صفحه اصلی / فعالیت مافیای نوروزی واردات کفش

فعالیت مافیای نوروزی واردات کفش

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، واردات بی‌رویه تمام بخش‌ها و صنایع کشور را تحت‌تاثیر قرار داده که کمترین اثرات مخرب آن بیکاری کارگران و ورشکستگی صنایع است. در این بین گاهی در صنعتی نیاز به واردات احساس می‌شود، اما صنایعی که از توان بالای تولید برخوردارند، قربانی سوءاستفاده برخی از واردکنندگان شده‌اند. فعالیت مافیای واردات در برخی صنایع مانند صنعت کفش که تولید در آن به سالیان درازی برمی‌گردد، خیانت به تولیدکننده داخلی است که با هزار مشقت و پشت سر گذاشتن هفت خوان اقدام به تولید می‌کند. مافیای واردات این روزها در کشور قدرت زیادی گرفته و به گفته دست‌اندرکاران از چند ماه مانده به نوروز فعالیت خود را پررنگ‌تر کرده‌اند تا نهایت درآمدزایی را از این بازار داغ داشته باشند.
با وجود اینکه مصرف کیف و کفش در کشور ما بسیار بالاست، متأسفانه بالا بودن مصرف به نفع تولیدکنندگان دیگر کشورها تمام می‌شود و در این میان تنها تولیدکنندگان داخلی هستند که متضرر می‌شوند، چراکه واردات بی‌رویه در زمینه کفش با وجود توانایی‌های بسیار زیادی که در این زمینه داریم، رمق را از تولید‌کنندگان داخلی گرفته و بیشتر فعالان این بخش مجبور به تعطیل کردن کارگاه تولیدی خود شده‌اند. کارشناسان معتقدند که اگر تولیدکنندگان کفش در داخل کشور حمایت شوند، به راحتی قادر خواهیم بود با کشورهایی همچون چین و هند در این بخش رقابت کنیم. حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌تواند علاوه بر تخصیص تسهیلات ارزان‌قیمت، از طریق حمایت‌های تأمین اجتماعی یا سازمان امور مالیاتی کشور باشد که با سخت نگرفتن به تولیدکنندگان زمینه رونق و پیشرفت آنها را به وجود بیاورند یا وقتی توان تولید کالایی در کشور خودمان را داریم به هیچ‌وجه اجازه ورود کالای خارجی به کشورمان را ندهند.
این در حالیست که این باور نیز وجود دارد که مهم‌ترین چالش بنگاه‌های تولید‌ی کمبود نقد‌ینگی و سرمایه د‌ر گرد‌ش است و معوقاتی که در شبکه بانکی وجود د‌ارد‌. وقتی تولید‌کنند‌گان سرمایه‌ای ند‌ارند که بتوانند چرخ تولید را بچرخانند‌، کالایی هم تولید نمی‌شود که بتواند بازار داخلی را تأمین کند یا صاد‌ر شود‌.
خروج منابع ارزی از کشور
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز

براساس آمار رسمی سازمان تجارت جهانی طی سال ۲۰۱۷ واردات کفش به ایران به ۵۲۰ میلیون دلار رسید که با مقایسه انجام‌شده متوجه می‌شویم که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش واردات را در این بخش داشته‌ایم. متاسفانه مافیای واردات برندها در کشور با واردات این کفش‌ها راه را برای رقابت کالاهای داخلی ناهموار می‌کنند. در این بین متاسفانه همچنین شاهد هستیم که این کفش‌ها با قیمت‌های گزاف به دست مصرف‌کننده می‌رسد و تضمینی برای ارائه خدمات پس از فروش نیز وجود ندارد. این در حالیست که برندها در تمام جهان موظف به ارائه خدمات به مشتریان هستند و مافیا بدون در نظر گرفتن این موضوع با واردات صرف، اقدام به خروج منابع بسیار زیادی ارز از کشور می‌کند. در حال حاضر در فروشگاه‌ها بیش از ۲۵ برند خارجی فعالیت می‌کنند، باید از مسئولان پرسید که چه کسی قیمت این برندها را کنترل می‌کند؟ همان‌طور که فروشگاه‌ها کفش‌های ایرانی می‌فروشند و اگر ۱۰ هزار تومان بالاتر بفروشند، جریمه می‌شوند چه مسئول، نهاد یا سازمانی به قیمت‌های آنها رسیدگی می‌کند؟ از سوی دیگر در حالی این ارز از کشور خارج می‌شود که کارگاه‌های تولید کفش در انتظار دریافت تسهیلات و منابع برای تولید هستند و در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کارند. بنابراین با فعالیت این مافیا که در این ایام خاص نیز به حضور خود شدت بیشتری داده‌اند، توانایی تولید کفش برای ۴۰۰ میلیون نفر در کشور فلج و بر مشکلات این صنعت در کشور روز به روز افزوده می‌شود. واردکنندگان کفش را به هر قیمتی که بخواهند، می‌فروشند و تبلیغات بسیار زیادی به نفع خودشان دارند و جوان‌ها را ترغیب به خرید کفش خارجی با قیمت‌های گزاف می‌کنند. متاسفانه همان‌قدر که برای کفش خارجی تبلیغات مثبت صورت می‌گیرد، برای کفش داخلی تبلیغات منفی انجام می‌‌شود. برخی معتقدند که باید برندهای خارجی کفش وارد بازار شود تا تغییرات کلی در بازار کفش ایران صورت گیرد تا در تولید کفش به جرگه کشورهای پیشرفته بپیوندیم. برای همین شرایط ویژه‌ای درست کردند که تبلیغات‌شان بسیار زیاد است، ازاین‌رو از مسئولان ذی‌ربط درخواست می‌کنم که این صنعت اصیل در داخل کشور را سروسامان دهند و مانع از افت تولید شوند.
مافیای واردات کفش، پیروز میدان رقابت
حسن بشیری، تولیدکننده کفش

از واردات که دیگر آنقدر صحبت شده که گوش تمام مردم از آن پر است. واردات چه بخواهیم، چه نخواهیم انجام می‌شود. کاری است که دست ما نیست و تصمیم‌گیرندگان خاص خود را دارد. در تمام طول سال شاهد واردات قانونی و غیرقانونی هستیم و با گشتی در بازار می‌توانیم آثار آن را به وضوح در ویترین‌ها و قفسه‌های فروشگاه‌ها پیدا کنیم. فروشندگان نیز با وضعیتی که در کشور حاکم است مجبور به فروش کالای وارداتی هستند، چراکه مردم استقبال می‌کنند. تولید داخلی با وجود مافیای واردات فلج شده است. در بخش کفش متاسفانه شاهد فعالیت وارد‌کننده‌هایی هستیم که تولید داخلی را نشانه گرفته‌اند و تنها به جیب خود و درآمدهای هنگفت می‌اندیشند. مافیایی که در بخش واردات کفش فعالیت می‌کند این روزها و در ایام پایانی سال فعالیت خود را بیشتر کرده و مجالی برای کسب‌وکارهای داخلی برای فروش حداقلی هم نگذاشته است.
واردات ۵۰۰ میلیون دلار کفش در سال گذشته به کشور به طور حتم نیازمند مافیایی قدرتمند است که از سوی کسی و سازمانی نظارت هم نمی‌شود. برندهای مختلف طی این فرایند وارد کشور می‌شوند که به دلایل مختلف مورد توجه خریداران قرار می‌گیرند و همان‌طور که در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم استقبال از آنها حتی با وجود مبالغ بالا به گونه‌ای است که دست و پای تولیدات داخلی را در بازار بسته است و با وجودی که کالاهایی باکیفیت در کشور تولید می‌شود، اما استقبالی از آنها نداریم.
تا قبل از واردات بی‌رویه و فعالیت مافیای کفش در کشور و زمانی که هنوز صنعت کفش به شرایط و امکانات امروز نرسیده بود، صادرکننده کفش به روسیه، فرانسه، اسپانیا و چند کشور دیگر بودیم. متاسفانه شرایط تغییر کرد و به دلیل سود سرشاری که واردات کفش دارد، مبادرت به واردات آن می‌کنند و متاسفانه دستگاه‌هایی که مسئول این قضیه هستند، برخورد درستی با این وارد‌کنندگان ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.