صفحه اصلی / خلاقیت، جوهره اصلی صنایع فرهنگی و خلاق است

خلاقیت، جوهره اصلی صنایع فرهنگی و خلاق است

مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری‌های نرم اعلام کرد باید فضایی را ایجاد کنیم که افراد خلاق خود را بروز دهند. خلاقیت جوهره اصلی صنایع خلاقیت و فرهنگی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل
از روابط عمومی برنامه رادیویی گفت‌وگو، سهیل پایدارفرد در آغاز مطلب با اشاره به تعریفی از پارک علم و فناوری بیان داشت: برای ایجاد شرکت و کسب و کار باید فضای مساعدی وجود داشته باشد و تنها وام دادن موجب اشتغال زایی و کارآفرینی نخواهد شد.
وی ادامه داد: «یکی از عناصر اصلی برای کارآفرینی ایجاد پارک علم و فناوری است. بدین صورت که شرکت‌ها می‌توانند در پارک‌ها مستقر شوند و کار کنند و در حقیقت نتیجه اکوسیستم را می‌توان در پارک علم و فناوری مشاهده کرد».
مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری‌های نرم خاطرنشان کرد: «اولین پارک علم و فناوری که در ایران تاسیس شد پارک پردیس است اما در کنار آن اکثر دانشگاه‌های دولتی در استان‌ها پارک علم و فناوری تاسیس کرده‌اند که البته عملاً یک فضای فیزیکی به آن تخصیص داده شد و بعد هم به بنگاه‌های املاک تبدیل شد».
پایدار فرد تصریح کرد: «ما سعی کردیم با نگاه جامعی نقش پارک‌ها را در حوزه صنایع فرهنگی بررسی کنیم».
وی با اشاره به دلایل لزوم حمایت از راه اندازی این پارک‌ها گفت: »اولین دلیل این است که پارک‌های دیگر شناختی از حوزه صنایع فرهنگی و نرم و خلاق ندارند».
مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دلیل دوم عنوان کرد: «در حوزه صنایع خلاق، مکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا پارک باید فراملی و فرامنطقه‌ای باشد».
پایدار فرد در رابطه با موانع گسترش حوزه نفوذ و دلایل شکست تاسیس پارک‌های علم و فناوری مطرح کرد: «اکثر پارک‌ها وابسته به دانشگاه‌های شهر هستند و فقط به همان نقطه خدمت رسانی می‌کنند.ضمن اینکه منابع آنها نیز محدود است».
مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری‌های نرم اظهار کرد: «مهم‌ترین مشکل ما در پارک‌های علم و فناوری این است که خدمت اصلی آنها خدمت دادن به یک منطقه شده است. لذا باید هم‌افزایی میان تیم‌های نوآور ایجاد شود».
وی ابراز داشت: «شکل‌گیری صنایع خلاق حاصل تغییر شیوه معاش هنرمندان بود. به تدریج با شکل گیری طبقه متوسط بازار آزاد و بازار فرهنگی شکل گرفت».
پایدار فرد گفت: «شکل‌گیری طبقه خلاق به سه زیرساخت استعداد، تکنولوژی و تساعد نیاز دارد. ما در حوزه پارک علم و فناوری صنایع نرم و فرهنگی و صنایع خلاق به دنبال فضایی هستیم که این سه ویژگی را داشته باشد».
مدیر مالکیت فردی ستاد توسعه فناوری‌های نرم گفت: «باید فضایی را ایجاد کنیم که افراد خلاقیت خود را بروز دهند. خلاقیت جوهره اصلی صنایع خلاقیت و فرهنگی است».

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۱۷ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.