صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / باکو ۸۰ درصد طرح انتقال گاز به اروپا را اجرا کرده است
باکو ۸۰ درصد طرح انتقال گاز به اروپا را اجرا کرده است

باکو ۸۰ درصد طرح انتقال گاز به اروپا را اجرا کرده است

باکو – ایرنا – جمهوری آذربایجان ، با صرف 9 میلیارد دلارهزینه ، تاکنون موفق به اجرای 80 درصد طرح انتقال گاز طبیعی این کشور به اروپا ، موسوم به « طرح دالان گازی جنوب » شده است .

خبرگزاری رسمی ‘ آذرتاج ‘ روز یکشنبه به نقل از شرکت سهامی خاص ‘ دالان گازی جنوب ‘ گزارش داد : مجموع تعهدات مالی جمهوری آذربایجان برای اجرای طرح دالان گازی جنوب جهت انتقال بخشی از گاز طبیعی این کشور به اروپا ۱۱٫۵ میلیارد دلار است که ۹ میلیارد دلار آن تا ۲۰ آوریل ( برابر ۳۱ فروردین ماه ) هزینه شده است .
ایران نیز در صورت تمایل و ایجاد زیر ساخت های لازم می تواند به دالان گازی جنوب بپیوندد.
شرکت سهامی خاص ‘ دالان گازی جنوب ‘ بر اساس فرمان ماه فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان جهت اجرای طرح دالان گازی جنوب تاسیس شده و وزارت اقتصاد این کشور و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار) در آن به ترتیب ۵۱ و ۴۹ درصد سهم دارند.
طول دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی میدان ‘ شاهدنیز ‘ جمهوری آذربایجان به اروپا سه هزار و ۵۰۰ کیلومتراست و قرار است در مرحله نخست در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به ترکیه و در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز ۱۰ میلیارد متر مکعب به اروپا منتقل شود .
دالان گازی جنوب یکی از طرح های انرژی مهم منطقه و شامل انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ‘ شاه دنیز ‘ جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر از طریق خط لوله زیر دریایی به ترمینال سنگه چال در حومه باکو و از آنجا از طریق خطوط لوله قفقاز جنوبی ، ترانس آنادولی ( تاناپ ) و ترانس آدریا تیک ( تاپ ) و از خاک جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه به اروپا است.
برنامه ریزی شده است نخستین محموله گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ‘ شاه دنیز ‘ در سال ۲۰۱۸ میلادی از طریق دالان گازی جنوب به ترکیه و در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز به اروپا صادر شود .
توافقنامه اجرای طرح ساخت خط لوله ترانس آنادولی ( تاناپ) که جزو عمده دالان گازی جنوب می باشد ، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی امضا شده و این خط لوله در سال ۲۰۱۸ میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .
ظرفیت انتقال اولیه ‘ تاناپ ‘ ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود که امکان افزایش ظرفیت صادرات آن تا ۳۱ میلیارد متر مکعب در سال وجود خواهد داشت .
خط لوله ‘ تاناپ در مرز مشترک ترکیه و یونان به خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) اتصال می شود که آن هم به رساندن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا کمک خواهد کرد .
توافقنامه بین دولتی در باره اجرای طرح خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در سال ۲۰۱۳ میلادی میان آلبانی ، ایتالیا و یونان امضا شده است . طول این خط لوله ۸۷۸ کیلومتر می باشد و قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی مورد بهره برداری قرار گیرد .
ظرفیت سالانه انتقال گاز طبیعی از طریق این خط لوله ۱۰ میلیارد متر مکعب با امکان افزایش تا ۲۰ میلیارد متر مکعب است .
خاورم ** ۳۳۷**۱۵۷۹

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.