صفحه اصلی / جایگزینی برای داروهای شیمیایی

جایگزینی برای داروهای شیمیایی

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، شرکت سبزدارو جهان با مدیریت علاء سجادی فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ شروع کرد. این شرکت از جمله شرکت‌هایی است که وابسته به پارک علم و فناوری بوده و به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است. حوزه فعالیت این شرکت ساخت داروهای گیاهی انسانی و دامی و همچنین داروی گیاهی مخصوص طیور است که به خدمات دارویی و پزشکی کمک موثری کرده است. 
  مختصری از فعالیت‌های شرکت بگویید و اینکه از چه سالی به صورت رسمی ثبت شد؟
ما از سال ۱۳۸۱ به طور رسمی وارد بخش استفاده از منابع طبیعی و داروهای گیاهی برای ساخت این محصول شدیم. پس از آن نیز البته در جهت فرموله کردن داروهای طبیعی فعالیت داشتیم. داروهای طبیعی بازار بسیار بکر و نهفته‌ای در کشور دارد و از آنجایی که به سلامت انسان‌‌ها کمک می‌کند، می‌تواند جایگزینی برای داروهای متداول شیمیایی نیز باشد، چه در بخش انسانی و چه در بخش  دام و طیور.
این شرکت از سال ۸۹ با رویکرد تولید داروهای طبیعی با استفاده از منابع غنی طب سنتی تاسیس شد وتا کنون حدود ۱۲ قلم محصول تولید کرده که به عنوان کلی فرآورده‌های طب سنتی و با برند این شرکت به عنوان ژوتن در حال تولید و عرضه به بازار است. این محصولات عموما فرآورده‌های طب سنتی است، ولی کاربرد آنها آرایشی- بهداشتی هم هست. البته حدود ۱۰ قلم محصول دیگر در بخش انسانی وجود دارد که در مرحله تحقیق و بررسی است. کار تحقیق و بررسی بخشی از آنها تمام شده و برای دریافت مجوز تولید به سازمان غذا و دارو واگذار شده است. در بخش دامی نیز ۶ قلم دارو داریم که از این ۶ قلم یک مورد آن نهایی شده است و منتظریم مجوز آن را صادر کنند. این دارو… در درمان بیماری طیور کاربرد بسیاری دارد و بیماری را درمان و علائم آن را کاهش می‌دهد. ضمن آنکه موجب بهبود طیور هم  می‌شود. 
  چه عاملی انگیزه شما را برای ورود به این حوزه تقویت کرد؟
 علت ورود ما به این حوزه استفاده بیش از حد از داروهای شیمیایی در بخش طیور در کشور بود که متاسفانه اکنون باقیمانده این داروهای شیمیایی در لاشه مرغ و طیور بیداد می‌کند و عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامت انسان دارد. علاوه بر حل این مشکل این دارو می‌تواند به سلامت غذ‌ای انسان هم کمک کند. 
  نحوه تولید این داروها به چه صورت است و فرایند سلامت دام و طیور چگونه با آن طی می‌شود؟
تولید این داروها روند خاص خود را دارد. باید پرسش نامه‌ای تنظیم شود و تستی انجام گیرد و در صورت تایید جواب آن به سازمان دامپزشکی ارجاع شود. یک‌سری مراحل هم در این سازمان انجام می‌شود تا بعد از آن منتظر مجوز تولید دارو باقی بماند. در بخش آزمایشی آنچه برای خود ما حائز اهمیت باشد، این اتفاق افتاده است، هم درباره داروهایی که تولید کردیم و هم درباره آنهایی که از این پس تولید خواهیم کرد، یعنی فارغ از اینکه به آنها مجوزی داده شود باید روی آنها تست‌هایی صورت بگیرد و مورد آزمایش قرار بگیرند. در صورت تایید نتایج مجوز صادر می‌شود که با آن می‌توانیم دارو تولید کرده و به بازار  عرضه کنیم. 
داروهای دامی ما البته هنوز به بازار عرضه نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است، چراکه هنوز مجوز تولید صنعتی و عرضه به بازار را دریافت نکرده‌ایم. البته در مرحله‌ای هستیم که برای ما مجوز صادر کنند. برای طی بقیه مراحل باید کمی صبر کنیم. داروهای مشابهی هم تولید کرده‌ایم که به صورت گیاهی بوده و مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو دارویی است که نسبت به داروهای قبل از خود کاملا به‌روز شده، کارایی بیشتری دارد و درمان را بسیار سریع‌تر انجام می‌دهد. 
  شنیده‌ایم پارک علم و فناوری شرکت‌هایی که تا سقف مشخصی درآمد نداشته باشند را از پارک اخراج می‌کند. شما تا چه اندازه با این مساله موافق هستید؟
این موضوع به شکل‌های مختلف نیز به اطلاع ما رسیده است. معمولا شرکت‌ها باید به حد نصابی از فروش و درآمد رسیده باشند، اما آنچه را می‌توانم ادعا کنم، این است که در ارزیابی‌های سالانه پارک یکی از پارامترهای مهم فروش و رساندن آن به حد نصاب لازم مورد نظر است. ما تا سال گذشته در گروه رشد قرار داشتیم. یعنی سه سال در بخش رشد بودیم. برای ارتقا به بخش توسعه یکی از الزامات پارک رسیدن به حد نصابی از فروش بود که توانستیم با گذر از آن به بخش توسعه انتقال پیدا کنیم. به همین دلیل قرارداد اجاره ما با پارک طبق همین شروط تنظیم شد و در غیر این صورت باید پارک را ترک می‌کردیم. در نتیجه این شایعه به نوعی می‌تواند صورت واقع به خود بگیرد. فروش ما در سه سال گذشته باید به حدی می‌رسید که مورد تایید پارک واقع شود. به نظر می‌آید با توجه به سقفی که پارک برای درآمد شرکت‌ها و حد نصاب آن در نظر گرفته است، پارامتر مهمی هم باشد. معمولا شرکت‌هایی که نوپا و در حال رشد هستند تا یکی دو سال فرصت دارند رشد کنند. بعد از این زمان لازم است در این حد و قواره باقی بمانند، اما بالاخره این شرکت باید رشد کند و بالغ شود. اگر نتواند بالغ شود جای شرکت‌هایی که می‌توانند از امکانات پارک استفاده کنند را تنگ خواهد کرد. بنابراین فکر می‌کنم سه سال زمان کافی‌ باشد تا یک شرکت به فروشی که مد نظر پارک است، دست پیدا کند. ضمن آنکه شرکت‌ها با این شرایط مجبور می‌شوند تلاش و تحرک بیشتری داشته باشند.
  از امکانات پارک تا چه اندازه رضایت دارید؟
پارک یک‌سری قوانین دارد که ممکن است دست و پاگیر باشد، با اینکه خیلی هم مهم نیستند. به نظر من باید تا اندازه‌ای در این قوانین سهل‌گیری انجام شود. برای مثال در رفت‌وآمد افراد وابسته به شرکت‌ها به پارک و مسائلی از این دست باید سخت‌گیری‌ها کنار گذاشته شود، اما به طور کلی از آنجایی که ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در پارک مستقر شدیم، از مالیات عملکرد معاف شدیم که این بسیار به ما کمک کرد. معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های رشدی و نوپا کمک می کند تا از فعالیت و فروش نترسند. البته سعی کردیم با وجود کمک‌های پارک به جز بحث استفاده از معافیت‌های مالیاتی روی پای خودمان باشیم و مستقل‌تر عمل کنیم. 
  تعامل شرکت‌های مشابه در پارک با شما چقدر می‌تواند کمک‌بخش و اثرگذار باشد؟
 تعامل شرکت‌های پارک موضوع بسیار موثری است و البته باید بگویم هستند شرکت‌هایی که در این زمینه همکاری و تعامل دارند، اما اگر زیرساخت‌ها را آماده کنیم خیلی از شرکت‌ها به این سو خواهند آمد. ضمن آنکه از سمت دولت تمایل به این امر وجود خواهد داشت. تعامل شرکت‌های پارکی به هم‌افزایی بیشتر شرکت‌ها در پارک و رشد بهتر آنها کمک می‌کند. این تعاملات باعث می شود آنها از امکانات به‌روز‌تر و بیشتر استفاده کرده و خود را زودتر از چیزی که باید، پیدا ‌کنند، ولی این ارتباطات باید سالم‌تر و عملیاتی‌تر باشد. البته نهادهایی مثل ستاد گیاهان دارویی و تولیدکنندگان داروهای گیاهی می‌توانند کمک کنند تا این امر زودتر اتفاق بیفتد. 
  توان رقابتی برای صادرات دارید؟
به کشورهای همسایه و خاورمیانه بله، این توانایی در شرکت سبزدارو جهان وجود دارد، اما برای صادرات این محصول به اروپا از آنجایی که رعایت استانداردهای آنها سختی‌های خودش را دارد خیر، هنوز به چنین توانی دست پیدا نکرده‌ایم. در کشورهای اروپایی برای صادرات دارو استانداردهای سختی لحاظ شده که خارج از توان شرکت است. 
  اهدافی برای گسترش دایره فعالیت‌های خود دارید؟
در این ۲-۳ سال گذشته صرفا روی بخش انسانی فعالیت می‌کردیم. در حال حاضر بخش جدیدی را برای دام و طیور باز کردیم که البته خیلی روی آن کار نشده است. ضمن آنکه محصولات انسانی بسیار متنوع است. قبلا کار ما تولید آرایشی- بهداشتی بود. در حال حاضر وارد بخش درمانی نیز شده‌ایم. به طور کلی ۱۱ قلم، محصول دیگر در دست بررسی است که از آنها حدود 4 مورد بررسی شده و برای دریافت مجوز به سازمان غذا و دارو فرستاده شده است. مابقی هم که در دست تحقیق و بررسی است. در زمینه‌های دیگر مثل غذا، سلامت، شربت‌ها یا پماد‌ها و کرم‌هایی که صرفا بحث درمانی دارد و آرایشی- بهداشتی نیست یا آنها که برای ترک اعتیاد مفید است و البته دایره کاربرد گسترده‌ای دارد، در حال فعالیت هستیم. امیدواریم تا نیمه اول سال ۹۷ تعداد این اقلام داروها را گسترش بدهیم.
  و در پایان توصیه شما به مخاطبان…
اگر کاری ارزشمند باشد حتما کار سختی خواهد بود. طالب نتایج بزرگ سختی‌ها را می‌پذیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.