صفحه اصلی / به‌روزرسانی استانداردهای خودروسازی

به‌روزرسانی استانداردهای خودروسازی

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، صنعت خودروسازی به دلیل اینکه صنعتی درآمدزا و ارزآور به شمار می‌رود، نقش مهمی در اقتصاد کشورها بازی می‌کند. امروزه شاهد هستیم چگونه کشورها با سرمایه‌گذاری‌های کلان در این صنعت بازارهای بین‌المللی را نشانه گرفته‌اند و با ارزآوری و درآمدزایی رشد اقتصادی خود را بالا می‌برند. ایران نیز به لحاظ اینکه نیازمند رشد اقتصادی بالاست، باید در ارتقای استانداردهای خودروسازی خود بکوشد. در شرایط امروزی متأسفانه استقبال از خودروهای داخلی بسیار کم شده و مردم ترجیح می‌دهند خودروهای وارداتی به‌خصوص خودروهای چینی را خریداری کنند.
در همین رابطه عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است مصرف‌کنندگان ایرانی به دنبال تنوع هستند به همین دلیل سراغ خودروهای چینی که ظاهراً به‌روزتر هستند و آپشن‌های بیشتری دارند، می‌روند.
شهرام آزادی اظهار کرد: تنوع خودروهای داخلی در سال‌های گذشته پایین بوده است، به‌گونه‌ای که سال‌هاست خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ در کشور تولید می‌شود. وی با بیان اینکه مردم دیگر شکل ظاهری خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ را نمی‌پسندند، خاطرنشان کرد: بیشتر خودروهای داخلی دیگر جذابیتی برای مردم ندارند. به همین دلیل مصرف‌کنندگان به سراغ خودروهای چینی با قیمت‌های مشابه می‌روند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در سال‌های اخیر انتظارات مصرف‌کنندگان از کیفیت و ظاهر خودروها افزایش یافته و دیگر نمی‌توان خودروهایی که ۲۰ سال است با یک شکل در کشور تولید می‌شوند را به آنها فروخت.
وی افزود: در این زمینه نکته مهم این است که سطح فناوری و کیفیت برخی از خودروهای چینی عرضه‌شده در کشور بالاتر از خودروهای داخلی است، به همین دلیل مصرف‌کنندگان خودروهای چینی را به خودروهای داخلی ترجیح می‌دهند. آزادی با بیان اینکه چینی‌ها به خوبی توانستند موضوع کمبود تنوع در بازار خودروی ایران را تشخیص دهند، تصریح کرد: در نتیجه خودروسازان چینی توانسته‌اند با عرضه خودروهای جدید با ظاهر مناسب و به‌روز، بخشی از بازار خودروهای داخلی را از آن خود کنند. ‌‌‌‌‌‌
کیفیت پایین و نازل برخی از خودروهای ایرانی
احمد علی‌پور، فعال بازار خودرو
طی سال گذشته شاهد بودیم که استقبال از خودروهای چینی از طرف مردم روز به روز بیشتر شد. اقبال خودروهای خارجی در ایران به‌خصوص خودروهای چینی که فقط یک ظاهر فریبنده دارند این ضرورت را نشان می‌دهد که باید برای ارتقای استانداردهای خودروسازی در سال جدید تلاش بسیار زیادی شود. مردم حاضرند برای خودروهای چینی که از لحاظ کیفی شاید حتی پایین‌تر از خودروهای داخلی هستند، هزینه کنند، اما خودروی داخلی نخرند.
باید تلاش کرد تا استانداردهای خودروسازی به‌روزرسانی شود و خودرویی تولید شود که هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ ظاهری بتواند با رقبای هم‌سطح خود رقابت کند و مغلوب نشود.
بنابراین بدون شک کیفیت پایین و نازل برخی از خودروهای ایرانی در عدم استقبال بی تأثیر نیست و مردم با خرید اتومبیل ایرانی دچار مشکل شده و بعد از مدتی ناچار به هزینه‌کرد برای تعمیر آن می‌شوند و درنتیجه شاخص قرار دادن کیفیت، میان خودروهای ایرانی و چینی، در بدبینانه‌ترین حالت ممکن آنها صاحب خودرویی می‌‌شوند که از حیث کیفی در یک سطح قرار دارد، اما از نظر ظاهری و آپشن‌های لحاظ شده در آن، به مراتب اتومبیل‌های چینی در سطح بالاتری قرار دارد.
تداوم تولید محصولاتی با پلتفرم‌های قدیمی
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو
صنعت خودروسازی در ایران سال‌های سال است که در جا می‌زند و هر سال هم که می‌گذرد باید نسبت به سال قبل از آن حسرت زیادی خورد. مشکلات و موانع موجود بر سر راه خودروسازان و از سویی عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه باعث تداوم تولید محصولاتی با پلتفرم‌های قدیمی در این سال‌ها شده است. به شکلی که این جریان مانع ارتقای کیفیت و استانداردها در تولید برخی از خودروها در کشور شده است.
در این رابطه ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از تولید بی‌کیفیت و پس از آن ورود خودروهای این‌چنینی به بازار همکاری داشته باشند. بنابراین در این راستا سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی این اختیار را دارند که از شماره‌گذاری خودرو‌های بی‌کیفیت جلوگیری کنند، سازمان استاندارد برای ارتقای استانداردهای لازم مدت‌زمانی را برای خودروسازان در نظر گرفته بود، اما متأسفانه آنها تلاشی برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خود نکردند و همین پایین بودن سطح استانداردها همواره موجب شده تا شاهد تصادفاتی به دلیل نبود استانداردهای کافی باشیم.
همه ما باید به اظهار نظر سازمان ملی استاندارد احترام بگذاریم. زمانی که بازرس سازمان استاندارد اعلام می‌کند به عنوان نمونه خودرویی به جای دارا بودن ۵ ستاره تنها یک ستاره از استاندارد‌های لازم را کسب کرده، در واقع نشان‌دهنده این حقیقت است که آن خودرو استاندارد‌های لازم را ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.