چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / زادروز “جوزف لئونارد گلدستین” پزشک برنده جایزه نوبل

امروز 29 فروردین؛

زادروز “جوزف لئونارد گلدستین” پزشک برنده جایزه نوبل

امروز 29 فروردین مصادف با سالروز تولد "جوزف لئونارد گلدستین" (Joseph Leonard Goldstein) زیست شیمی‌دان آمریکایی است که در طول زندگی خود موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است که مهم‌ترین آنهاجایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی است.

جایزه نوبل

به گزاش ایسنا، “جوزف لئونارد گلدستین” (Joseph Leonard Goldstein) در روز ۱۸ آوریل سال ۱۹۴۰ در شهر کینگستر، ایالت کارولینای جنوبی کشور ایالت متحده آمریکا، متولد شد.

این زیست شیمی‌دان آمریکایی همراه با “مایکل استوارت براون”(Michael S. Brown) پزشک آمریکایی در سال ۱۹۸۵، موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی برای اکتشافات خود در رابطه با تنظیم متابولیسم کلسترول شدند.

آنها دریافتند که سلول‌های انسانی دارای “لیپوپروتئین کم چگالی” یا “ال دی ال”(LDL) هستند که کلسترول را از خون حذف می‌کنند و زمانی که تعداد گیرنده‌های ال دی ال کافی نباشند، افرادی که مبتلا به “هیپرکلسترولمی” هستند، در معرض خطر بیماری‌های مرتبط با کلسترول، به ویژه بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری قرار می‌گیرند. در نتیجه مطالعات آنها منجر به توسعه داروهای “استاتین” (Statins) که گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون هستند، گشت.

وی مدرک BSci  خود را از “دانشگاه واشنگتن و لی”(Washington and Lee University) و مدرک کارشناسی ارشد را از “مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی”((UT Southwestern اخذ کرد. پس از اتمام دوره‌ی رزیدنسی، گلدستین به “مؤسسه ملی بهداشت”(NIH) رفت تا به مطالعه “زیست شناسی مولکولی” بپردازد. در سال ۱۹۷۲، گلدستین به مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی بازگشت و به عنوان رئیس بخش ژنتیک پزشکی انتخاب شد.

در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی، گلدستین با مایکل براون، یکی از محققان مؤسسه ملی بهداشت همکای را آغاز کرد. از سال ۱۹۷۳ تا سال ۱۹۸۵ این دو صدها مقاله پزشکی چاپ کردند.

گلدستین و براون با کمک یکدیگر یک تیم تحقیقاتی تشکیل دادند که شامل دانشجویان دکترا و فوق دکترا بود.

در سال ۱۹۵۵ وی به عنوان رئیس هیئت داوران” تحقیقات پزشکی جایزه لسکر”(Albert Lasker Medical Research Awards) منصوب شد.

در سال ۱۹۸۸ ، گلدستین “مدال ملی علوم”(National Medal of Science) را در زمینه ژنتیک مولکولی دریافت کرد.

او در سال ۱۹۹۱ جایزه “همکار انجمن سلطنتی”(FRS ) به او اعطا گرید. این جایزه توسط  انجمن سلطتی در لندن به افراد به خاطر کمک قابل توجه به بهبود دانش طبیعی، از جمله ریاضیات، علوم مهندسی و  علوم پزشکی اعطا می‌گردد. 

در سال ۲۰۰۳ گلدستین و براون جایزه “مرکز پزشکی آلبانی”(Albany Medical Center Prize) را در زمینه تحقیقات پزشکی و زیست پزشکی دریافت کردند.

اکنون گلدستین عضو “آکادمی علوم ملی”(National Academy of Sciences) ایالات متحده و “مؤسسه پزشکی هاورد هیوز” (Howard Hughes Medical Institute) و دانشگاه “راکفلر” ( Rockefeller University) است.

در مجموع جوزف لنارد گلدستین موفق به دریافت ۱۸ جایزه شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.