صفحه اصلی / جشن هایی همچون چهارشنبه سوری، حلقه مفقوده انسجام ملی هستند

جشن هایی همچون چهارشنبه سوری، حلقه مفقوده انسجام ملی هستند

عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه گیلان چهارشنبه سوری را به عنوان یک سنت و آیین ایرانیان دارای پیشینه ای تاریخی دانست و گفت: جشن هایی همچون این مراسم، حلقه مفقوده انسجام ملی هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، محمود رنجبر بیان داشت: برای رسیدن به وجدان عمومی و وحدت ملی نیاز است تا محدودیت های خاصی که درباره برگزاری سنت های کهن باستان داریم، فراموش کنیم و به حلقه واسطی برسیم که می تواند انسجام کشور و مردم ما را بیشتر کند.
وی ادامه داد: آن حلقه مفقوده، برگزاری جشن ها و مراسم هایی است که ماهیت و اصالت سنت ها و برپایی آیین ها را ترویج می کند که البته در وهله اول بایستی این مهم در جمع مسئولان فرهنگی، بررسی و جوانب برگزاری جشن های عمومی در نظر گرفته شود.
رنجبر در توضیح چهارشنبه سوری گفت: این جشن، در عهد باستان و بر مبنای ریشه شناسی زبان از ریشه یسن و یسنا به معنی نیایش است.
وی با بیان اینکه در گذشته تاریخی ایران باستان، معمولاً با دیدن آتش، روشنایی و نور که بر هم زننده ظلمات و تاریکی است، دعا می کردند، خاطرنشان کرد: این کار در تاریخ اسلامی نیز رواج یافت به این شیوه که ایرانیان با دیدن نور، صلوات می فرستادند.
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان درباره برگزاری سنت چهارشنبه سوری در سال های اخیر بیان داشت: آنچه در دهه های اخیر در کشور اتفاق می افتد، شیوه غلطی است که جز ضرر و زیان چیزی به همراه ندارد.
وی با تاکید بر اینکه در مورد ماهیت فرهنگ اصیل چهارشنبه سوری بایستی توسط نهادهای فرهنگی تامل بیشتری شود، خاطرنشان کرد: چهارشنبه سوری در تاریخ کهن ایرانیان، معنای خاصی دارد که بایستی به درستی تبیین و برای مردم اطلاع رسانی شود.
رنجبر اظهار داشت: تجربه نشان داده که اگر جشن ها، سنت ها و نمادهای خودمان را مغفول بگذاریم قطعاً دیگران به نام خودشان تصاحب می کنند، بنابراین بایستی واقعیت این داشته ها را بدانیم و به درستی برای مردم تبیین و اطلاع رسانی کنیم.
آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد؛ این روز در سال جاری با ۲۳ اسفند مصادف شده است.
چهارشنبه سوری از دیرباز تقریباً در همه نقاط ایران برگزار می شود. در این مراسم، در شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه و در فضایی مناسب آتشی می افروزند و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.
با این حال، بروز برخی انحرافات از جمله ترقه بازی از یکسو و تلاش عده ای برای غیر مذهبی نشان دادن آن از سوی دیگر موجب شده مراسم چهارشنبه سوری همواره با حرف و حدیث هایی همراه باشد. در این میان، بی احتیاطی ها هر ساله موجب بروز مصدومیت و حتی جان باختن شماری از شرکت کنندگان در اینگونه مراسم می شود. بر همین اساس، این روزها «پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.