صفحه اصلی / اصناف / ساخت ایران / کالای ایرانی بخریم تا به خودمان متکی باشیم
کالای ایرانی بخریم تا به خودمان متکی باشیم

کالای ایرانی بخریم تا به خودمان متکی باشیم


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر لزوم خريد كالاي ايراني گفت: با توجه به مواضع خصمانه‌اي كه در فضاي بين‌المللي مي‌بينيم، كشور بايد از بعد اقتصادي به خودش متكي باشد؛ ازاين‌رو سال‌هاست كه از نظام تعرفه‌اي استفاده مي‌كنيم و مهم‌ترين چالش در اين نظام، قاچاق است، بايد هزينه‌هاي واردات را در شكل قاچاق بالا ببريم.

به گزارش «کسب‌وکار»، طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار پوشاک در سال گذشته قاچاق شده که پس از آن قاچاق کفش، برنج، چای، طلا و لوازم خانگی نیز کالاهایی هستند که بیشترین قاچاق را دارند. به عبارت دیگر قاچاق لوازم خانگی نیز ۶۵۸ میلیون دلار بوده و پس از آن تلفن همراه نیز با ۶۲۵ میلیون دلار قرار می‌گیرد که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ارزش دارد؛ اگرچه قاچاق پوشاک ۱۰ هزار میلیارد تومان است؛ ازاین‌رو سیاست‌های دولت در مسیر انسداد قاچاق خواهد بود تا با اجرای پویش حمایت از کالای ایرانی مسیر افزایش اشتغال نیز بهبود یابد. به گزارش تسنیم، مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره حمایت از کالای ایرانی و ضرورت حرکت در این مسیر گفت: کشوری هستیم که در شرایط فعلی وضعیت اشتغال تعریفی ندارد و نرخ بیکاری بالاست؛ بنابراین توجه به خرید محصول ایرانی بیشتر از هر چیزی در درجه اول دغدغه‌ای است که مسئولان و مردم نسبت به موضوع بیکاری دارند. بنابراین با خرید کالای ایرانی می‌توانیم این دغدغه را تا حد زیادی کاهش دهیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت به ضرورت خرید کالای ایرانی از بعد بین‌المللی پرداخت و اظهار داشت: با توجه به مواضع خصمانه‌ای که در فضای بین‌المللی می‌بینیم، کشور باید از بعد اقتصادی به خودش متکی باشد. ما در روابط بین‌المللی در فضای بی‌ثباتی به سر می‌بریم. به همین دلیل نمی‌توانیم متکی باشیم که نیازهای خود را از بازارهای خارجی تامین کنیم و تا زمانی که به شرایط روابط عادی بین‌الملل برگردیم، باید دقت کنیم با ضعف اقتصادی، سیاستمداران‌مان را در مذاکرات بین‌المللی تضعیف نکنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه وابستگی را باید از موضوع خرید خارجی جدا کنیم، توضیح داد: باید حرکت کشور به سمتی باشد که ما وابستگی نداشته باشیم، ولی بعضی از اقلام است که چون در مقیاس‌های بسیار بالایی تولید می‌شود اصلا برای تولیدکننده توجیهی ندارد که بخواهد وارد تولید آن محصول شود، به همین دلیل ما در کشور مثلا سوزن یا سنجاق قفلی را وارد می‌کنیم، ولی این به دلیل وابستگی نیست، بلکه به دلیل این است که توجیه اقتصادی ندارد.
وی متذکر شد: واردات کالاهای واسطه‌ای زمینه‌ساز تولید در کشور است و آن چیزی که جای نگرانی دارد، این است که تاکید کالاهای وارداتی چه چیزی است. خسروتاج به برنامه‌های سال جاری اشاره کرد و گفت: اولا موضوع نرخ ارز در کنار آثار منفی که داشت، واردات را در بخشی از کالاها گران کرد و این از منظر تولیدکننده، رضایت‌بخش بود چون باعث افزایش قدرت رقابت می‌شود. سال‌هاست که از نظام تعرفه‌ای استفاده می‌کنیم و مهم‌ترین چالش در این نظام، قاچاق است، باید هزینه‌های واردات را در شکل قاچاق بالا ببریم تا برای قاچاقچیان صرف نکند که بخواهند به صورت قاچاق واردات کنند.
وی افزود: در بودجه سال جاری در بخش صادرات ۱۳۰۰ میلیارد تومان در جهت مشوق برای توسعه صادرات و واحدهای تولیدی صادراتی منظور شده است که می‌تواند کمک کند تا بنگاه‌های کوچک و متوسط در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنند. از طرفی یارانه سود تسهیلاتی که از بانک‌ها می‌گیرند، رقم‌هایش بالاست و قابل رقابت با رقبا در فضای بین‌المللی نیست و امیدواریم به آنها در درصدی از این سود بانکی کمک کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ثبات در مقررات برای کسب‌وکار را یک ضرورت دانست و ابراز داشت: این یک الزام است تا افراد بتوانند فعالیت‌های اقتصادی را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند، در حد توان‌مان این را دنبال می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌شرط‌ «جهش تولید» رعایت استاندارد است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.