صفحه اصلی / اجتماعی / حوادث و انتظامی / تمهیدات و تجهیزات آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث ساختمان‌های مرتفع
تمهیدات و تجهیزات آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث ساختمان‌های مرتفع

تمهیدات و تجهیزات آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث ساختمان‌های مرتفع

نشست خبری مدیر عامل سازمان آتش نشانی

به گزارش کسب و کار، مهدی داوری با ابراز این مطلب افزود: یکی از موضوعاتی که به طور جدی در برنامه‌های کاری‌ام بزودی در سطح سازمان اجرا خواهم کرد و پیگیر آن هستم افزایش توان عملیاتی سازمان است که باید با برنامه ریزی دقیق به آن برسیم. یکی از این موارد تدوین استانداردهای عملیاتی و یا استانداردسازی رویه های عملیاتی است. استانداردهای عملیاتی یا S.O.P روش‌هایی هستند که می تواند تمرکز ذهنی بیشتری به فرماندهان و آتش نشانان بدهند تا بتوانند با سرعت عمل بیشتری انجام دهند.البته کار بسیار دشواری است چون تاکنون در کشور ما انجام نشده و یک کار نوپا در زمینه آتش نشانی است که البته به همت همکاران متخصص بزودی به این هدف دست پیدا خواهیم کرد.

وی بروز رسانی تجهیزات آتش نشانی را از دیگر برنامه‌ها برای افزایش توان عملیاتی ذکر کرد و گفت: در سال گذشته قرارداد ۲۱ دستگاه نردبان و بالابربا یک برند معتبر خارجی بسته شد که این تجهیزات بتدریج وارد کشور شده و در ناوگان عملیاتی سازمان قرار خواهد گرفت. خوشبختانه آموزش‌های این تجهیزات توسط کارشناسان کارخانه مربوطه درکشورما برگزار شد که همکاران ما دراین دوره ها شرکت کرده و می توانند به بهترین شکل، این تجهیزات را مورد بهره‌برداری قرار دهند.

داوری سومین برنامه ارتقای عملیاتی را افزایش سطح مهارت پرسنل اعلام کرد و افزود: کار آموزش برای بالارفتن توان مهارتی پرسنل سازمان هم اکنون با همکاری مشترک حوزه های آموزش و عملیات این سازمان آغاز شده است که امیدواریم با برخورداری از مهارت های فنی، نیروها درصحنه های حوادث تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

مدیر عامل آتش نشانی تهران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات برای ارتقای توان عملیاتی که تلاش داریم انجام دهیم استقرار نظام سلامت و ایمنی آتش نشانان در سازمان آتش نشانی تهران است. با توجه به این که آتش نشانان در شرایط خاصی هستند و با محیط های پرخطر گوناگونی روبرو می شوند بنابراین باید همیشه از نظر شرایط جسمی و سلامت جسمانی مورد بررسی قرار گیرند و معاینات دوره ای سلامت شان پایش شود. موضوع ایمنی هم در واقع حفظ جان آتش نشانان و سلامت آنان در محل های حوادث است که تاکنون دراین خصوص کارهای زیادی صورت نگرفته است، البته با پیگیری های انجام شده فازهای مطالعاتی آن به پایان رسیده که امیدوارم این برنامه را حتی تا قبل از پایان نیمه نخست امسال مراحلی از آن را اجرا یی کرده باشیم.

وی اظهار داشت: آخرین برنامه ارتقای توان عملیاتی سازمان، بالابردن سطح آمادگی سازمان برای حضور و امدادرسانی موثر در بحران هاست. سازمان آتش نشانی با توجه به به جایگاهی که دارد ریاست کارگروه اطفای حریق و مبارزه با مواد خطرناک را عهده دار است براین اساس ما باید برنامه ریزی کنیم تا سطح امدادرسانی در حوادث به سرعت افزایش یابد، ازاین رو درنظر داریم تیم های عملیاتی مان را به حداکثر توان عملیاتی شان برسانیم.

مدیر عامل آتش نشانی تهران درخصوص وضعیت کنونی امکانات و تجهیزات آتش نشانی گفت: هرچند ما الان از نظر وضعیت تجهیزات سازمان درشرایط قابل قبولی قرار داریم ولی این با ایده آل کلان شهر تهران فاصله دارد بنابراین درتلاش هستیم هرچه زودتر با حمایت‌های خوب شورای شهر و شهرداری تهران تجهیزات مورد نیاز این سازمان تامین شود.البته لازم است اعلام کنم که سازمان آتش نشانی تهران درحال حاضر نیز در مقایسه با دیگر کلان شهر های کشورمان از شرایط بسیار بهتری برخوردار است اما شهر تهران هم شهر بزرگ و با ساختارهای پیچیده، سازه های مدرن و تاسیسات شهری مدرن است که برای مقابله با خیلی از حوادث این شهر، تجهیزات جدید مورد نیاز است که انشالله بزودی تامین خواهد شد.

داوری درپاسخ به این سوال که برای پیشگیری از آتش سوزی های ساختمانهای بلند از طرف سازمان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که در شهر تهران وجود دارد ایمنی در ساختمان های بلند مرتبه است. این ساختمانها با وجود همه مزایا و امتیازات، چالش‌هایی هم دارد. یکی از مهم‌ترین آن، بروز آتش سوزی درساختمان‌های بلند است که چه برای ساکنان آن و چه برای آتش نشانان می‌خواهند امدادرسانی کنند، خطرات زیادی وجود دارد. به همین خاطر باتوجه به این چالش ها، باید موضوع پیشگیری و محافظت از ساختمان در برابر حریق برای همه ساکنان و بهره برداران خیلی مهم باشد. دراین خصوص بعضی ساختار ها می تواند برای پیشگیری از حریق موثر باشد از جمله استاندارد بودن سیستم های الکتریکی ساختمان، ایمن بودن تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، پله فرار و از همه مهم تر آموزش ساکنان و استفاده کنندگان از این نوع ساختمان ها ست.

وی نقش نظارتی مردم درایمنی ساختمان ها را بسیار مهم خواند و گفت: ما آرزو داریم که شهروندی که به هرساختمانی برای زندگی و یا کار مراجعه می کند همانطور که به مسائلی از قبیل نور، ابعاد و زیبایی ساختمان توجه می کند همان گونه نیز به ایمنی ساختمان توجه کند به همین دلیل درتلاش هستیم میزان آگاهی مردم را نسبت به این مسائل بالاتر ببریم.

داوری افزایش توان و تجهیزات آتش نشانی برای مقابله بهینه با حوادث در ساختمان های بلند مرتبه را از دیگر برنامه های این سازمان ذکر کرد و ابراز کرد: ما برای مقابله با آتش سوزی های ساختمان های بلند سعی کردیم آخرین تکنیک ها و دستورالعمل ها را تهیه کنیم و در اختیار نیروهای عملیاتی قرار دهیم تا بتوانند با استفاده از آن، روش های عملیاتی سریع تر را انجام دهند. همین طور در نظر داریم تجهیزات مورد نیاز برای مقابله بهتررا تامین کنیم که دراین راستا نردبان های ۶۴، ۵۶، ۳۲ و ۳۰ متری خریداری شده است.البته این بدان معنا نیست که این وسایل همه ساختمان ها را پوشش می دهد چرا که هم اکنون در تهران ساختمان هایی با ۵۰ طبقه داریم که ۱۵۰ متر ارتفاع دارد و لازم است بیان شود که در دنیا هم نردبان هایی با این ارتفاع ساخته نشده و وجود ندارد، پس این باز می گردد به مسائل ایمنی و حفاظت از ساختمان ها در برابر حریق که خیلی اهمیت پیدا می کند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی در خصوص سختی کار آتش نشانان گفت: معتقدم که آتش نشان ها همان طور که برای ارائه بهتر خدمات به شهروندان، باید دارای مهارت ودانش فنی و نیز توان بالا بوده و همیشه شجاعت و ایثارگری از خودشان بروز می دهند، خیلی مهم است که به امور آتش نشانان رسیدگی شود. من از صمیم قلبم عرض می نمایم که امور شغلی و معیشتی آتش نشان ها را وظیفه اصلی خود می دانم البته در راستای سختی کار آن مصوبه ای که دراین خصوص ارائه شده، کمک زیادی به آتش نشانان نمی کند چرا که شرایط سنی جوابگو نیست و نیروها وقتی که به سن حدود ۵۰ سالگی می رسند تقریبا ۳۰ سال خدمت شده اند یعنی عملا این قانون کمکی به آنان نمی کند بنابراین برای اصلاح آن باید قدم هایی برداشته شود.با توجه به رویکرد مثبت مجلس شورا، شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهرداری تهران اقدامات لازم دراین خصوص را آغاز کرده ایم و امیدواریم بتوانیم با تنظیم لایحه‌ای، قانون سختی کار را اصلاح کنیم تا آتش نشانان بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

وی در ادامه سخنان خود به موضوعات رفاهی آتش نشانان اشاره کرد ویادآور شد: در حال حاضر اقدامات رفاهی کنونی متاسفانه باعث نارضایتی‌های زیادی شده است که علت آن هم این است که دراین سال ها مدیریت خوبی دراین مورد نشده است و می‌توان خیلی بهتر از این انجام شود. به همین خاطر برای رفع این مشکلات، کارگروهی مشغول تحقیق و کار هستند تا شرایط رفاهی پرسنل تسهیل و افزایش یابد.

بر اساس اعلام روابط عمومی آتش نشانی تهران، داوری در خاتمه در مورد چارت سازمانی اظهار کرد: متاسفانه در هنگام تهیه چارت سازمانی در دوره‌های قبل به جمعیت سازمانی توجه نشده است به این خاطر هم اکنون مشکلات زیادی در ارائه پست‌های سازمانی برای پرسنل بوجود آمده است، اخیرا طی گفتگوهایی که با دکتر شیخ معاون منابع انسانی شهرداری تهران صورت گرفته، ایشان قول مساعد دادند که روی این موضوع هم کمک کنند و هم کارشناسی دقیقی انجام شود. درحال حاضر کارگروه چارت در سازمان تشکیل شده تا دوباره چارت سازمان با شرایط جمعیتی و شغلی مورد بررسی قرار گیرد، امیدواریم چارتی را با ساختار جدیدی تهیه کنیم که موجب افزایش کارایی و بهره‌وری سازمان و رضایت مندی پرسنل شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مهارت‌آموزی ۱.۵ میلیون سرباز تاکنون/ ارائه تسهیلات مالی و شغلی به سربازان ماهر

به گزارش کسب و کار نیوز، سردار محمدجواد زاده‌کمند درباره فعالیت قرارگاه مهارت آموزی سربازان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.