صفحه اصلی / افزایش کلاهبرداری اینترنتی

افزایش کلاهبرداری اینترنتی

شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، با گسترش استفاده از اینترنت در کشور برای هر کسب‌وکاری سایتی راه‌اندازی شد تا از طریق آن بتوان مشتری بیشتری جذب کرد. چند سالی است که در فضای مجازی با راه‌اندازی سایت‌هایی برای خرید و فروش لوازم دست دوم نیز تحولی ایجاد شده و مردم بدون هیچ هزینه و واسطه‌ای می‌توانند لوازم نو و دست دوم خود را به قیمت دلخواه به فروش برسانند. در این بین اما فعالیت برخی سایت‌های غیرمجاز مجازی برای مردم و اصناف سنتی دردسر‌ساز شده است.
 این سایت‌ها که غیرقانونی و اکثرا در شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند در این ایام که بازار تقاضا داغ است، اقدام به کلاهبرداری از مردم کرده و پس از خرید و فروش به هیچ عنوان پاسخگوی شکایات نیستند. 
در این میان افراد برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی باید نکاتی را مد نظر داشته باشند تا با مشکل روبه‌رو نشوند. بهتر است از کسانی خرید شود که امکان ملاقات حضوری با آنها قبل از انجام معامله وجود داشته باشد و هرگز پیش از دریافت کالا هزینه‌ای پرداخت نشود. در صورت امکان، پس از خرید کالا رسید کتبی معتبر از فروشنده دریافت کنید و اگر می‌خواهید مبلغ قابل توجهی به افراد ناشناس پرداخت کنید، بهتر است در محل امن این اقدام انجام شود. با این تفاسیر هستند کسانی که ترجیح می‌دهند برای فروش لوازم کهنه خود به سمسار‌هایی اعتماد کنند که به صورت دوره‌گرد در محله‌ها حضور دارند، با اینکه ممکن است اجناس آنها را با قیمت‌های پایین‌تری بخرند. 
سایت‌های مجازی بازار سمساری را از رونق انداخته‌اند
داود عبداللهی، رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان

این روزها بازار شب عید بسیار داغ است و مردم در تکاپوی نو شدن هستند. یکی از مشاغلی که این روزها افزایش مشتری را دارد، صنف سمساران و امانت‌فروشان است، چراکه اکثر مردم به دنبال نو کردن وسایل منزل هستند و برای فروش وسایل قدیمی خود به سمساری‌ها مراجعه می‌کنند، اما در این میان لازم است به فعالیت غیرمجاز سایت‌های مجازی سمساری و امانت‌فروشی اشاره کرد که این روزها با سوءاستفاده از بازار شب عید اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند. این سایت‌های مجازی بازار سمساری را از رونق انداخته‌اند و باعث رکود بازار سمساران و امانت‌فروشان شده‌اند. رکود در بسیاری از صنوف و کسب‌وکارها مشهود است و در این میان فعالیت سایت‌های مختلف در فضای مجازی درباره خرید و فروش لوازم دست دوم، بازار سمساری و امانت‌فروشی را از رونق انداخته و این روزها کسبه این صنف فروش اندکی دارند. یک زمانی صنف سمساری به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده کالای دست دوم بود، اما فعالیت رو به گسترش سایت‌های مجازی سبب شده تعدادی از کسبه تعطیل شوند. بیشتر کسبه این صنف به صورت سنتی فعالیت می‌کنند و آشنایی کامل با کسب‌وکارهای نوین ندارند. در حال حاضر اتحادیه سمساران تهران ۸۵۰ عضو رسمی دارد و ۲۵۰ عضو به دلیل مشکلاتی مانند مسائل ملکی یا اجاره‌ای بودن هنوز نتوانسته‌اند مجوز دریافت کنند که پرونده آنان در دست اقدام است. مورد دیگری که در رابطه با سایت‌های مجازی وجود دارد، قیمت‌گذاری سرخود و غیراصولی
 آنهاست. کالای نو و آکبند دارای نرخ مصوب است و در مورد کالای دست دوم نرخ‌گذاری به صورت توافقی بسته به نو و تمیز بودن کالا بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد و نرخ مصوبی وجود ندارد، اما این سایت‌ها در هنگام خرید مبلغ کمتری را به خانواده‌ها پرداخت می‌کنند، در صورتی که همان جنس را در اینترنت با مبالغ بالا به فروش می‌رسانند. سمساری‌ها نقش مهمی در کمک به تامین لوازم افراد کم‌درآمد دارند. خانواده‌هایی که از نظر مالی مشکل دارند، با مراجعه به این مغازه‌ها مشکل‌شان را در تامین لوازم زندگی رفع می‌کنند و خرید از این مغازه‌ها، برای افرادی که از نظر مالی توان خرید کالای نو را ندارند می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. یکی از روش‌های خرید کالای دست دوم از طریق آگهی صورت می‌گرفت که قبلا در این مورد مشکلات زیادی داشتیم که افراد سودجو اقدام به چاپ آگهی می‌کردند، اما در جلسه‌ای که با روزنامه‌ها داشتیم، مقرر شد تنها آگهی افرادی که از اتحادیه نامه مجوز کسب داشته باشند، چاپ شود و با این اقدام بسیاری از مشکلات کاهش یافت. در چند سال اخیر با وجود توافق‌های صورت‌گرفته بین اتاق اصناف و سازمان امور مالیاتی میزان مالیات‌های تعیین‌شده باز هم بالاست. به عنوان نمونه مالیات ۲ میلیون تومانی یک واحد صنفی به ۸ میلیون تومان رسیده و رکود بازار نیز سبب شده واحدهای صنفی توان پرداخت مالیات را نداشته باشند و این مساله همه صنوف را در بر می‌گیرد. امیدواریم که سال آینده دید وسیع‌تری برای رشد اقتصادی کشور داشته باشند و برنامه‌های جامع‌تری را در این زمینه اجرا کنند تا همه صنوف شاهد تحول اقتصادی و رونق بازار باشند. 
تمایلی به استفاده از تکنولوژی در کسب‌وکارمان نداریم 
ابراهیم همتی، فعال صنف سمساری

در صنف سمساری به هر فروشگاهی سر بزنید، مشاهده می‌کنید صاحبان آنها که اغلب موسپیدانی باسابقه در این صنف هستند، بیکار نشسته‌اند و گاهی با ‌مهمان شدن در فروشگاه‌های مجاور و صحبت درباره رکود بازار روز خود را می‌گذرانند. تکنولوژی بلایی بر سر اصناف قدیمی بازار آورده که آن سرش ناپیداست. 
ما کهنه‌کاران بازار تمایلی به استفاده از تکنولوژی در کسب‌وکارمان نداریم، اما سایت‌های مجازی بازار را قبضه کرده‌اند و مشتری‌های ما را پراندند. در این بازار داغ شب عید نیز سایت‌های مجازی کلاه گشادی بر سر مشتریان خود می‌گذارند و دست کسی نیز به جایی بند نیست تا شکایتش را به آنجا ببرد. 
امروزه توان مالی مردم کاهش یافته است. در مقطعی کالای نو گران بود و مردم به سراغ اجناس دست دوم می‌رفتند، در حال حاضر کالای دست دوم به سختی خرید و فروش می‌شود چون کسی که می‌خواهد کالای خود را بفروشد باید کالایی را جایگزین آن کند و به ناچار پولی را روی آن بگذارد یا حتی وضعیت به گونه‌ای است که مردم نمی‌توانند جنس دست دوم هم خریداری کنند. امیدوارم دولتمردان فکری به حال اقتصاد بیمار فعلی کنند. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.