صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / کشاورزان کشور پارسال ۱۱۰هزار میلیارد ریال خسارت دیدند
کشاورزان کشور پارسال ۱۱۰هزار میلیارد ریال خسارت دیدند

کشاورزان کشور پارسال ۱۱۰هزار میلیارد ریال خسارت دیدند

عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور گفت: 110هزار میلیارد ریال خسارت سال گذشته بر اثر حوادث طبیعی به بخش کشاورزی کشور وارد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، نیاز علی ابراهیمی پاک روز سه شنبه در دیدار با استاندار قزوین افزود: حدود ۹۵ درصد گیاهان و محصولات برداشت شدنی در کشور تحت پوشش بیمه هستند.
وی اضافه کرد: بیمه کشاورزی یک بیمه حمایتی است که ۷۰ درصد سهم آن دولت و ۳۰ درصد توسط کشاورزان پرداخت می شود.
وی اظهار کرد:سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال خسارت بر اثر حوادث قهری و طبیعی به بخش کشاورزی وارد می شود.
وی ادامه داد:در سنوات گذشته به دلیل نوسان درآمدهای بیمه، خسارات کشاورزان نیز دیر پرداخت شد که نگرانی هایی را ایجاد کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر هکتار باغ انگور ۷۳۵ هزار ریال بابت بیمه دریافت می شود و در مقابل بروز خسارت بیش از ۵۰ میلیون ریال به ازای هر هکتار پرداخت می شود.
وی افزود: اگر استان بتواند مصوبه خوبی از دولت دریافت کند می توان برای جبران خسارت سرمازدگی به محصولات کشاورزی به صورت کلی اقدام کرد.
وی افزود:خسارت سرمازدگی در ۲۱ استان کشور اتفاق افتاده ولی استانهای قزوین، البرز، تهران ، زنجان و آذربابجان شرقی بیشترین خسارت را داشته اند.
وی اظهار کرد: در قزوین از سالهای ۹۲ تا ۹۶ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال غرامت پرداخت شده است و کشاورزان تنها در سال زراعی گذشته ۵۴۰ میلیارد ریال دریافت کردند.
وی گفت:کل مطالبات کشاورزان استان قزوین بر اثر سرمازدگی در ۲ سال گذشته ۹۶۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۹۸ درصد آن پرداخت شده است.

*** اقدام عاجل در برابر سرمازدگی تاکستان ها ضروری است
مشاور رییس سازمان مدیریت بحران نیز در این نشست گفت: اقدام عاجل در برابر سرمازدگی تاکستان ها بسیار ضروری است و موجب جلوگیری از بحران های بعدی خواهد شد.
بهنام نظری افزود: باید فرهنگ سازی در زمینه بیمه صورت گیرد چون در ۲۳ استان کشور موضوع خسارت سرمازدگی و پوشش بیمه اندک را داشته ایم.
وی ادامه داد:با توجه به تغییر اقلیم در منطقه و کشور راهی جز رفتن به سمت بیمه وجود ندارد و باید به گونه ای تدبیر کرد که بتوان برای جبران خسارت در کل کشور پاسخگو بود.
وی ادامه داد: کارگروه خشکسالی را در ستاد بحران حتما فعال خواهیم کرد تا از این بحران نیز با موفقیت خارج شویم.

*** وضعیت خسارت زدگی در استان قزوین بحرانی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این دیدار گفت:سرمازدگی هفته گذشته قزوین در هفته اول چندان محسوس نبود ولی با بازدیدهای به عمل آمده مشخص شد سرمازدگی به مرحله بحرانی رسیده و استان مرحله سختی را پیش رو دارد.
فاطمه خمسه افزود: استان قزوین بیشترین آسیب سرمازدگی را در کشور داشته و حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت دیده است.
وی افزود:بر اثر این سرمازدگی نه تنها امسال بلکه در سالهای آینده نیز درختان گردو و انگور با مشکل جدی برای باردهی مواجه خواهند بود.
خمسه گفت: میزان خسارت زدگی در شهرستان البرز ۸۰ درصد و در تاکستان ۱۰۰ درصد بوده و محصولات گیلاس ۷۵ درصد، سیب ۶۵ درصد، گردو ۹۰ درصد، پسته ۷۵ درصد، گندم دیم و گلزا ۲۰ درصد خسارت دیده اند.
وی گفت: از ۷۳ هزار هکتار باغ بارور و غیر بارور تنها حدود ۱۴ هزار هکتار بیمه هستند که این موضوع پرداخت خسارت و تامین غرامت کشاورزان را دشوار کرده است.
وی افزود:سال گذشته بانک کشاورزی در پرداخت خسارت طیور ظرف سه چهار ماه کمک بسیار خوبی کرد و امیدواریم در این موضوع نیز غرامت هرچه سریعتر پرداخت شود.
وی افزود:تمام کشاورزان تک محصولی خسارت دیده به شدت گلایه مند هستند و امیدواریم این موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و صندوق بیمه پیگیری شود.
صبح امروز مسئولان استان قزوین به همراه ابراهیمی پاک عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشوری و نظری مشاور رییس سازمان مدیریت بحران از حجم خسارت وارد شده بر اثر سرما در باغ های بخش های ضیاء آباد ، خرمدشت و تاکستان بازدید کردند .
۶۱۰۱/۶۰۱۲

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.