صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / المپیاد زبان فارسی آموزان ترکیه برگزار شد
المپیاد زبان فارسی آموزان ترکیه برگزار شد

المپیاد زبان فارسی آموزان ترکیه برگزار شد

پنجمین دوره المپیاد زبان فارسی ترکیه روز شنبه با همکاری بنیاد سعدی و توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این المپیاد ۶۵ نفر از زبان آموزان مراکز آموزش زبان فارسی و دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های ترکیه که در مرحله نخست این المپیاد پذیرفته شده بودند، در مرکز آموزش زبان فارسی آنکارا به سوالات کتبی و شفاهی پاسخ دادند.
حسن صفرخانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در حاشیه این آزمون به خبرنگار ایرنا گفت: مرحله نخست این المپیاد با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از دانشجویان، فارسی آموزان و علاقه مندان زبان و ادبیات فارسی به طور همزمان در مرکز آموزش زبان فارسی در شهر آنکارا و در دانشگاه های استانبول، آنکارا، آتاتورک ارزروم، کریک قلعه و سلجوق قونیه برگزار شد.
وی هدف از برگزاری این المپیاد را سنجش دانش تحصیلی دانشجویان زبان فارسی و فارسی آموزان در ترکیه عنوان و بیان کرد: این مرحله با حضور استادان و روسای گروه های زبان فارسی در دانشگاه ها و مراکز آموزش زبان و ادبیات فارسی ترکیه برگزار می شود.
وی اظهار کرد: سوالات این المپیاد توسط بنیاد سعدی در تهران تدوین شده و پس از المپیاد نیز ۱۰ نفر از فارسی آموزان برتر علاوه بر دریافت جایزه نقدی، جهت شرکت در دوره های دانش افزایی به ایران اعزام خواهند شد.
وی اضافه کرد: از سال آینده این المپیاد با همکاری بنیاد سعدی به صورت منطقه ای و به میزبانی مرکز اموزش زبان فارسی در ترکیه و برای فارسی آموزان کشورهای حوزه بالکان، ترکیه و آسیای میانه برگزار می شود.
وی از تدوین چاپ کتاب آموزش زبان فارسی برای زبان آموزان در ترکیه خبر داد و گفت: علاوه بر این ما در صدد هستیم که با توجه به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم در مدارس این کشور، با همکاری وزارت آموزش و پرورش ترکیه اقدامات مشترکی را آغاز کنیم.
وی با اشاره به استانداردسازی آموزش زبان فارسی در خارج از کشور تحت عنوان سند آمفا که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده است، افزود: در همین راستا کتاب های آموزش زبان فارسی در خارج تحت عنوان کتاب گام اول و کتاب مینا ۱ و مینا ۲ تدوین و منتشر شده و کتاب اختصاصی آموزش زبان فارسی برای ترک زبان ها نیز به زودی منتشر می شود.
وی تاکید کرد: همه این کتاب ها دارای لوح فشرده بوده و به آموزش مجازی و نیز آموزش از راه دور نیز کمک می کند.
عباس نجار مدیر امور آموزشی بنیاد سعدی نیز در حاشیه این المپیاد در نشست مشترک با استادان زبان فارسی در ترکیه گفت: در بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی به صورت استاندارد کتاب هایی تدوین شده که متناسب با سطح و مهارت های یادگیری فارسی آموزان برای غیرفارسی زبان هاست.
وی بیان کرد: نخستین کتاب ما در این زمینه برای نوآموزان است در ۹ سطح تدوین شده و زبان واسط هم دارد و تاکنون به ۱۱ زبان ترجمه شده است.
وی توجه به مکالمه پس از گذراندن نزدیک به ۴۰ ساعت آموزش را از جمله ویژگی های این کتاب عنوان کرد و افزود: نسخه ترکی استانبولی آن هفته آینده عرضه می شود.
وی اظهار کرد: همه این کتاب های آموزشی دارای فایل صوتی و لوح فشرده بوده هستند و در کنار کتاب های کمکی از جمله لذت خواندن و آموزش کاربردی واژه یک و ۲ به مهارت آموزش فارسی آموزان کمک می کنند.
وی از تدوین سند آزمون مهارت فارسی تحت عنوان آمفا خبر داد و گفت: این آزمون آمفا معادل تافل در زبان انگلیسی محسوب می شود و کسی که در این آزمون پذیرفته شود، به معنای صاحب مهارت در زبان فارسی محسوب می شود.
وی خواستار توجه به ظرافت های آموزش زبان فارسی در ترکیه شد و افزود: مدرسان و استادان زبان فارسی در ترکیه باید نقائص آموزشی و عدم تطابق بین متون آموزشی با فرهنگ و زبان محلی را برای اصلاح در کتاب ها و شیوه های آموزشی اعلام کنند.
وی همچنین از تبدیل مرکز آموزش زبان فارسی آنکارا به مرکز تحقیقات و پژوهش زبان فارسی در ترکیه خبر داد و اضافه کرد: ظرف چند ماه آینده این تصمیم عملی می شود و در آن از استادان بومی فارسی استفاده خواهد شد.
محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز در حاشیه این المپیاد در نشست مشترک با استادان زبان فارسی در ترکیه گفت: گرایش به آموزش زبان فارسی در کشور ترکیه زیاد است و مردم کشورهای حوزه بالکان هم علاقه زیادی برای آموزش زبان فارسی دارند.
وی ما در ترکیه پنج سفیر آشنا و مسلط به زبان فارسی داریم که لازم است برای هماهنگی و اقدام مشترک با آنها نیز از سوی بنیاد سعدی اقداماتی صورت گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، هم اکنون بیش از ۵۰۰ نفر در مراکز آموزش زبان فارسی و در دانشکده های مختلف کشور ترکیه مشغول تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی هستند.
خاورم/۱۹۰۵

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.