صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تولید نفت لیبی تا ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد
تولید نفت لیبی تا ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد

تولید نفت لیبی تا ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد با توجه به آسیب دیدن لوله های انتقال نفت این کشور در حمله تروریستی دیروز (شنبه)، تولید نفت تا میزان 100هزار بشکه در روز کاهش می یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از پایگاه لیبیایی «الایام »، یک منبع آگاه در شرکت نفتی ‘الواحه' در این کشور گفت، یک گروه تروریستی روز شنبه به لوله های انتقال نفت این شرکت که به بندر «السدره» می رسد، حمله کرد.
تارنمای شبکه «قناه لیبیا » نیز نوشت: بر اثر این حمله، خطوط لوله های انتقال نفت در ۱۱۷ کیلومتری «الزقوط» و ۲۱ کیلومتری شمال غرب «مراده» آتش گرفته است وپیش بینی می شود تولید نفت لیبی بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار بشکه در روز کاهش یابد.
این خط لوله انتقال نفت در ماه دسامبر گذشته نیز هدف حمله گروه های تروریستی قرار گرفت وبر اثر آن تولید نفت لیبی بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار بشکه در روز کاهش یافت .
گفته می شود حمله روز شنبه نیز تقریبا در همان مکان قبلی روی داده است.
مقام های لیبیایی می گویند احتمالا داعش عامل این حمله باشد.
«الصدیق الکبیر» رئیس بانک مرکزی لیبی ۱۹ فروردین گفت، اقتصاد لیبی تک محصولی است و طی چند سال گذشته، بسته شدن بندرها و همچنین توقف تولید و صادرات نفت، ۱۶۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور زیان وارد کرده است.
درآمدهای نفتی لیبی در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۴٫۸میلیارد دلار بود و این رقم هرچند در سال ۲۰۱۷ سه برابر شد اما همچنان با درآمدهای نفتی لیبی پیش از سال ۲۰۱۱میلادی که این کشور روزانه یک میلیون و ۶۰۰هزار بشکه نفت در روز تولید می کرد، فاصله زیادی دارد. در آن زمان قیمت نفت بسیار بالاتر از اکنون ودرآمد لیبی از فروش آن سالانه ۵۰میلیارد دلار بود.
بانک مرکزی لیبی اعلام کرده است که متوسط تولید نفت لیبی در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون بشکه در روز بود.
تولید نفت لیبی در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به دلیل درگیری ها در این کشور به ویژه در میادین نفتی و پالایشگاه ها، به کمتر از ۵۰۰هزار بشکه در روز رسید.
بیش از۹۰ درصد درآمدهای لیبی از طریق فروش نفت حاصل می شود. این کشور یکی از بزرگترین ذخایر نفت را در قاره آفریقا دارد.
مسئولان شرکت هواپیمایی لیبی نیز شنبه اعلام کردند ۱۵ فروند هواپیمای مسافربری این کشور در جریان درگیری ها اسیب دیده و این درگیری ها دو میلیارد دلار به این هواپیماها و این شرکت اسیب رسانه است.
لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرج سبب تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است و داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.
اکنون ۲ دولت در لیبی وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی ».
خاورم **۲۰۴۱**۱۰۴۹

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.