صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / فیلم فجر تنها جشنواره وزین خاورمیانه و خاور نزدیک است
فیلم فجر تنها جشنواره وزین خاورمیانه و خاور نزدیک است

جشنواره جهانی فیلم فجر

فیلم فجر تنها جشنواره وزین خاورمیانه و خاور نزدیک است

منتقد و مترجم سینما می گوید: جشنواره جهانی فیلم فجر، تنها وزنه و رویداد شاخص بین جشنواره های فیلم خاورمیانه یا خاور نزدیک به شمار می رود.

منتقد و مترجم سینما می گوید: جشنواره جهانی فیلم فجر، تنها وزنه و رویداد شاخص بین جشنواره های فیلم خاورمیانه یا خاور نزدیک به شمار می رود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ؛ آنتونیا شرکا روز سه شنبه درباره وضعیت کنونی و جایگاه جشنواره جهانی فیلم فجر در بین رویدادهای سینمایی منطقه اظهار کرد: این رویداد و بخش بازار آن می تواند پنجره ای برای معرفی فیلمهای منطقه به غربی ها باشد.
وی با ابراز خرسندی از تفکیک بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر، گفت: معتقدم این اتفاق به دو دلیل در موقعیت و شرایط مناسب رخ داد؛ اول اینکه با تفکیک بخش ملی، روی وجهه جهانی آن تمرکز ایجاد شد و دوم اینکه انتخاب فصل بهار برای موقعیت زمانی و انتخاب مرکز شهر برای موقعیت مکانی جشنواره محاسن زیادی دارد.
شرکا ادامه داد: فصل بهار برای ما و خارجی ها، توریستی ترین فصل سال است و کاخ جشنواره در پردیس چارسو از نظر موقعیت مکانی در مرکز شهر هم دسترسی آسانی دارد و هم در نزدیکی بافت تاریخی تهران می تواند معرف بخشی از هویت و تاریخ ما به میهمانان خارجی باشد.
مترجم کتاب «سالواتوره جولیانو»اثر «فرانچسکو رزی» فیلمساز شهیر ایتالیایی گفت: استانداردهای اجرا و برگزاری این جشنواره در حد استانداردهای جهانی است؛ یعنی از هر نظر مثل توزیع کارت ها و اجرا از جشنواره های خارجی که من در آن حضور داشتم چیز کمتری ندارد.
وی اذعان داشت: به باور من در جشنواره امسال، فیلم هایی مثل انقلاب خاموش از آلمان، معدنچی از اسلوانی و دولاتوف از روسیه، از استانداردهای بالا برخوردار بودند و مهمتر اینکه با این سطح کیفی، قبول کرده اند که اولین نمایش خود را در ایران داشته باشند.
این مترجم و منتقد سینما با انتقاد از سطح فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره، عنوان کرد: فیلمهای ایرانی بخش مسابقه ضعیف هستند؛ هر چند روایتی وجود دارد که می گوید چون ما میزبان هستیم نباید بهترین کارهایمان را ارائه کنیم چون در این صورت ممکن است عمده جوایز از آن فیلم های ما باشد و این صورت خوشی ندارد و به این دلیل همواره کشور میزبان فیلمهای متوسط خود را در جشنواره ها شرکت می دهند.
وی افزود: معتقدم به جز «هت ریک» و «تنگه ابوقریب»، در بخش مسابقه می توانستیم فیلمهای بهتری انتخاب کنیم.
مترجم کتاب «اینگرید برگمن: داستان زندگی من» یادآور شد: جای فیلمهای آمریکایی در جشنواره خالی ست؛ به علاوه اگر تعداد سالن های نمایش به مانند جشنواره های معتبر بیشتر و متنوع تر بود می توانست شرایط بهتر باشد.
شرکا گفت: در بیلبوردها و تبلیغات محیطی سطح شهر، روی پوستر فیلم ها فقط تاریخ میلادی را نوشته اند که گویی فقط برای مخاطب خارجی طراحی شده در حالی که این جشنواره برای مخاطب داخلی آنطور که باید و شاید معرفی نشده است.
به گزارش ایرنا، سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پنجشنبه (۳۰ فروردین ماه) آغاز شده و تا ۷ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.
«خاور نزدیک» اصطلاحی است که برای اشاره به مناطقی چون بخشی از آسیای غربی شامل کشورهایی چون فلسطین، اسرائیل، اردن، سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس، و عراق اطلاق می شود و بسیاری از تعریف‌های «خاورمیانه» ناحیه‌ای در جنوب غربی آسیا و کشورهایی بین ایران و مصر را در برمی گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.