صفحه اصلی / تداوم گسترش استفاده از منابع غیر بانکی

تداوم گسترش استفاده از منابع غیر بانکی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، یک نهاد ناظر همکار با گروه ۲۰ در زمینه تنظیم قوانین مالی گفت رشد صندوق‌های اوراق قرضه، املاک و بازار پول در سطح جهان، باعث گسترش بانکداری سایه شده است.
 هیات ثبات مالی اعلام کرد اندازه‌گیری‌های " دارایی‌های فیزیکی" و تهدید فعالیت‌های بانکداری سایه بر روی ثبات با استفاده از آخرین ارقام جمع آوری شده نشان می دهد که حجم این فعالیت با ۷.۶ درصد رشد به ۴۵.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. این بدان معناست که فعالیت های بانکداری سایه ۱۳ درصد از سیستم مالی ۲۹ حوزه مورد بررسی را در بر گرفته است. آمارهای چین و لوکزامبورگ برای نخستین بار در این بررسی گنجانده شدند.
از زمان بحران مالی جهانی دهه گذشته، بانکداری سایه که به معنای استفاده از منابع غیر بانکی در خدمات تامین مالی است توسط برخی از قانون گذاران به دیده تردید نگریسته شده است، با این حال هنوز برخی از سیاستگذاران معتقدند این فعالیت‌ها به نقدینگی بیشتر در بازار سرمایه کمک می‌کنند. اتحادیه اروپا فعالانه درصدد متنوع سازی ابزارهای تامین مالی برای جلوگیری از وابستگی شدید شرکت های اروپایی به وام‌های بانکی است.
سازمان‌های تنظیم مقررات از صندوق‌ها خواسته‌اند برای جلوگیری از وقوع عدم تعادل بازار در زمانی که سرمایه‌گذاران بخواهند دارایی های خود را بفروشند و پولشان را پس بگیرند، نکات ایمنی و حفاظتی لازم را در نظر بگیرند.
حجم دارایی‌های فیزیکی در آمریکا ۳۱ درصد است و پس از این کشور، چین با ۱۶ درصد، جزایر کایمن با ۱۰ درصد و ژاپن با شش درصد قرار دارند.
این نهاد اعلام کرد: با در نظر گرفتن معیار وسیع‌تر از دارایی‌های فیزیکی که شامل تمام نهادهای مالی غیر بانکی، بانک مرکزی، صندوق‌های بازنشستگی و بیمه نیز می‌شود، بانکداری سایه با هشت درصد افزایش به ۹۹ تریلیون دلار رسیده است که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۲ محسوب می‌شود و ۳۰ درصد از کل دارایی‌های جهان را در بر می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.