صفحه اصلی / بازتاب گسترده سفر معاون اول رئیس جمهوری در رسانه های عراق

بازتاب گسترده سفر معاون اول رئیس جمهوری در رسانه های عراق

سفر سه روزه رسمی معاون اول رییس جمهور ایران به بغداد که به دعوت رسمی نخست وزیر عراق انجام شده، مورد اهتمام گسترده رسانه های عراق اعم از دیداری، الکترونیکی، نوشتاری و شبکه های اجتماعی قرار گرفته است
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، دهها شبکه تلویزیونی بومی عراق مانند العراقیه، بلادی، آفاق، الفرات، السومریه، الولاء، العهد، الاتجاه، الشرقیه، دجله، المسار و الموقف به طور مستقیم مراسم استقبال از 'اسحاق جهانگیری' توسط 'حیدر العبادی' و همچنین کنفرانس خبری مشترک مقام ارشد عراقی و ایرانی را پخش کردند.
این رسانه ها همچنین علاوه بر پوشش مستقیم مراسم استقبال رسمی از جهانگیری، در بخش های مختلف خبری، دیدارها و اظهارات معاون اول رییس جمهوری ایران در خصوص روابط با عراق و اظهارات مقامات عراقی را در این راستا پوشش دادند.
تعدادی از این رسانه ها نیز میزگردهای ویژه ای پیرامون مناسبات دو کشور ایران و عراق و آینده این روابط و نقش مثبت ایران در قبال تحولات عراق از سقوط رژیم صدام در بهار ۲۰۰۳ تا به امروز خصوصا در جنگ با گروه تروریستی داعش برگزار کردند.
فضای خبری در سطح خبرگزاری ها و سایت های خبری عراق نیز همسو با شبکه های خبری و تلویزیونی عراق نسبت به این سفر گسترده بوده است.
خبرگزاری ها و سایت های خبری مانند المعلومه، السومریه نیوز، الاتجاه پرس، الفرات نیوز، الموقف العراقی، کنوز میدیا، موسوعه النهرین، بغداد الیوم، وان نیوز، کل العراق، اسکای پرس، السیاسه نیوز، المسله، عیون العراق نیوز، وطن نیوز، الجورنال نیوز به صورت فوری خبرهای این سفر را پوشش داده اند.
بخشی از تیترهای خبری متعلق به سفر اسحاق الجهانگیری و دیدار او با برخی از مقامات رسمی و رهبران سیاسی عراق به شرح زیر است:
–    السامرایی (حزب اسلامی) ایران را به بازسازی مناطق اهل سنت فرا خواند و خطاب به اسحاق جهانگیری گفت: می توانید یکی از مهمترین شرکای ما باشید.
–    اسحاق جهانگیری: ایران ۳ میلیار دلار در اختیار عراق قرار می دهد
–    رییس جمهور عراق خطاب به جهانگیری: عراق بر عدم تعرض به منافع همسایگانش اصرار دارد
–    نوری المالکی (معاون رییس جمهور عراق) و معاون اول رییس جمهور ایران گسترش روابط بین دو کشور را بحث و بررسی کردند
–    ایران چگونه می تواند در بازسازی عراق مشارکت کند؟
–    شروع رسمی مذاکرات بین عراق و ایران به ریاست حیدر العبادی و اسحاق جهانگیری 
–    فواد معصوم خواستار گشایش صفحه جدیدی از همکاری ها بین ایران و عراق بعد از پساداعش شد
در همین راستا نیز روزنامه های مختلف عراق سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران را در تیتر اول خود قرار داده و گزارش های مختلفی از روند مناسبات بین ایران وعراق منتشر کردند.
برخی عناوین امروز روزنامه عراق به شرح زیر است:
–    کل الاخبار: العبادی: زمینه های توافق بین ایران و عراق گسترده و مشکلات ناچیز هستند
–    الصباح: العبادی: روابط ما با ایران تاریخی و مستحکم است
–    الدستور: نخست وزیر عراق به طور رسمی از اسحاق جهانگیری استقبال کرد
–    البینه الجدیده: معاون اول رییس جمهور ایران به بغداد رسید
–    المستقبل العراقی: عراق و ایران در آستانه امضای یک سند همکاری جامع
اسحاق جهانگیری در راس یک هیات بلندپایه به منظور گسترش مناسبات و تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه و دو جانبه ظهر روز چهارشنبه وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در پایتخت عراق با حیدرالعبادی نخست وزیر، فواد معصوم رئیس جمهوری و سلیم الجبوری رئیس پارلمان ملی، نوری المالکی معاون رئیس جمهوری و ایاد السامرائی دبیرکل حزب اسلامی این کشور دیدار و گفت و گو کرد. 
هیات های دو کشور در طول این سفر درخصوص راهکارهای تقویت همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری و بانکی بحث و گفت و گو کردند. 
'نیره پیروزبخت' معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد، 'محمد شریعتمداری' وزیر صنعت، معدن و تجارت، 'محمود حجتی' وزیر جهاد کشاورزی، 'ولی الله سیف' رئیس کل بانک مرکزی، و 'فرود عسگری' معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ، اسحاق جهانگیری را در این دیدارها و مذاکرات همراهی می می کردند. 
زیارت حرم امامان کاظمین(ع)، حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت ابالفضل(ع)، بارگاه مطهر امام علی(ع) و بازدید از طرح توسعه حرم مطهر در نجف اشرف از دیگر بخش های سفر معاون اول رییس جمهور کشورمان به کشور‌ عراق بود. 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.