صفحه اصلی / اوتاوا موافق برقراری رابطه با تهران است

اوتاوا موافق برقراری رابطه با تهران است

رئیس کنگره ایرانیان کانادا گفت: لابی وضع تحریم علیه تهران در اوتاوا تلاش می‌کند راه از سرگیری رابطه با جمهوری اسلامی بسته شود در حالی که دولت فعلی کانادا موافق برقراری روابط با ایران است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،
با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید از ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۹۵) و اتخاذ سیاست‌های ضد ایرانی، فضا برای فعالیت گروه‌های ایران هراس و حتی ایران ستیز در غرب بازتر شد و مؤسسات فعال در این عرصه افزون بر آمریکا، در کشورهای متحد واشنگتن هم به تکاپو افتادند تا مسیر همراهی آنها با سیاست‌های جدید آمریکا هموار شود.
یکی از کشورهایی که از سال‌ها پیش عرصه تاخت و تاز گروه‌های ایران هراس قرار گرفته، کانادا است که با توجه به قطع ارتباط دیپلماتیک با تهران توسط اوتاوا از سال ۱۳۹۱ تاکنون، ملاحظات سیاسی یا همکاری‌های اقتصادی هم اثرگذار نیست.
در چنین فضایی، نقش سازمان‌های مردم نهاد پررنگ‌تر می‌شود تا بتوانند با درک درست نیازهای اتباع دو کشور، گام‌های مهمی را برای حل مشکلات آنها و ایجاد فضای گفت و گو بین دو کشور فراهم کنند.
کنگره ایرانیان کانادا سال ۲۰۰۷ به عنوان سازمانی غیرانتفاعی تأسیس شد که مرکز آن در تورنتو واقع شده است و براساس اعلام دست اندرکاران آن پیشبرد منافع حدود ۳۰۰ هزار ایرانی مقیم این کشور را پیگیری می‌کند و می کوشد در رایزنی با دولت یا نمایندگان پارلمان، مشکلات را کمتر یا برطرف کند.
بیژن احمدی رئیس کنگره ایرانیان کانادا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، برنامه این سازمان مردم نهاد را آگاهی بخشی به جامعه ایرانی مقیم کانادا از طریق افزایش مشارکت آنها در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه مدنی دانست.
وی آموزش ایرانیان نسبت به نظام سیاسی، نگرش‌های احزاب مختلف و چگونگی فعالیت آنها را بخشی از راه‌های رسیدن به این هدف دانست و در پاسخ به میزان همراهی ایرانیان مقیم کانادا با این کنگره هم گفت: میزان استقبال از برنامه‌ها می‌تواند سنجش خوبی از توجه ایرانیان به کنگره را ارائه دهد.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا افزود: این کنگره ساختاری دمکراتیک دارد به گونه‌ای که اعضا با پرداخت حق عضویت اندک سالانه، عضو و دارای حق رأی می‌شوند و همچنین سایر ایرانیان می‌توانند در برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.
احمدی در پاسخ به این پرسش که میزان استقبال جامعه ایرانی مقیم کانادا از برنامه‌های کنگره چه میزان است؟ اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین حرکت‌های اجتماعی کنگره ایرانیان، جمع آوری امضا برای تومار رسمی بود که در آن از دولت کانادا خواسته شده موانع سر راه برقراری ارتباط دیپلماتیک با ایران برداشته شود.
وی با بیان اینکه این تومار پارلمانی توانست حدود ۱۶ هزار امضا را دریافت کند، ادامه داد: شاید به نظر برسد این رقم در برابر مجموع ایرانیان مقیم کانادا اندک است، اما وقتی با سایر حرکت‌های مشابه مقایسه می‌شود، حجم مشارکت بسیار بالا است.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا اضافه کرد: در همان ایامی که تومار ارائه شد، گروه دیگری که از طرف نماینده محافظه کار و مخالفان ایران هدایت می‌شدند، توماری برای خودداری از برقراری ارتباط تهیه کردند که فقط ۶۰۰ امضا داشت.
احمدی دیگر اقدام این کنگره را تلاش برای متوقف کردن تصویب لایحه تحریم‌های غیرهسته ای علیه ایران دانست و توضیح داد: در این حرکت، ایرانیان برای نخستین بار وارد صحنه قانونگذاری و تصمیم گیری در پارلمان کانادا شدند و حدود ۲۰۰۰ نفر مستقیم با نمایندگان سنای کانادا تماس گرفتند و حدود ۸۰۰ نفر هم حضوری با آنها دیدار کردند.
وی تاکید کرد: نمایندگان پارلمان کانادا در ملاقات‌های حضوری از این حجم تماس‌ها متعجب بودند و برایشان قابل توجه بود.
احمدی به این پرسش که برخورد دولت یا پارلمان کانادا با کنگره ایرانیان چگونه است؟ گفت: در کانادا به دلیل آنکه کشوری مهاجرپذیر و مدعی احترام به اقوام مهاجر و گوناگونی فرهنگی است، سازمان‌های مشابه کنگره ایرانیان پذیرفته می‌شوند. دولت و پارلمان هم به این نوع سازمان‌ها توجه دارند و سعی می‌کنند حرف‌های آنها را بشنوند.
** قانون سلب مصونیت دولت ایران مانع جدی روابط دو کشور:
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود مذاکرات بین وزرای خارجه و همچنین شعار انتخاباتی نخست وزیر کانادا، هنوز شاهد تغییری در روابط به ویژه از طرف اوتاوا با تهران نبوده‌ایم، بزرگترین مانع چیست؟ گفت: به نظر می‌رسد مانع اصلی تصویب قانونی در کانادا و سلب مصونیت قضائی دولت ایران است.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا افزود: این یکی از مشکلات اساسی است که در زمان حاضر سر راه از سرگیری روابط وجود دارد. برداشتن این مانع مخالفانی هم دارد. محافظه کاران هنوز مخالف این موضوع هستند و دولت لیبرال برای برداشتن مانع قدم برنداشته است.
احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا جز محافظه کاران، گروه‌های دیگری هم مخالف برقراری روابط ایران و کانادا هستند؟ گفت: لابی‌هایی مانند بنیاد دفاع از دمکراسی موافق تحریم‌ها هستند.
وی در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا همچنین نبود روابط کنسولی را باعث بروز مشکلات زیادی برای اتباع دو کشور دانست و اظهار کرد: در این شرایط کانادا امکان حمایت از شهروندان خود را که به ایران سفر می‌کنند، ندارد و جمهوری اسلامی نیز چنین وضعیتی دارد.
** کانادا با قطع ارتباط توان حمایت از اتباع خود را از دست داد
احمدی در ادامه افزود: تعجب آور است که کانادا با قطع ارتباط و تصویب قانونی در این زمینه، راه را برای حمایت‌های قضائی از اتباع خود هم بسته است.
وی وجود کانال ارتباطی دیپلماتیک بین دو کشور را برای برطرف کردن ابهام‌ها یااختلاف ها ضروری دانست وفعالیت های کنسولی دو طرف را عاملی برای دستیابی شهروندان به حقوق اساسی خود برشمرد.
احمدی در پاسخ به اینکه کنگره ایرانیان در این زمینه چه اقدامی کرده است؟ گفت: پس از انتخاب جاستین ترودو به عنوان نخست وزیر کانادا تغییراتی در فضای سیاست بین المللی و همچنین به ویژه با آمدن دونالد ترامپ در صحنه سیاسی آمریکا رخ داده است. دولت لیبرال همواره تاکید می‌کند باید با ایران تعامل داشته باشد و می‌گوید به تعامل سازنده اعتقاد داریم.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا افزود: در مراجعات و پیگیری‌های متعدد (ما)، مقامات دولت (کانادا) تاکید دارند که ضرورت دارد مشکلات و اختلافات از طریق گفت وگو حل شود، اما باید قدم به قدم پیگیری و موانع موجود برداشته شود که زمان بر است.
**پیشینه سازی حقوقی با تصویب قوانین ضدایرانی در کانادا
خبرنگار ایرنا پرسید اگر کانادا به این مسیر اعتقاد دارد، طرح لایحه تحریمی در پارلمان به چه معناست؟ که احمدی گفت: لایحه‌ای به اسم تحریم‌های غیر هسته‌ای در سنای کانادا از بیش از یکسال قبل مطرح شده است.
وی افزود: این لایحه از طرف یکی از سناتورهای محافظه کار مطرح شد و سازمان اصلی که به نظر ما طراح این لایحه است و برای تصویب آن بسیار تلاش می‌کند، شعبه کانادایی مؤسسه بنیاد دفاع از دمکراسی است.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا در توضیح پیشینه این لایحه اظهار کرد: زمانی که لایحه در کمیته روابط خارجی سنا مطرح شد، حدود شش نفر از کارشناسانی که دعوت شده بودند، وابسته به همین اندیشکده بودند که اعتراض شدید ما را در پی داشت و علیه این لایحه در کمیته روابط خارجی سنا صحبت کردیم.
احمدی اضافه کرد: این لایحه می‌خواهد به نوعی رژیم تحریمی را که کانادا مانند سایر کشورها به تبعیت از برجام کاهش داد، بازگردند. در واقع طراح این لایحه می‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران را تقویت و مانع اداری دیگری در راه ازسرگیری روابط ایجاد کند.
وی اظهار کرد: حامیان این لایحه به آن رنگ و لعاب حقوق بشری داده‌اند اما هدف اصلی، ایجاد مانعی دیگر در راه تجدید رابطه دو کشور است، زیرا به هرحال دولت کنونی موافق برقراری روابط است.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا در پاسخ به این پرسش که پیش بینی درباره سرانجام لایحه چیست؟ گفت: نخست فکر می‌کردیم با توجه به اکثریت محافظه کاران در سنای کانادا، این لایحه به سرعت تصویب شود، به همین دلیل تلاش کردیم در مذاکره با سناتورها طرح متوقف شود و تاکنون هم تأخیر خوبی ایجاد شده است.
احمدی افزود: در صورت تصویب احتمالی این لایحه در سنا، فرصت خواهیم داشت از طریق مجلس نمایندگان با توجه به اعضای لیبرال و نئودمکرات، لایحه متوقف شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش‌های کنگره ایرانیان و هموطنان مقیم کانادا، وزارتخارجه موضع ما را تأیید کرد و گفت تصویب چنین لایحه‌ای مانعی اساسی برای از سرگیری روابط ایجاد خواهد کرد و همچنین با رایزنی‌هایی که با چند سناتور با نفوذ داشته‌ایم، متقاعد شدند علیه این لایحه صحبت کنند.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا در پاسخ به این پرسش که تصویب چنین لوایحی با توجه به قطع ارتباط دو کشور، چه اهمیتی دارد؟ اظهار کرد: به هرحال عواملی که در آمریکا یا سایر کشورها در پی اعمال تحریم و منزوی کردن ایران هستند، فعالیت دارند.
احمدی در ادامه نیز با بیان اینکه هسته‌های اصلی این عوامل در آمریکا هستند، اما می‌کوشند در کشورهای متحدی مانند کانادا هم دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهند، پیش بینی کرد: احتمال دارد معرفی چنین لایحه‌ای در کانادا، ایجاد یک رویه حقوقی بین المللی باشد به این صورت که یک پیشینه حقوقی برای تصویب لوایح مشابه در کشورهای دیگر فراهم آید.
وی اضافه کرد: در برخی مواقع، لوایحی در کانادا تصویب می‌شود و پس از آن، حامیان تحریم به سراغ کشورهای دیگر می روندوسعی می‌کنند با استفاده از این پیشینه حقوقی حتی اروپایی‌ها را وارد این فرایند کنند.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا در پایان ابراز امیدواری کرد کانال گفت وگو بین تهران-اوتاوا برقرار شود و حداقل دفاتر کنسولی بتوانند به شهروندان دو کشور خدمت رسانی کنند.

همچنین مطالعه کنید:

واردات برخی از کالاها در صنعت نفت ممنوع شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، وحید رضا زیدی فر معاون وزیر نفت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.