صفحه اصلی / خوردن گوشت پخته داغ موجب افزایش فشارخون می شود

خوردن گوشت پخته داغ موجب افزایش فشارخون می شود

محققان دریافته‌اند پختن گوشت در دمای بالا موجب آزاد شدن مواد شیمیایی می‌شود که ممکن است میزان فشارخون که پیش عامل بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی است را، افزایش دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر, محققان دانشگاه هاروارد دریافتند ابتلاء به فشارخون بالا در بین افرادی که گوشت ماهی، مرغ یا گوساله کباب شده، سرخ شده یا بریان شده بیش از ۱۵ بار در ماه مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که این نوع غذاها را کمتر از چهار بار در ماه مصرف می‌کنند، ۱۷ درصد بیشتر است.
تحقیق نشان می‌دهد زمانی که پروتئین گوشت نیم سوز شده یا در معرض دمای بالا قرار می‌گیرد، ماده شیمیایی موسوم به HAA (آمین‌های آروماتیک هتروسایکلیک) تولید می‌شود که خطر فشارخون بالا را هم افزایش می‌دهد.
گنگ لیو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مواد شیمیایی تولیدشده از طریق پخت گوشت در دماهای بالا موجب ایجاد فشار اکسایشی، التهاب و مقاومت انسولین در مطالعات حیوانی شد و این مسیر ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا هم شود.»
فشار اکسایشی، التهاب و مقاومت انسولین بر پوشش درونی عروق خونی تأثیر دارد و با ابتلا به تصلب شریان هم که موجب تنگ شدن رگ‌های خون می‌شود، مرتبط است.
در این مطالعه تیم تحقیق شیوه‌های پخت و ابتلا به فشارخون بالا را در ۱۰۳,۹۴۱ مرد و زن که به طور مرتب گوشت گوساله، ماکیان و ماهی مصرف می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.