صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اسپیس‌ایکس همه قسمت‌های موشک را به زمین برمی‌گرداند
اسپیس‌ایکس همه قسمت‌های موشک را به زمین برمی‌گرداند

اسپیس‌ایکس همه قسمت‌های موشک را به زمین برمی‌گرداند

اسپیس ایکس

به گزارش کسب و کار و به نقل از انگجت، اسپیس‌ایکس(SpaceX) اعلام کرد که در نهایت می‌خواهد نه تنها قسمت اول(پیشران)، بلکه همه قسمت‌های موشک را بازیابی کند و ممکن است به برخی از روش‌های غیر معمول برای کنترل بیشتر بر این قسمت‌ها متوسل شود.

“الون ماسک”(Elon Musk) ادعا می‌کند که شرکت فضایی او سعی خواهد کرد تا قسمت‌های بالایی موشک را با استفاده از یک بالن غول‌پیکر از سرعت مداری به زمین بازگرداند. و در این میان او می‌داند که این کار عجیب به نظر می‌آید.

اگر چنین سیستمی کار کند، می‌تواند چندین مزیت را برای اسپیس‌ایکس فراهم کند. این شرکت تخمین زده است که از سال ۲۰۱۸، برای پرتاب یک موشک فالکون ۹ با فرود قسمت اول، هزینه‌ ۶۲ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است. اگر بتوان این هزینه را به طور قابل توجهی کاهش داد و قسمت‌های بالایی را با روش نسبتا کم هزینه مانند بالن بازیابی کرد، می‌توان هزینه پرتاب را کاهش داد و پرتاب موشک را برای مشتریان جذاب‌تر کرد.

ضمن اینکه این روش به محیط‌زیست کمک خواهد کرد، چرا که دیگر زباله فضایی به زمین نخواهد ریخت.

ماسک توضیح داد که یک بالن ضریب بالستیک(توانایی غلبه بر مقاومت هوا) از قسمت بالایی موشک پرتاب خواهد شد که بازگشت با ورود مجدد آن به اتمسفر زمین، زمینه بازگشت آن به زمین را فراهم می‌کند.

سرعت مداری(Orbital speed) داشتن سرعتی کافی برای یک سیاره یا ماهواره مدارگرد طبیعی یا مصنوعی است که سبب باقی‌ماندن آن در مدار حول مرکز یا پایه گرانشی خود که معمولا جرم بزرگ‌تری است، می‌شود. اینرسی موجود در آن جرم در حال حرکت، گرایش آن را به حرکت در یک خط مستقیم متمایل می‌کند، در حالی که نیروی گرانش موجود نیز می‌کوشد که آن را به سوی پایین بکشد. در نتیجه، مسیر مدار، که می‌تواند بیضوی یا دایره‌ای باشد، نشان دهنده تعادل بین گرانش و اینرسی است.

سرعت مداری می‌تواند اشاره به میانگین سرعت در تکمیل یک دور مدار کامل، یا برای بیان سرعت در یک نقطه خاص مثلا نقاط اوج یا حضیض بکار رود.

در هر موقعیتی در مدار، سرعت مداری می‌تواند از روی فاصله آن موقعیت تا مرکز پایه گرانشی و انرژی ویژه مداری؛ که مستقل از موقعیت است، محاسبه شود. “انرژی جنبشی= انرژی کل-انرژی پتانسیل” است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.