صفحه اصلی / بهشت پرندگان آماده استقبال از مسافران نوروزی

بهشت پرندگان آماده استقبال از مسافران نوروزی

تالاب «کانی برازان» مهاباد که نخستین سایت پرنده نگری کشور و لقب بهشت پرندگان را به خود اختصاص داده در تعطیلات نوروز آماده استقبال از میهمانان و گردشگران نوروزی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازها است، با ۹۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه‌های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده، ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه شدن گونه‌های خشک زی این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.
از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.
در میان این پرندگان انواع نادری نظیر "خروس کولی دم سفید"، "اردک سر سفید" و "اردک مرمری" نیز دیده می‌شود که در کمتر تالابی از کشور تاکنون مشاهده شده است.
این تالاب زیبا و شگفت انگیز همچنین با پیوستن به مناطق چهارگانه زیست محیطی در فهرست پناهگاه‌های حیات وحش کشور نیز به ثبت رسیده است.
در منطقه کانی برازان همچنین تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده شناسایی شده که این گیاهان ۲۱ جامعه گیاهی را تشکیل می‌دهند.
با فرارسیدن فصل بهار طراوات و شادابی زیبایی در منطقه و تالاب کانی برازان فراهم می‌شود که پرندگان مهاجر را به خود فرامی خواند و این امر فرصت مناسبی برای بهره مندی گردشگران نوروزی و علاقمندان به طبیعت است.
کانی برازان آماده استقبال از میهمانان نوروزی شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب کانی برازان مهاباد و نخستین سایت پرنده نگری کشور پذیرای گردشگران نوروزی است.
فاروق سخنور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: سایت پرنده نگری تالاب بین المللی کانی برازان درتمام ساعات ایام نوروز باز بوده دو تلسکوپ و پنج دوربین مخصوص پرنده نگری هم دراین سایت مستقرخواهد شد.
سخنورافزود: راهنمایان هم درمسیرهای ورودی تالاب مستقرخواهند بود تاگردشگران درطبیعت بکربا امنیت وآرامش کامل گردش کنند وازمنظره چشم نواز نی زارهای این تالاب لذت ببرند.
وی با بیان اینکه درنوروز ۹۶ بیش از ۱۴ هزارمسافرو گردشگر داخلی و خارجی از تالاب کانی برازان مهاباد دیدن کرده‌اند افزود: همچنین برای تسهیل در امر پرنده نگری توسط علاقمندان برج پرنده نگری تالاب کانی برازان راه اندازی شده تا علاقمندان از طریق ساختمان این برج به مشاهده این تالاب و پرندگان موجود در آن بپردازند.
استقرار راهنمایان گردشگری در تالاب کانی برازان
سخنور یادآور شد: تعدادی از اعضای جوامع محلی و تشکل‌های زیست محیطی روستاهای همجوار این تالاب نیز در این مکان در این ایام مستقر می‌شوند تا گردشگران را راهنمایی کنند.
وی اضافه کرد: پیش بینی شده است با همکاری اعضای این جوامع نمایشگاهی نیز از تصاویر پرندگان و اقدامات دوستداران محیط زیست و نیز آداب و رسوم منطقه در محل این تالاب دایر شود.
سخنور اعلام کرد: این تالاب به دلیل وضعیت و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاهها و زیستگاه‌های بسیار مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.
شهرستان مهاباد با داشتن تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصل بهار پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است که از بین این تالاب‌ها، کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالاب‌های بین المللی به شمار می‌روند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.