر در اقتصاد ایران، اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور دارد و به علت گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم، مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کند. واحدهای صنفی حلقه واسط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگانند. آن ها با انتقال کالا از تولیدکنندگان (با صرف هزینه وزمان کمتر همواره با رعایت استانداردهای سلامت کالا) به مصرف کنندگان و در مقابل آن ، انتقال منابع نقدینگی از مصرف کنندگان به تولیدکنندگان ، چرخه اقتصاد کشور شکل می گیرد. به انتهای بازارکه می رسم وقتی خریدارانی را در کنار خانواده هایشان روی نیمکتها،در کنار کوهی از خریدهایشان می بینیم که خندان درحال نوشیدن آبمیوه هستند و خریدهایشان را با ذوق و شوق به هم نشان می دهند و وقتی نزدیکشان می شوی از اینکه رنگ و لعاب و فرم ظاهریشان با فرهنگ ایرانی مطابقت دارد و می شنوی که ایرانی است خوشحال می شوی. همان طور که دور می شوم، همهمه و هیاهوی فروشندگان و خریداران در بوق ماشین ها در صف ترافیکی این محدوده ها گم می شود.