صفحه اصلی / شرکت های دانش بنیان ناموفق نیازمند ساختارهای قانونی حمایتی

شرکت های دانش بنیان ناموفق نیازمند ساختارهای قانونی حمایتی

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به ناموفق بودن برخی شرکت های دانش بنیان در زمینه تجاری سازی گفت: لازم است ساختارهای قانونی حمایت از این شرکت ها فراهم شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا دکتر هادی مرادی در مورد حمایت ها برای تجاری سازی محصولات اظهار کرد: ما در زمینه علوم شناختی فعالیت می کنیم و توانستیم حمایت هایی از ستادهای مختلف معاونت علمی به ویژه ستاد علوم شناختی دریافت کنیم.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در مورد مشکلات این شرکت ها گفت: نکته مهم مغفول مانده در مورد فعالیت شرکت های دانش بنیان این است که ۹۵ درصد شرکت های دانش بنیان یا نوپا در تجاری سازی محصول خود شکست می خورند و ۵ درصد شکوفا می شوند؛ در این شرایط در بسیاری کشورها افراد اعلام ورشکستگی کرده و دولت از آنها حمایت می کند.
مدیر گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده ‌های فنی دانشگاه تهران اضافه کرد: افرادی هم که سرمایه گذاری می کنند متوجه هستند سرمایه گذاری خطرپذیر است، اما در ایران تاسیس شرکت دانش بنیان روند دشواری دارد.
وی تصریح کرد: اگر شرکت موفق نشده و بخواهد از بازار خارج شود به دو سال زمان نیاز دارد تا بتوانید تسویه حساب مالی بگیرد و نمی توانید بگویید دیون را تاجایی که توانستم پرداخت کرده ام و در صورت شکست تحت فشار زیادی خواهد بود، بنابراین باید ساختارهای قانونی برای حمایت از آنها فراهم شود.
شرکت تحت مدیریت دکتر مرادی محصولات مختلفی در قالب ربات و نرم افزار در زمینه افزایش تمرکز و حافظه، غربالگری و تشخیص اتیسم همچنین درمان این بیماری طراحی و تولید کرده است. پکیج مغزینه برای افزایش تمرکز و حافظه همچنین نرم افزار غربالگری اتیسم در دسترس عموم است اما ربات طوطی برای درمان اتیسم و ماشین تشخیص اتیسم همچنان مراحل نهایی را برای تولید انبوه می گذراند.
***اقتصاد دولتی و تعامل سخت دستگاه ها با دانش بنیان ها
به گفته دکتر مرادی، تولید انبوه محصول فناورانه در ایران کار نسبتا مشکلی است، زیرا ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و تجربه نشان می دهد تعامل با این سیستم ها دشوار انجام می شود.
وی افزود: ما نرم افزار غربالگری اتیسم را طراحی کرده ایم که هنوز بعد از ۲ سال نتوانسته ایم به تولید انبوه برسانیم؛ در حالی که دو پایان نامه فوق لیسانس روی این سیستم انجام و نتایج آن اعتبارسنجی شده است.
دانشیار دانشگاه تهران در مورد مجوزهای نرم افزار گفت: انتشار نرم افزار نیازی به مجوز ندارد ولی چون در زمینه سلامت است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید متولی استفاده آن باشد؛ زیرا خانه های بهداشت و دیگر ساختارهای بهداشتی دست وزارتخانه است و تمام سرویس را فراهم می کند.
«در مجموع در بخش سلامت نسبت به زمینه های مهندسی به سختی می توان کار کرد، باید مثلا وزارت بهداشت به عنوان متولی حمایت کند و در نهایت می توان از گسترش یا جلوگیری از گسترش آن موثر باشد».
***حضور در پارک های علم و فناوری به معنای تعهد به دانشگاه نیست
دکتر مرادی در مورد حضور شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری توضیح داد: استقرار شرکت در پارک ضرورتا به معنای پرداخت به دانشگاه در صورت رسیدن فناوری به تولید انبوه نیست، شرکت های بسیاری در پارک هستند که از اعتبار و تسهیلات پارک استفاده می کند و تعهدی هم نسبت به دانشگاه ندارند.
وی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها گفت: حتی در کشورهای دیگر اگر استادی بخواهد نتیجه تحقیقات دانشگاهی خود را به عموم برساند باید از دانشگاه اجازه داشته باشد؛ البته در گذشته گفته می شد در صورت موفقیت فناوری و رسیدن به تولید انبوه ۵۰ درصد سود سهم دانشگاه و ۵۰ درصد سهم استاد است که اکنون بسیاری از دانشگاه های خارجی هم آن را لغو کردند، همین که یک استاد یا دانشجو بتواند فناوری را عرضه کند کافی است و همین امر تجاری سازی را بالا می برد.
***امکان ارائه محصولات به کشورهای دیگر، به سختی ممکن است
دانشیار دانشگاه تهران در مورد امکان ارائه محصولات به کشورهای همسایه نیز گفت: در رفت و آمدها دیده ام که علاقه زیاد هست ولی به تاییدیه هایی نیاز داریم که سرمایه گذاری زیادی می خواهد، برای نمونه ارائه محصولات فناورانه در آمریکا نیاز به انجام تحقیقات دانشگاهی در سطح بالا دارد که هزینه زیاد و حمایت های چند وزارتخانه را می طلبد.
به گزارش ایرنا، محصولات این شرکت شامل پکیج مغزینه برای افزایش تمرکز و حافظه کتاب راهنماست که بر اساس آزمایش ها بعد از ۲۴ جلسه ۵ دقیقه ای استفاده از تمرین های، تمرکز و حافظه کاربر نسبت به ابتدا افزایش یافته است. این نرم افزار برای همه پلت فرم های اندروید، آی او اس و ویندوز طراحی شده و در دسترس است.
افزون بر اساس نتیجه پژوهش ها در دانشگاه تهران، کارشناسان علوم شناختی، روانشناسی کودکان استثنایی، عصب شناسی، هوش مصنوعی و رایانه در این شرکت سیستم غربالگری اتیسم را با روش های مختلف نرم افزار و تشخیص از روی صدای نوزاد یا راه رفتن وی طراحی کرده اند؛ زیرا تشخیص اتیسم در مراحل اولیه به بهبود بهتر و بیشتر آن کمک می کند.
رباتی به شکل طوطی به دلیل علاقه­ کودکان به حیوانات، زیبایی و قابلیت صحبت کردن طوطی نیز در این شرکت طراحی و ساخته شده که با دو موتور قادر به حرکت دادن بدن، چشم­ها و نوک است. این ربات که هنوز به مرحله انبوه سازی نرسیده است در تعامل با کودک اتیستیک می تواند در درمان این بیماری استفاده شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.