صفحه اصلی / فضای مدیریتی از جوانان کم بهره می برد

فضای مدیریتی از جوانان کم بهره می برد

در حالی چهارم و پنجم اردیبهشت هشتمین مراسم مجلس دانش آموزی برپا می شود که رئیس این مجلس با انتقاد از فضای مدیریتی در کشور گفت: انتظار ما این است که در فضای مدیریتی از جوانان استفاده شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در استودیو الفبا درباره اهمیت مجلس دانش آموزی که هشتمین دوره آن چهارم و پنجم اردیبهشت برپا خواهد شد، گفت: مجلس دانش اموزی جایگاه والایی در امر تربیت دارد. یکی از ابعاد مهم نظام ما جمهوریت است که بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز بر آن تاکید داشتند. این نشان می دهد نقش مردم سالاری دینی از منظر نظری و سیاسی بسیار در نظام ما مهم است و چه میزان جایگاه و نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و پویایی جمهوری اسلامی را باید مورد توجه قرار دهیم.
وی اضافه کرد: نکته بعدی این است که سند تحول بنیادین اساره اش دستیابی به قرب الهی است که در بستر حیات طیبه به دست می آید و باز از چنین مهمی از منظر تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهیا می شود به این معنا که حیات طیبه به عنوان یک هدف تربیتی زمانی محقق می شود که تمام ساعت های تعلیم و تربیت منجر به رفتار سازنده شود. ما چاره ای نداریم جز آنکه بسترهای تحقق این امر را مهیا کنیم.
کاظمی بیان کرد: یکی از بهترین ها برای تحقق این هدف مجلس دانش آموزی است که در سراسر کشور مشغول به فعالیت است. این مجلس از سال ۱۳۸۰ رسمیت گرفت و تا به امروز روند رو به تکاملی را طی کرده است. ۹۲ هزار مدرسه را در بر می گیرد و در آخرین رای گیری ۱۱ میلیون دانش آموز در این رخداد تربیتی شرکت کردند. این مجلس مردم داری دینی را تمرین می کند. دانش اموزان به منتخبان خود رای می دهند و با رفتار و قوانین اجتماعی آشنا می شوند. در نهایت ۶۲۰ هزار دانش آموز به عنوان عضو انتخاب می شوند و از دل آنها مجمع های مشورتی شهر و استان و مجلس دانش آموزی با ۱۵۰ عضو و کارکردهای گوناگون انتخاب می شود.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: امروزه کنکوریزه شدن بلای جان دانش آموزان است و ما را از انتقال رفتار تربیتی باز می دارد. تمام تمرکزمان شده دانش اندوزی و همین روزها که در حال برگزاری مجلس دانش آموزی هستیم بزرگترین مانعمان دغدغه کنکور دانش آموزان بود. سد آزمون ها و کنکور و حاکمیت آموزش بر پرورش بلای جان فعالیت های پرورشی است. اما در این میان مجلس دانش آموزی در بالا بردن دانش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد و بصیرت اجتماعی را به دانش آموزان یاد می دهد.
در ادامه نشست محمد عرفان زاهدی دانش آموز پیش دانشگاهی از تنگستان بوشهر که در دوره هشتم به عنوان رئیس مجلس دانش آموزی فعال است درباره عملکرد این مجلس گفت: اگر بخواهم نکات اصلی را مدنظر قرار دهم باید بگویم اولا ما همه دستاوردهای امروزمان را مدیون خون شهدا هستیم. امروز اگر دانش آموزان ما با آزادی بیان دغدغه های خود را مطرح می کنند مدیون خون شهدا و خصوصا ۳۶ هزار شهید دانش آموز هستیم.
وی اضافه کرد: مجلس دانش آموزی یک نهاد صنفی مشورتی است در هر دوره ای از مجلس دانش آموزی ۱۵۰ مدیر را تحویل جامعه می دهد. امروزه بسیاری از مدیرانی که در جامعه نفوذ هم دارند عضو مجلس دانش آموزی بودند. این مجلس طی یک انتخابات آزاد در سراسر کشور اعضای اصلی را انتخاب می کند و ما خود را نماینده کل دانش آموزان می دانیم و به دنبال بررسی مشکلات و حل انها هستیم.
زاهدی اظهار کرد: ما مشکلات را از زبان دانش آموزان می شنویم و آنها را علنی می کنیم. به تمام مسائل دانش اموزان هم ورود می کنیم. انتقادات را مطرح کرده و بسیار خوشحالیم بابت شجاعتی که در بیان کمبودها در میان دانش آموزان وجود دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز حرفهای ما را می پذیرند.
وی با اشاره به دستاورد مجلس هشتم بیان کرد: ما ۵ کمیسیون در مجلس دانش آموزی داریم. یک کمیسیون ویژه محیط زیست هم در مجلس هشتم طراحی کردیم. طرح های بسیار مهمی در کمیسیون ها تدوین شد که «مدرسه سبز» یکی از آن طرح هاست. ما پس از تدوین طرح آنها را به معاونت ها و سازمان های مربوطه ارسال می کنیم و بنای ما پیگیری برای اجراست اما اجرا از دسترس ما خارج است.
زاهدی به حوزه های ارتباطات، ورزش و سلامت، علم و هنر اشاره کرد و درباره مهمترین طرح ها گفت: ما طرحی درباره ارتباطات و فضای مجازی در دست بررسی داریم که به زودی به وزیر ارتباطات ارائه می دهیم. طرح اصلاح کتب درسی را نیز تدوین کرده ایم. گرچه ما در حوزه اجرا نفوذی نداریم اما بسیاری از طرح هایی که مسئولان آموزش و پرورش می دهند نظر دانش آموزان لحاظ می شود مثلا درباره تعطیلی پنجشنبه ها نظر این مجلس در نظر گرفته شد. اما در نهایت دستاورد اصلی ما تربیت در بعد اجتماعی دانش اموزان بوده است.
انتظار ما این است که در فضای مدیریتی از جوانان استفاده شود. خیلی از کشورها حسرت این را می خورند که جمعیتشان جوان نیست و ما اگر این فرصت را دست کم بگیریم به تهدید تبدیل می شود. ما انتظار داریم رئیس جمهور به مجلس دانش آموزی بها بدهد. در ادورا گذشته رئسای جمهور در این مجلس و جلساتش شرکت می کردند
وی در ادامه با انتقاد از عدم استفاده کافی از مدیران جوان در کشور نیز بیان کرد: انتظار ما این است که در فضای مدیریتی از جوانان استفاده شود. خیلی از کشورها حسرت این را می خورند که جمعیتشان جوان نیست و ما اگر این فرصت را دست کم بگیریم به تهدید تبدیل می شود. ما انتظار داریم رئیس جمهور به مجلس دانش آموزی بها بدهد. در ادورا گذشته رئسای جمهور در این مجلس و جلساتش شرکت می کردند. این مجلس مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
در ادامه نشست زاهدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر فعالیت های این مجلس دانش آموزی و معاونت پرورشی درباره کمک به نفوذ پیام رسان های داخلی و شعار سال، گفت: ما بحث فضای مجازی را در دستور کار داریم. در بحث حمایت از کالای ایرانی در کمیسیون ها دارد پیگیری صورت می گیرد و مثلا ما نظام نامه بوفه مدارس را نوشته ایم که طبق آن شاخص بوفه ها این باشد که از دفتر و خودکار و هر چه ارائه می دهند ایرانی باشد.
کاظمی نیز درباره این سئوال گفت: در آموزش و پرورش علیرغم چالش ها، با تلاش معلمان و دانش آموزان بسترهای اقتدار جمهوری اسلامی ایران مهیا می شود و بسیاری از آنچه به آن افتخار می کنیم محصول فرآیندهای تربیتی آموزش و پرورش است. کوچ آموزش و پرورش به پیام رسان های داخلی آغاز شده است و در آینده نزدیک نیز سهم زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین درباره حمایت از کالای ایرانی وزارت آموزش و پرورش برنامه های متعددی دارد که به زودی اعلام می‌شود.
کاظمی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه طرح های مجلس دانش آموزی چه ضمانت اجرایی دارند، گفت: بنای مجلس دانش آموزی کار اجرایی نیست و رویکردش تربیتی است اما یکی از کارکردهایش تمرین دموکراسی است. داشتن نگاه تحلیلی و کمک به تصمیم سازی برای دانش اموزان و توجه به نیاز جامعه مخاطب نقشی است که برایش تعریف شده است.
زاهدی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در صورت تحقق بعد تربیت اجتماعی از سوی این مجموعه چرا آسیب اجتماعی در میان دانش آموزان به مرز هشدار رسیده است، بیان کرد: هدف ما تربیت اجتماعی است اما وجود آسیب هم در مدارس طبیعی است. شاید این دو ضد و نقیض به نظر برسند اما گستره مجلس دانش آموزی به همه دانش آموزان منتقل نمی شود. ما ۱۵۰ نفر هستیم. سعی کردیم در این دوره نشست ها را به استان ها ببریم و فضای برگزاری نشست ها استانی باشد. کمیسیون ها نیز آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد را بررسی می کنند. طرح هم ارائه می دهیم اما ما قدرت اجرایی نداریم.
کاظمی در ادامه به حرف های زاهدی اضافه کرد: به دنبال این هستیم مجلس دانش آموزی را گسترده تر کنیم. و کمیسیون ها را در استان ها فعال تر کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه مجلس دانش آموزی چه میزان مستقل یا وابسته به آموزش و پرورش است، گفت: ما حامی این بچه ها هستیم اما تولید مجتوا و برنامه ریزی با خود آنهاست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.