صفحه اصلی / بهره برداری ایران از پساب فاضلاب بالاتر از متوسط جهانی است

بهره برداری ایران از پساب فاضلاب بالاتر از متوسط جهانی است

وزیر نیرو با بیان این که نرخ متوسط جهانی بهره برداری از پساب فاضلاب حدود ۲۰ درصد است، گفت: هم اینک ۳۰ درصد فاضلاب در ایران تصفیه می شود که بالاتر از این نرخ بین المللی محسوب می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان روز جمعه در آیین آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان مرکز شهرستان سپیدان افزود: در سطح جهان هنوز ۸۰ درصد فاضلاب ها به پهنه های آبی ریخته می‌شود و حدود ۲۰ درصد جمع آوری می‌شود.
وی اظهار کرد: به واسطه تلاش های نیروهای خدمتگزار و متخصص ایرانی، در کشورمان این نسبت از متوسط جهانی به مراتب بالاتر است. 
وزیر نیرو گفت: از ۶ میلیارد متر مکعب آب مصرفی در کشور، چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب پساب تولید می شود که هم اینک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آن در فرایند تصفیه قرار دارد. 
وی ادامه داد: در حوزه پساب که منبع مطمئنی برای بهره برداری در صنعت و کشاورزی محسوب می شود، جای کار هنوز زیاد است. 
اردکانیان گفت: حدود ۲۰ میلیون هکتار از عرصه های کشاورزی جهان با پساب آبیاری می‌شود و درایران نیز باید با بهره گیری از فناوری روز و گذر از محدودیت منابع مالی به این سمت و سو گرایش پیدا کنیم.
وی یادآوری کرد: تصفیه فاضلاب یکی از فرایندهای توسعه یافته در استفاده از پساب است که در صنعت و کشاورزی و سایر مصارف کاربرد دارد
وزیر نیرو با بیان اینکه بازآفرینی آب از پساب در دنیا یک صنعت قابل توجه به شمار می‌آید گفت: این فرایند باعث شده است که به آب در این فرایند رنگ های مختلف دهند و آب خاکستری، آب آبی و آب های مختلف عینیت می یابد؛ اهمیت این کار این است که مردم بدانند آب دور ریختنی نیست و هر قطره آن مایه حیات است.
اردکانیان گفت: هم اینک ۴۸ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش استفاده از خدمات فاضلاب است که این نسبت در فارس ۳۶ درصد است؛ بنابراین نیازمند کار، تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر برای توسعه شبکه فاضلاب در این استان هستیم. 
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح ساخت تصفیه خانه شهر اردکان افزود: مردم شهرستان سپیدان هم به طور جدی پیگیر اجرای این طرح بوده اند، طرحی که ملاحظات زیست محیطی هم داشته است.
وزیر نیرو گفت: آغاز عملیات اجرایی ساخت سه واحد تصفیه خانه در شهرهای اردکان سپیدان، آباده و داراب در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفندماه جاری، بیانگر توجه دولت به مردم استان فارس است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شهرستان ها تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار می‌گیرند و روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه می‌شود. 
اردکانیان اظهار کرد: اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان در این راستا سرمایه گذاری می شود. 
در این آیین، کلنگ احداث تصفیه خانه و خطوط انتقال فاضلاب شهر اردکان مرکز شهرستان سپیدان استان فارس با حضور وزیر نیرو به زمین زده شد. 
در این آیین اعلام شد که این طرح با برآورد اعتبار افزون بر ۸۵۶ هزار و ۳۰۸ یورو و ۱۲۹ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی اجرا می شود. 
شهرستان سپیدان به مرکزیت اردکان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی شیراز است.
رضا اردکانیان وزیر نیرو روز پنجشنبه در آغاز سفری ۲ روزه به استان فارس، طرح های آب و فاضلاب ، برق و انرژی در شهرستان های استهبان، داراب و جهرم را افتتاح و از روند ساخت سد هایقر فیروزآباد بازدید کرد. 
وزیر نیرو روز جمعه در دومین روز سفر به استان فارس در بازدید از سد در حال احداث نرگسی کازرون دستور شتاب بخشی به روند ساخت این سد را صادر کرد و پس از آن، کلنگ احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان شهرستان سپیدان را به زمین زد. حضور در شهرستان آباده، پایان بخش سفر ۲ روزه اردکانیان به فارس خواهد بود. 

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.