صفحه اصلی / تیر خلاص به دامداری‌های کوچک

تیر خلاص به دامداری‌های کوچک

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، شاید دامداری‌های کوچک بخش چندان مهمی از صنعت دامداری کشور نیستند که مسئولان به تعطیل شدن پیاپی آنها واکنشی ندارند. شاید هم مثل سایر تولیدکنندگانی که مورد اجحاف قرار می‌گیرند ساختمان جدید وزارت کشاورزی در تقاطع خیابان طالقانی و حافظ را بلد نیستند که هر روز پلاکارد به دست آنجا تجمع کنند و علیه حجتی شعار بدهند. هر چه هست، دامداری‌های کوچک یکی پس از دیگری در سکوت تعطیل می‌شوند چون با قیمتی که کارخانه‌های لبنی و واسطه‌ها برای شیر تولیدی‌شان می‌دهند و با قیمتی که باید برای خرید نهاده‌ها و علوفه بپردازند، ادامه کار برای آنها ممکن نیست. با تعطیلی این واحدهای تولیدی نخستین اتفاقی که می‌افتد بیکاری کارگران است و چون تقریبا تمام آنها در روستاها واقع شده‌اند، تعطیلی دامداری به معنی کوچک‌تر شدن اقتصاد روستایی است؛ اقتصاد کم‌جان و کم‌رونقی که دولت از یک سو سعی می‌کند با تسهیلات ارزان‌قیمت از محل صندوق توسعه ملی آن را احیا کند و از سوی دیگر با بی‌تدبیری در کنترل بازار نهاده‌ها و مدیریت قیمت شیر واحدهای تولیدی مشغول به کارش را به تعطیلی می‌کشاند. 
دامداری‌های کوچک؛ ناتوان از تحمل شوک قیمت نهاده‌ها
مالک یک دامداری کوچک‌مقیاس در کردزار شهریار از یک ماه پیش ۱۸ گاوی که برایش مانده بود را فروخت و گاوداری را تعطیل کرد. حسین بیابانی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان شیر حمایت نمی‌کند، به «کسب‌وکار» می‌گوید: گاوداری‌های بزرگ تحمل شوک افزایش قیمت نهاده‌ها را دارند و با قدرت نقدینگی که دارند علوفه و کنجاله چند ماه خود را پیش‌خرید و انبار می‌کنند، اما دامداری‌های کوچک مثل ما باید به‌روز خرید کنند و وقتی قیمت علوفه افزایش پیدا می‌کند، ما خود به خود از چرخه تولید خارج می‌شویم. وی با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال فعالیت مجبور به تعطیلی گاوداری خود شده است، می‌افزاید: قیمت شیر از ۲ سال پیش تاکنون تغییری نکرده، ولی تمام هزینه‌های تولید گران‌تر شده‌اند، با این حساب ادامه کار جز ضرر و زیان نتیجه‌ای ندارد. بیابانی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت جهاد کشاورزی به شما نهاده ارزان‌قیمت نمی‌دهد، گفت: نهاده ارزان‌‌قیمت پیش از این در قالب سهمیه به تعاونی‌های دامداران تخصیص پیدا می‌کرد و آنها هم حواله را به ما می‌دادند که از شرکت پشتیبانی امور دام ذرت یا سایر نهاده‌ها را به قیمت ارزان‌تر بگیریم، ولی این سهمیه‌ها هم مدت‌هاست داده نمی‌شود. 
دامداران تحت فشار کاهش قیمت شیر
یک مقام مسئول در صنعت دامداری نیز با اشاره به وضعیت بحرانی دامداری‌های کوچک به «کسب‌وکار» می‌گوید: با توجه به وضعیت نامساعد تولید و ادامه این روند، صنعت دامداری خصوصا دامداری‌های کوچک‌مقیاس در ورطه نابودی قرار می‌گیرند. حسین نعمتی با انتقاد از افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: نوسان نرخ ارز در یک ماه اخیر به طور متوسط ۳۰ درصد قیمت نهاده‌های دامی در بازار را افزایش داد. به گفته وی، با توجه به نوسان نرخ ارز، تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات نهاده‌های دامی و کاهش تعرفه امری ضروری است. رئیس اتحادیه مرکزی دامداران همچنین از کاهش نرخ شیر خام توسط کارخانه‌ها در بازار انتقاد کرد و افزود: با وجود افزایش ۳۰ درصدی نرخ کنجاله سویا و ذرت و صددرصدی نرخ یونجه، کارخانه‌های لبنی نرخ خرید شیر خام از دامداران را کاهش دادند. نعمتی قیمت تمام‌شده هر کیلو شیرخام را هزار و ۶۶۰ تومان اعلام کرد و گفت: نرخ مصوب هزار و ۴۴۰ تومانی سه سال گذشته اجرا نشده است که این امر انصاف نیست، چراکه به سبب فسادپذیر بودن محصول، دامداران ابزاری برای مقابله ندارند. صحبت‌های رئیس اتحادیه مرکزی دامداران را چند روز قبل حسن رکنی هم تکرار کرده بود. معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزایش نرخ نهاده‌های دامی را با توجه به خبر تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات این نهاده‌ها غیرموجه دانسته بود. موجه یا غیرموجه، قیمت نهاده‌ها همچنان بالاست و دامداران با قیمت‌های موجود باید قید تولید را بزنند. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.