صفحه اصلی / قیمت گذاری ‌ ماهی قرمز در دست دلالان

قیمت گذاری ‌ ماهی قرمز در دست دلالان

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، حضور ماهی قرمز در سفره هفت‌سین، سنت اصیل ایرانیان نیست و گویا از چین به ایران سرایت کرده، اما به هر حال ماهی‌های قرمز جای خود را در سنت عید ایرانیان باز کرده‌اند. تولید بخش اعظم این ماهی‌ها در شهرهایی مثل قم، کاشان، گلپایگان و اراک انجام می‌شود و بازار اصلی آنها هم شهرهای پرجمعیت کشور است. نکات مختلفی درباره ماهی قرمز شب عید و بازار آن وجود دارد که مهم‌ترین آنها نحوه قیمت‌گذاری این موجودات زیباست.
دلالان در بازار ماهی قرمز هم همه‌کاره‌اند
یک تولید‌کننده ماهی قرمز درباره نحوه تولید و فروش این ماهی‌ها به «کسب‌وکار» می‌گوید: این کار از سه دهه پیش در استخرهای کوچک در روستاهای اطراف قم و کاشان انجام می‌شود و سال به سال هم حجم کار بیشتر شده، به طوری که ۳۰ سال پیش تعداد استخرهایی که ماهی قرمز را در آنها پرورش می‌دادند ۲۰ درصد تعداد فعلی بود. عباس حسن‌پور با بیان اینکه کاهش آب کشاورزی در گسترش کسب‌وکار پرورش ماهی قرمز نقش زیادی داشته است، افزود: کشاورزی در بسیاری از روستاهایی که با آب چشمه و قنات کشت‌وکار می‌کردند به دلیل کاهش آب از بین رفته و پرورش ماهی قرمز به دلیل آنکه آب چندانی نیاز ندارد تا حدودی جایگزین کشاورزی شده است. وی با بیان اینکه استخرهای ماهی قرمز تمام اوقات سال در اختیار ماهی‌هاست، افزود: ماهی‌ها به طور مرتب در این استخرها تخم‌ریزی می‌کنند و روش پرورش اغلب استخرها سنتی است، به این معنی که پرورش‌دهندگان جز تغذیه ماهی‌ها اقدام خاص دیگری نمی‌کنند و ماهی‌ها به صورت طبیعی تولید مثل و تخم‌ریزی می‌کنند. حسن‌پور افزود: از دهه اول اسفندماه صاحبان استخر با دلالانی که واسطه فروش ماهی بین تولید‌کننده و فروشندگان خرد هستند، سر استخر می‌آیند و ماهی‌های قرمز به صورت درهم – درشت و ریز و متوسط – توسط دلالان در حجم ۱۰۰۰ تایی یا بیشتر خریداری می‌شوند. وی قیمت‌گذاری سر استخرها را بسیار ناعادلانه ارزیابی کرد و افزود: دلالان معمولاً برای ۱۰۰۰ ماهی قرمز درهم مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان می‌پردازند و این در حالیست که همین ماهی‌ها را با قیمت کمتر از ۲,۰۰۰ تومان به توزیع‌کنندگان خرد نمی‌فروشند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا صاحبان استخرهای پرورش ماهی خود راسا اقدام به فروش ماهی‌ها نمی‌کنند، گفت: انتقال ماهی‌ها به شهر و فروش آن طی یک مدت زمان دو هفته‌ای کاری است که از صاحبان استخر بر نمی‌آید، گرچه بعضی از آنها بخشی از ماهی‌ها را هم برای خرده فروشی به شهرها می‌آورند اما همچنان دلالان هستند که ۹۰ درصد این بازار را در اختیار دارند.
تلفات بالای ماهی قرمز پیش از فروش
یک فروشنده ماهی قرمز با بیان اینکه ماهی‌ها را از واسطه‌هایی که هر سال آنها را به شهرها می‌آورند خریداری می‌کند، به «کسب‌وکار» می‌گوید: ماهی قرمز از استخر تا تهران چند بار بین دلالان دست به دست می‌شود و قیمت آن افزایش می‌یابد.
نریمان محمدی می‌افزاید: تا چند سال پیش دلالان ماهی قرمز را در حاشیه میادین مرکزی در حجم ۱۰۰ تا ۵۰۰ عددی چوب می‌زدند ولی با ممانعت بهزیستی این مراکز جمع شد و حالا بیشتر ماهی فروش‌ها، ماهی‌ها را تلفنی و تلگرامی از دلالان خریداری و در محلی که خودشان تعیین می‌کنند ماهی‌ها را تحویل می‌گیرند. وی با بیان اینکه ماهی قرمز مرگ و میر بالایی دارد، می‌افزاید: از ۱۰۰۰ ماهی درهم که خریداری کنیم به طور متوسط ۳۰۰ مورد آن پیش از فروش می‌میرد و ۱۰۰ ماهی هم تا شب عید فروش نمی‌رود که به معنی سوخت شدن پولی است که بابتش پرداخت شده چون بعد از شب عید کسی ماهی قرمز نمی‌خرد. وی در پاسخ به این پرسش که ماهی را چطور قیمت‌گذاری می‌کنید، می‌گوید: قیمت دست خودمان است و بسته به محله‌ای که بساط می‌کنیم، هر چقدر کشش داشته باشد، می‌فروشیم.

همچنین مطالعه کنید:

تحول اکوسیستم بانکداری با شعب فیجیتال

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، حسین رحمتی عضو هیات‌مدیره بانک رفاه کارگران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *