صفحه اصلی / استان ها / یزد / طب سنتی منافاتی با علم پزشکی مدرن ندارد
طب سنتی منافاتی با علم پزشکی مدرن ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

طب سنتی منافاتی با علم پزشکی مدرن ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این که این طب هیچ منافاتی با علوم پزشکی مدرن و تکنولوژی‌های تشخیصی جدید ندارد، گفت: طب سنتی با اصلاح سبک زندگی، اصلاح تغذیه، تدابیر دارویی و در نهایت اعمال یداوی برای بازگرداندن تعادل به بدن تلاش می‌کند.

طب سنتی

«سید کاظم کاظمینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که استفاده از تکنولوژی های تشخیصی جدید و نیز اعمال جراحی مدرن هیچ منافاتی با طب سنتی ندارد، اظهار کرد: وظیفه پزشک در این طب در زمان بروز بیماری، بازگرداندن تعادل بدن از طریق اصلاح سبک زندگی، اصلاح تغذیه، تدابیر دارویی و در نهایت اعمال یداوی مانند حجامت، فصد، زالو و دیگر اعمال است.

وی هدف اولیه طب ایرانی را حفظ سلامتی خواند و گفت: در این شیوه‌ی طبی، اصول اولیه حفظ سلامتی، رعایت تدابیر شش‌گانه شامل خواب و بیداری، ورزش، دفع مواد زائد و نگهداشت مواد مفید در بدن، مسائل روحی و روانی، خوردن و آشامیدن و آب و هوا مورد اهتمام است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که بدن انسان‌ها از شاهکارهای آفرینش است، بیان کرد: بسیاری از ما آنچنان که باید به حفظ سلامتی خود نمی‌پردازیم و اگر هم خواهان دستیابی به آن باشیم ممکن است از اصول آن بی‌اطلاع باشیم و این در حالی است که علم طب همان راه و روش دست‌یابی به سلامتی است.

وی با اشاره به تعریف پزشکی در کتاب قانون ابوعلی سینا، عنوان کرد: پزشکی، دانشی است که به وسیله آن چگونگی احوال بدن انسان از نظر سلامت و بیماری شناخته می‌شود تا سلامت را نگه دارد و چنانچه از دست رفت، دوباره به دست آورد.

کاظمینی، یکی از نکات مهم طب سنتی را توجه به طبیعت و قوه مدبره بدن دانست و گفت: سیستم هوشمندی که در خلقت آدم تعبیه شده و مدام سعی در مراقبت از سلامت و بازگرداندن نظم در بدن دارد، طبیعت بدن است که پزشک باید آن را حفظ و تقویت کند.

وی ادامه داد: با توجه به گسترش روز افزون بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشار خون، سرطان، بیماری‌های قلبی، چاقی، بیماری‌های اعصاب و روان، جایگاه طب‌های سنتی در ایران و سایر کشورهای جهان رو به ارتقاست و این طب می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری و درمان این بیماری‌ها کند.

این متخصص طب ایرانی در مورد طب سنتی ایران به عنوان میراث گرانقدر به جا مانده از تلاش و تجربه هزاران طبیب و جکیم و دانشمند بزرگ در طول چندین هزار سال، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۶ رشته دانشگاهی این طب در ایران به صورت تخصصی برای پزشکان ایجاد شد.

وی با بیان این که هر مکتب طبی با تئوری‌ها و دیدگاه‌ها و اصول خاص خود به موضوع طب یا سلامت انسان می‌نگرد، عنوان کرد: بر همین اساس نیز چهار نوع مزاج شامل طبع دموی(گرم و تر)، صفراوی(گرم و خشک)، سوداوی(سرد و خشک) و بلغمی(سرد و تر) تعریف شده است.

وی، مزاج را کیفیتی حاصل از برآیند ترکیب چهار رکن اصلی خواند و گفت: از نظر دانشمندان طب ایرانی، مزاج‌ها بی‌نهایت هستند به عبارتی مزاج هیچ فردی با فرد دیگر مشابه نیست ولی برای آموزش کلی و سهولت انجام دستور العمل‌ها، طبقه‌بندی چهارگانه مزاج ها صورت می‌گیرد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.