صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / آمریکا درحال فاتحه خوانی بر سازمان ملل است
آمریکا درحال فاتحه خوانی بر سازمان ملل است

کارشناس مسایل بین الملل:

آمریکا درحال فاتحه خوانی بر سازمان ملل است

کارشناس مسایل بین الملل اقدام نظامی آمریکا و متحدانش برضد سوریه را فاتحه خوانی این کشور بر سازمان ملل دانست و گفت: آنها حاکمیت یک کشور مستقل را نقض کردند و باید به عنوان ناقض حاکمیت در چهارچوب منشور ملل متحد تحت تعقیب قرار گیرند.

علی خرم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اقدام نظامی آمریکا، انگلستان و فرانسه در سوریه افزود: این حمله در چهارچوب منشور ملل متحد و سازوکار بین المللی انجام نشده چون دلیل محکمه پسند و قانونی برای آن وجود ندارد.
وی افزود: ما قضاوت نمی کنیم که آیا در شهر دوما سلاح شیمیایی از سوی مخالفان یا دولت سوریه به کار رفته است ، ولی برای رسیدگی به این موضوع و تعیین تنبیهی برای طرفی که خاطی بوده، باید براساس منشور ملل متحد جلسه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل شود و گروه تحقیق که سازمان منع سلاح های شیمیایی است به این موضوع رسیدگی کند.
کارشناس مسایل بین الملل یادآور شد: آمریکا، فرانسه ، انگلیس یا هر کشور دیگری هر دلیل و شاهدی که نشان دهد دولت سوریه از سلاح شیمیایی برضد مخالفان استفاده یا دولت سوریه دلیلی دارد که مخالفان از این سلاح ها استفاده کردند را به شورای امنیت ارایه دهند تا درباره جریمه طرف خاطی تصمیم گیری شود.
خرم ادامه داد: اما در این قضیه اخیر هیچ کدام از این موارد رعایت نشده یعنی نه در شورای امنیت، اسناد و مدارک بررسی و نه شواهدی برادعاهای آمریکا، انگلیس و فرانسه ارایه شد و از طرف دیگر در جلسه این شورا نماینده سوریه گفت که ما هم ویدئوهایی داریم که جیش الاسلام آزمایشگاه شیمیایی انجام داده و در حال تولید این سلاح ها بودند.
وی با بیان این که اتهامات وارده به سوریه حتی در دادگاه های بین المللی بررسی نشده است، خاطر نشان کرد: از طرف دیگر آمریکا از قبل اعلام کرده که می خواهد به سوریه حمله کند و منتظر کسی هم نمی ماند و دلیل و مدرکی هم لازم نیست، در این صورت این اقدام آمریکا غیرقانونی محسوب می شود و دیگر کشورها می توانند از این سه کشور و هر کشور دیگر که در این موضوع دخالت کردند به مجامع بین المللی شکایت کند.
خرم تصریح کرد: اگر قرار باشد منشور ملل متحد مبنا نباشد یعنی باید فاتحه سازمان ملل متحد خوانده شود که امروز آمریکا درحال انجام این کار است. ترامپ نه حقوق، نه سیاست و نه کار کارشناسی می دادند و رفتاری می کند که سازوکارهای بین المللی را به هم می ریزد. این کار یعنی زورگویی؛ حال آن که ۷۰ سال پیش سازمان ملل شکل گرفت و جهان خوب و بد آن را قبول کرد.
وی گفت: نیکی هیلی می گوید پیشنهادهای آمریکا در شورای امنیت قطعنامه ای را روسیه وتو کرده به همین دلیل به سوریه حمله نظامی کرده ایم، پس آمریکا نیز بسیاری از قطعنامه ها پیشنهادی درباره رژیم صهیونیستی را وتو می کند، آیا باید روسیه به سرزمین های اشغالی حمله نظامی کند؟ امروز آمریکا نمی تواند بگوید که چون روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کرده، سوریه را بمباران می کنم و اگر این کار انجام شود یعنی اینکه آمریکا اعلام می کند که سازوکار شورای امنیت، منشور ملل متحد و حقوق بین الملل را قبول نداشته، زیر پا می گذارد و ابطال آن را اعلام می کند.
این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تاکید کرد: اگر اینگونه باشد جهان باید سازوکار و گروه جدیدی ایجاد کند تا بعد از سازمان ملل ، سازمانی دیگر ایجاد شود که با بی عقلی های ترامپ مقابله کند.
خرم با بیان این که پشت اقدام نظامی آمریکا برضد سوریه دلایل سیاسی وجود دارد، گفت: اینکه ترامپ چرا به سوریه حمله کرد و انگلستان و فرانسه نیز در این حمله شرکت کردند، دلایل و منافع سیاسی وجود دارد.
وی تصریح کرد: این سه کشور نقض حاکمیت یک کشور مستقل را انجام دادند و در نتیجه باید به عنوان ناقض حاکمیت در چهارچوب منشور ملل متحد تحت تعقیب قرار گیرند، یعنی سوریه و روسیه باید به شورای امنیت شکایت کنند و آنهایی که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه را نقض کردند، پاسخگو باشند و براساس ماده ۳۹ منشور ملل متحد که کسی که تهدید یا نقض صلح از طریق تجاوز کرده باشد، باید ماده ۴۱ یا ۴۲ منشور که تحریم است را برقرار کند و فقط کسانی می توانند این کار را انجام دهد که از آمریکا قوی تر باشند .
به گزارش کسب و کار نیوز، آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه ) بامداد شنبه – ۲۵ فروردین – دمشق پایتخت و استان حمص سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.
رسانه های غربی مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شدند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، تهدید به اقدام نظامی مشترک علیه سوریه کردند.
سیام**۹۱۰۳**۱۳۳۶

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.