صفحه اصلی / چهارشنبه سوری نماد مهر و دوستی ایرانیان است

چهارشنبه سوری نماد مهر و دوستی ایرانیان است

آیین چهارشنبه سوری، نمادی از مهروزی و سنتی تاریخی از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی است، آیینی که گرچه با سبک زندگی امروز به جا آوردن آن اندکی دشوار است، اما می توان آن را به مراسمی برای شادمانی امن و بهانه ای برای در کنار هم بودن مبدل کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سزاوار نیست نام شب چهارشنبه پایان سال با یادآوری حوادث تلخ و غمبار گره خورده و تلخ کامی ها را به جای شادمانی در اذهان تداعی کند.
هر ساله با فرا رسیدن روزهای پایانی، صداهای وحشتناک و اعصاب خردکن در کوچه پس کوچه ها آرامش را از مردم به ویژه افرادی که نیاز به استراحت دارند، می گیرد، صداهایی که گاهی به شیون و زاری والدین در سوگ فرزندان یا قطع عضو افراد همراه می شود.
شادی و شاد بودن پس از سپری کردن دیو سیاهی زمستان لازمه مردمی است که فرهنگی به بلندای تاریخ دارند، فرهنگی پرافتخار که سردر سازمان ملل متحد به پند و اندرز بزرگانش مزین است و همگی افتخار دارند که فرهنگ ایرانی غنی از شعور، پاکی، احساس خوب و انساندوستی است.
در حقیقت این آیین می تواند بهانه ای باشد تا در کنار هم بودن و شادی جمعی را در امنیت کامل تجربه کنیم و ذخیره از دلخوشی ها را برای سال جدید همراه خود سازیم.
بی ربط نیست اگر بگوئیم برخی فرهنگمان را نشانه رفته اند چرا که چهارشنبه آخر سال، هزاران شادی آفرید و شاید کمتر خونی در این روز به زمین ریخته شد، اما آنچه سبب شده تا در این سال ها از آمدن چهارشنبه سوری خوشحال نباشیم، حادثه های تلخی است که عزیزان و دلبندان ایران و ایرانی را نقش بر زمین می کند یا برای همیشه باید معلول زندگی کنند که خود دردی مضاعف است.
در این سال ها، پیوست ترقه به فرهنگ چهارشنبه سوری نه تنها خوشی و خرمی نیافرید، بلکه دل ها را به درد آورد و گاهی سیاهی آن به مراتب دردناکتر از ظلمت زمستانی است.
این سال ها اگر چه همه دست اندرکاران و دلسوزان برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری اطلاع رسانی یا اقدامات پیشگیرانه انجام می دهند اما برخی انگار ماموریت یافته اند تا خود و دیگران را به خطر بیندازند که سوز نابینایی یا قطع عضو با افسوس و پشیمانی درمان نخواهد شد.
اهمیت این موضوع و ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار عمومی در خصوص این آیین و راه های تامین سلامت و امنیت آن باعث شد تا با دعوت از مسئولان دستگاه های امدادرسانی و خدماتی در قالب میزگرد در ایرنا البرز به بحث و تبادل نظر در این خصوص بپردازیم تا شاید بتوانیم گوشه ای از مشکلات در این زمینه را از طریق آگاهی بخشی بیشتر بکاهیم.
دکتر مهرداد بابایی رییس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز در این میزگرد گفت: چهارشنبه سوری یکی ازسنت های قدیمی ما ایرانیان است که در زمان های گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده و در یک ساعت معین اجرا می شد.
وی گفت: هدف نهایی از این مراسم پاکسازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت های مابین اقوام بود تا به هنگام فرارسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دوراز هرگونه کینه توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند.
بابایی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره ومحترقه شده است.
او می گوید: این سنت از آتش زدن بوته های خشک و پریدن از روی آتش به تجمع جوانان در خیابان ها، آتش زدن فشفشه، پرتاب سیگارت و ترقه تبدیل شده است که می تواند خطرات متعددی را برای بسیاری ازهموطنان عزیزمان به دنبال داشته باشد.
بابایی اظهار داشت: هر سال مواد محترقه ای وارد بازار می شوند که قدرت انفجار آنها بیشتر از قبل بوده و در بسیاری از مواقع جهت افزایش قدرت انفجار در داخل آنها از خرده شیشه استفاده می شود که در زمان انفجار علاوه برتولید صداهای بسیار گوشخراش و آزاردهنده، آسیب های جدی به چشم و سایرنقاط بدن وارد می کنند.
وی نکات زیر را برای پیشگیری از حوادث متذکر می شود و می گوید: اصول پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال، هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.
بابایی گفت: خانواده ها می توانند نقش مهمی را در پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال ایفاء کنند.
وی بیان کرد که ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال، در بدو امر برای
گروه سنی نوجوان و جوان جالب نباشد، چرا که آنها مجبورند محدودیت هایی را درانجام این تفریح خطرناک متحمل شوند، ولی می توان با نشان دادن اهمیت موضوع و اینکه حوادث مربوطه می تواند تهدید کننده سلامت آنها باشد، آموزش در این زمینه را برای آنها جالب ترکرد.
وی گفت: باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند و به آنها آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و حوادث ناشی از تماس با آن آسیب پذیر هستند وآموزش آسیب پذیری در مقابل
خطرات مذکور، از اهمیت خاصی برخوردار است.
جواد محمدی معاون ایمنی و پیشگیری آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اظهارداشت: چهارشنبه آخر سال به عنوان یکی از رسوم وآئین های کهن ایرانیان چند سالی است که به دلایل استنفاده از روش ها و مواد خطرناک از مسیر اصلی خود که همانا ایجاد روح نشاط و شادابی در جامعه است منحرف شده و با ایجاد حوادث مختلف باعث نگرانی در خانواده های ایرانی می شود.
وی بیان کرد: آتش نشانی نیز به عنوان یک سازمان خدمات رسان و براساس وظیفه ذاتی خود همواره در اطلاع رسانی و اقدامات پیش از این شب و همچنین آموزش های عمومی در مدارس به این مهم تاکید نموده است که خانواده ها مراقب رفتار و اعمال فرزندان خود باشند تا شاهد حوادث خطرناک و پشیمانی های احتمالی نباشیم.
محمدی گفت: در این میان نقش مردم و خانواده ها از همه مهمتر بوده و این خانواده ها هستند که می بایست فرزندان خود را از مواجهه با اینگونه حوادث احتمالی منع نمایند.
معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمرالبرز نیز در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای چهارشنبه آخرسال، گفت: وظایف تعریف شده جمعیت هلال احمر درحوزه برون شهری بوده و هرگونه خدمات امدادی درون شهری برعهده اورژانس است.
داود رجبی در عین حال افزود: با توجه به ماموریت های گسترده اورژانس، جمعیت هلال احمر نیز درصورت نیاز درشب چهارشنبه آخرسال به کمک سایر دستگاه های خدمات رسان البرزمی رود.
وی اضافه کرد: ارائه آموزش پیشگیری از حوادث می تواند درکاهش آن تاثیر گذارباشد و اکنون نیز مربیان هلال احمر با حضور در برخی مدارس، دانش آموزان را نسبت به خطرات مواد محترقه آشنا می کنند.
در چهارشنبه آخر سال سنوات گذشته، به علت سهل انگاری و بی توجهی خانواده ها، نوجوانان و جوانان شماری بر اثر انفجار مواد محترقه قطع عضو یا جان خود را از دست داده اند.
برهمین اساس امسال نیروی انتظامی استان البرز با اقدامات نظارتی شدید اقدامات موثری در شناسایی و جمع آوری باندهای فروش مواد محترقه در سطح استان به عمل آورده است و در این روزها کمتر صدای مواد محترقه در استان به گوش می خورد هرچند در سال های گذشته انفجارها مدتی قبل از چهارشنبه آخر سال آرامش مردم را سلب می کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.