صفحه اصلی / اصناف / ساخت ایران / هدف‌گذاری مناطق آزاد برای حمایت از کالای ایرانی
هدف‌گذاری مناطق آزاد برای حمایت از کالای ایرانی

هدف‌گذاری مناطق آزاد برای حمایت از کالای ایرانی

دبير شورايعالي مناطق آزاد با تشريح جزئيات دستور كار مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در حمايت از كالاي ايراني گفت: صادرات مناطق آزاد امسال به 1.5 ميليارد دلار مي‌رسد.

به گزارش «کسب‌وکار»، مناطق آزاد اقتصادی به دلیل داشتن قوانین متفاوت از سرزمین اصلی از مزیت بالاتری برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید برخوردارند، چراکه بنگاه‌های اقتصادی در این مناطق طبق ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی و نیز تایید معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی مناطق آزاد مشمول مالیات‌های مستقیم نمی‌شوند، البته مشروط به اظهارنامه و ترازنامه است. حال با توجه به اینکه امسال با رویکرد حمایت از کالای ایرانی قوانین دنبال می‌شود باید اجرای قانون و مقررات باید به نحوی باشد که فعالان اقتصادی در مناطق آزاد از مزیت‌های قانونی برای افزایش صادرات بهره بگیرند، چراکه مهم‌ترین مزیت مناطق آزاد در تمام دنیا، معافیت مالیاتی است.
به گزارش مهر، مرتضی بانک، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: مناطق آزاد تلاش می‌کنند برای اجرای دستور رهبر معظم انقلاب در حمایت از کالای ایرانی پیشگام باشند؛ ازاین‌رو برگزاری نشست‌های دوره‌ای با سرمایه‌گذاران در هر یک از مناطق آزاد، دعوت به همکاری برای ایجاد مشاغل مولد با حمایت کامل مناطق آزاد، تدوین بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری مشتمل بر تولید و ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان در دستور کار مناطق آزاد در سال ۹۷ قرار دارد.
مشاور رئیس‌جمهوری ادامه داد: در این راستا مناطق آزاد کشور برای دعوت از تولیدکنندگان داخلی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند؛ ضمن اینکه تاکید داریم کالای ایرانی باید باکیفیت و رقابت‌پذیر باشد و بستر ایجاد این رقابت‌پذیری در مناطق آزاد کشور وجود دارد.
بانک افزود: مناطق آزاد همچنین از تولیدات ملی با قابلیت صادرات حمایت می‌کنند؛ به نحوی که حرکت تبدیل واردکنندگان دیروز به تولیدکنندگان امروز در مناطق آزاد آغاز شده است.
وی ارتقای کیفیت و قیمت مناسب را تضمین‌کننده رونق تولید ملی دانست و افزود: مناطق آزاد هم‌راستا با سرزمین اصلی در راستای حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی اقدام می‌کنند.
بانک گفت: در کشور زیرساخت‌ها، شرایط، ماشین‌آلات و بازار مصرفی برای فروش کالای ایرانی وجود دارد و تولیدکنندگان تنها باید به کیفیت کالای تولیدی اهتمام داشته باشند.
وی با بیان اینکه لازمه توسعه تولید کالای ایرانی ارتقای کیفیت است، تاکید کرد: کارگروهی در مناطق آزاد تشکیل شود تا جزء به جزء مسائلی که تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با آنها مواجه هستند، بررسی و پیگیری شود.

چرا ایرانی‌ها برچسب خارجی می‌پسندند؟
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: مواردی همچون رویه‌های گمرکی، امور مالیاتی و ارزش‌افزوده، مشکلات صادرات، واردات، تجارت و اصناف می‌تواند در این کارگروه پیگیری و دنبال شود.
بانک افزود: باید به این موضوع فکر کرد که چرا مردم کالای ایرانی تولیدشده را با برچسب خارجی خریداری می‌کنند؛ ولی همان کالا را با برچسب ایرانی نمی‌خرند؛ باید با تولید کالای باکیفیت مردم را به خرید کالای ایرانی ترغیب کنیم.
وی صادرات مناطق آزاد در سال گذشته را یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: رسیدن به مجموع صادرات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در سال جاری یکی از تکالیف مهم تمامی مناطق آزاد کشور است.
مشاور رئیس‌جمهوری تمرکز بر صادرات را یکی از سیاست‌های اصلی مناطق آزاد در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد و افزود: همه فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی در رسیدن به اهداف صادراتی مناطق آزاد کمک کنند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد خود را موظف به رفع چالش‌ها و موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران می‌داند.

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌شرط‌ «جهش تولید» رعایت استاندارد است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.