صفحه اصلی / کارآفرینی / مشاهیر کسب و کار / آشنایی با حسین خان محمدی، کارآفرین سایت جامع توریستی آتالند
آشنایی با حسین خان محمدی، کارآفرین سایت جامع توریستی آتالند

آشنایی با حسین خان محمدی، کارآفرین سایت جامع توریستی آتالند

حسین خان محمدی

مدیر سایت جامع توریستی آتالند
متولد: 1358
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
محل سکونت: تهران

آقای حسین خان‌محمدی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، متولد سال ۱۳۵۸ است. مدت‌هاست که ایشان، پی‌گیر یک ایده‌ی نو و خلاقانه (راه‌اندازی اولین سایت جامع توریستی) است و تلاش‌های ایشان در حال به ثمر رسیدن است، چراکه یکی از ویژگی‌های بارز ایشان، پی‌گیری و تلاش مجدانه است. آقای خان‌محمدی، عضو واحد پژوهش مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران و دارای سوابق پژوهشی در مؤسسات مختلفی مثل ساپکو و…. می‌باشد. در بحبوحه‌ی فعالیت‌های جشنواره‌ی اصفهان، با ایشان به گفت‌وگو نشستیم:

ما مطلع شدیم که شما در زمینه‌ی طراحی و راه‌اندازی اولین سایت جامع توریستی ایران، فعالیت می‌کنید. لطفاً کمی در رابطه با ایده و طرح خود، توضیح دهید.
بله، ما در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات توریستی و مسافرتی از طریق اینترنت وارد فعالیت شدیم که این خدمات برای توریست‌ها و مسافران داخل و خارج، ارائه خواهد شد و شامل بخش‌های مختلفی در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی و شناساندن جاذبه‌های گردشگری ایران، خدمات تهیه و رزرو بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس، ماشین، هتل و فروش صنایع دستی، هم‌چنین صدور ویزا و خدمات اقامتی می‌باشد.

آیا برای شروع کار، اطلاعات خاصی داشتید؟
بله، اما عمده‌ی اطلاعات لازم را هنگامی که این ایده را به صورت طرح تجاری برای جشنواره‌ی کارآفرینی اصفهان نوشتم، جمع‌آوری کردم و هر چه بر اطلاعات و مطالعاتم در این زمینه، افزوده می‌شد مصمم‌تر و علاقه‌مند‌تر می‌شدم و در نهایت تصمیم گرفتم که ایده‌ی خود را با کمک دوستان و همکاران خود عملی کنم.

برای کسب و کار جدید خود چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید و اکنون در چه مرحله‌ای هستید؟
فعالیت‌های ما ابتدا با مطالعه و تحقیق در زمینه‌ی وضعیت صنعت توریسم در ایران و خارج آغاز شد، پس یک مطالعه‌ی تطبیقی در زمینه‌ی کسب و کارهای مرتبط با ایده‌ی خود داشتیم که اطلاعات مفیدی، کسب شد و با نوع ارائه‌‌ی خدمات توریستی از طریق اینترنت، آشنایی پیدا کردیم. بعد از جمع‌آوری اطلاعات و طبقه‌بندی آنها، ساختار سایت را طراحی کردیم و گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران، مسئول طراحی بخش‌های مختلف سایت شدند و هم اکنون بخش‌ عمده‌ای از سایت، آماده است که امیدواریم در نیمه‌ی دوم اردیبهشت ۱۳۸۳ به بهره‌برداری برسد. البته همه‌ی این مراحل، فاز اول پروژه، محسوب می‌شود که با استفاده از نتایج و بازخوردهای فاز اول، قصد داریم در فاز دوم، بخش‌های مختلف سایت را توسعه داده و در زمینه‌ی توریسم بین‌الملل، فعالیت خود را ادامه دهیم.

نظرتان در ارتباط با صنعت توریسم ایران چیست و چشم‌انداز آن را چگونه می‌بینید؟
در حال حاضر، صنعت توریسم ایران بسیار ضعیف است و با معیارهای جهانی فاصله‌ی زیادی دارد. اما پتانسیل، فرصت‌ها و نقاط قوت بسیاری برای رشد و مطرح شدن در سطح جهانی دارد. در عین حال، ضعف‌های ساختاری و تهدیدات زیادی نیز در داخل و خارج از کشور، متوجه این صنعت است. به‌ دلیل گستردگی این صنعت و مرتبط بودن آن با بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، بایستی یک عزم و اراده‌ی ملی جهت برطرف کردن مشکلات به وجود آید. اما با همه‌ی این ضعف‌ها و تهدیدات، می‌توان در زمینه‌‌ی اطلاع‌رسانی و شناساندن پتانسیل صنعت توریسم ایران در سطح جهان از شبکه‌ی اینترنت، حداکثر بهره را برد، که اهداف ما نیز در این راستا است.

بازار هدف شما کجا، و چه کسانی هستند؟
بازار هدف ما چهارگوشه‌ی جهان است. اما این بازار هدف با توجه به مراحل و نوع فعالیت‌ ما به بخش‌های مختلف، تقسیم می‌شوند که کلیه‌ی این بخش‌ها به مرور زمان، پوشش داده خواهند شد. به این صورت که در مراحل اولیه، فعالیت‌های ما بر ارائه‌ی خدمات به توریست‌ها و مسافران داخلی و کسانی که قصد مسافرت از ایران به خارج را دارند، متمرکز خواهد شد. سپس در مراحل بعدی، جذب توریست‌ها از طریق اینترنت و برگزاری تورهای داخلی و خارجی خواهد بود.

آیا سایت‌های مشابهی در ایران وجود دارد؟
خیر، اما آژانس‌ها و مراکز اقامتی و سیاحتی که بعضاً در صنعت حمل‌و‌نقل یا توریسم فعالیت داشته‌اند، سایتی برای فعالیت خود راه‌اندازی کرده‌اند، اما این سایت‌ها با توجه به اینکه محدود به بخش‌ خاصی از فعالیت‌های آنان می‌شود. نمی‌تواند به عنوان یک سایت جامع اطلاع‌رسانی و خدمات‌دهی به توریست‌ها و مسافران عمل نماید. که ما سعی می‌کنیم این خلاء را پرکنیم، ضمن اینکه با تمامی مراکز سیاحتی و اقامتی، آژانس‌های حمل و نقل و … همکاری خواهیم داشت.

نظر دوستان، آشنایان و اطرافیان شما درباره‌ی این ایده چیست؟
اکثراً موافق و مشوق بودند، اما کسانی هم بودند که فقط به ضعف‌ها و محدودیت‌های موجود در زمینه‌ی گردشگری و تجارت الکترونیک اشاره می‌کردند که جا دارد من از همکاران مرکز کارآ‏فرینی، اساتید دانشگاه تهران و مسئولین سازمان‌های ایرانگردی و جهانگردی و کسانی که مشوق و راهنمای ما بودند، کمال تشکر و قدردانی را بکنم.

برای ایجاد یک کسب و کار، چه فاکتورهایی لازم است؟
به عقیده‌ی من اولین و مهم‌ترین فاکتور، شناخت نیاز و فرصت‌های موجود است، سپس غربال کردن و انتخاب ایده با توجه به نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید است. بعد از انتخاب ایده، مکتوب کردن آن به‌صورت طرح کسب و کار (business plan) بسیار مهم است. سپس پشتکار و پی‌گیری مداوم، می‌تواند ایده و طرح را به نتیجه‌ی مطلوب برساند.

چه موانعی در سر راه شما وجود داشته و چه مشکلاتی برای ایجاد کسب وکار جدید برای شما پیش آمد؟
بعضی موانع و مشکلات در زمینه‌ی تجارت الکترونیک و توریسم، به صورت ساختاری و کلان در سطح کشور بودند و بعضی موانع نیز مانند عدم دسترسی به منابع مالی و اطلاعاتی نیز در بعضی مراحل، مشکل آفرین بودند.

در این کار, چه فعالیت‌های درآمدزایی در نظر گرفته‌اید؟
فروش خدمات از طریق اینترنت در زمینه‌ی گردشگری و مسافرت و هم‌چنین فروش صنایع دستی، تبلیغات و …

با عدم وجود کارت‌های اعتباری، چگونه دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را انجام می‌دهید؟
این بخش نیز یکی از موانع و مشکلات عمده است که کلاً گریبانگیر تجارت الکترونیکی در ایران است. اما ما برای کسب‌وکار خود، روش‌های مختلفی جهت دریافت و پرداخت وجه خدمات درنظر گرفته‌ایم، که این سیستم در هر بخشی از فعالیت‌ و نوع خدمات و مشتری فرق می‌کند.

این کسب و کار را به عنوان شغل اصلی در زندگی در نظر گرفته‌اید و یا فقط به عنوان یک شغل موقت به آن نگاه می‌کنید؟
با توجه به علاقه‌ی شخصی و مطالعاتی که انجام داده‌ایم، تصمیم گرفتیم این کار را به عنوان زمینه‌ی اصلی کسب و کار خود قرار داده و تا می‌توانیم آن را توسعه ‌دهیم.

آیا تا به حال برای کسب ‌وکار جدید، وامی دریافت کرده‌اید؟
خیر اما در برنامه‌‌های مالی آینده‌ی خود، تصمیم گرفته‌ایم از وام، استفاده کنیم.

در پایان، اگر صحبتی دارید، بفرمایید.
از علاقه‌مندان و همه‌ی کسانی که در زمینه‌ی توریسم، فعالند، بخصوص دانشجویان، دعوت به همکاری می‌کنیم و از شما هم متشکریم.

همچنین مطالعه کنید:

selahshori

آشنا با سهیلا سلحشوری، کارآفرین موفق در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان

کسب و کار نیوز – ارتباط ضعیف علم و صنعت در مجموعه‌های تولیدی و کارخانه‌ها، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.