صفحه اصلی / اعتراض مردم را باید شنید

اعتراض مردم را باید شنید

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: نباید از نقد و اعتراض مردم نگران شد، باید اعتراض مردم را شنید و در گام بعد برای این اعتراض ها راهکار ارائه و آن را حل کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور گفت: پدیده دی ماه سال ۹۶ با این که ضررهایی داشت اما باید از آن استفاده کرد ، همه تاکید کردند که باید حرف مردم شنیده شود ولی آنچه باید باعث نگرانی ما باشد این است که مبادا مردم نسبت به دولت خشم و کینه داشته باشند. 
وی افزود: باید اعتراض مردم را شنید و در گام بعد باید برای این اعتراض ها راهکار ارائه و آن را حل کرد. 
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: به دبیرخانه دولت ماموریت داده شد تا اعتراض ها را به رسمیت بشناسند ولی باید برای جلوگیری از آن با نهادهای مدنی، احزاب و مردم گفت وگو کرد. 
جهانگیری خاطرنشان کرد: همه راه حل های مشکلات مردم، تکنیکی نیست ولی امروز حل مسائل کشور سیاسی است. 
وی همچنین تنها راه حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ابرچالش های کشور را گفت وگوی سیاسی دانست و گفت: باید همه پای کار باشند و به همین دلیل باید گفت وگو در کشور جاری و ساری شود و فرمانداران و استانداران باید موضوع گفت و گو را در دستور کار قرار دهند. 
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که باید به خواسته مردم توجه کرد، خاطرنشان کرد: در انتخابات هرکسی حرفی می زد ولی مردم به روش مشخصی رای دادند. 
جهانگیری افزود: نباید برخی افراد کارهایی کنند که مردم فکر کنند دیگر حتی نمی توانند خواسته های خود را در انتخابات پیگیری کنند. 
وی با یادآوری این که ما نمی توانیم به عهد خود با مردم پشت کنیم، تصریح کرد: دولت، استاندارن و فرمانداران باید نمایندگان خاص ملت باشند، لذا برای الگو این نمایندگان خاص ملت، بهترین حکم نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر است. 
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: بنابراین التزام به رای و خواست مردم توصیه صرف نیست بلکه برنامه است و دستگاه بزرگ دولت باید بدانند که از میان رای مردم برخواسته و اکثر مردم به دنبال اصلاح و بهبود اوضاع دولت و کشور هستند، پس دولت باید با مردم خود ارتباط قوی داشته باشد و جامعه منتقد مطالبه گر را پاسخ دهد.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که شهروندان باید احساس کنند دولت مدافع حقوق اساسی مردم است گفت: مهمترین بخش منشور حقوق شهروندی که رئیس جمهوری آن را تهیه و ابلاغ کردند، این است که مردم به حقوق خود آگاه باشند. آیا این حق است که ارباب رجوعی به اداره ای مراجعه کند اما با ابتدایی ترین برخورد انسانی هم روبه رو نشود؟ 
وی افزود: باید تلاش کنیم مردم به حقوق خود آگاه شوند و احساس کنند این دولت مدافع حقوق اساسی آنها و به دنبال این است که ما حقوق خود را اجرا کنیم.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: فرمانداران، بالاترین مقام اداری و نماینده دولت در سطح شهرستان هستند، وظایف بسیار مهمی هم بر عهده آنها است ، این که وظایف با اختیارات و امکاناتشان تا چه حد سازگار است باید در جلسات کارشناسی به آن پرداخت.
وی ادامه داد: فرماندارچهره دولت در شهرستان است که باید در تمام مسائل مرتبط با مسائل هر شهرستان حضور و اندیشه داشته باشد.
جهانگیری گفت: در جایی که بحث توسعه می شود فرماندار باید بداند چه کارهایی لازم است، انجام شود و مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مسائل مرتبط با شهرستان همه به نوعی به فرماندار وصل می شود و حضور قدرتمند و با اقتدار فرماندار به عنوان آخرین حلقه تماس دولت و مستقیم ترین حلقه اتصال دولت با مردم می تواند حس دولت داری را در مردم تقویت کند.
وی با بیان این که حس دولت دار بودن باید در مردم تقویت شود، گفت: وقتی این حس در مردم تقویت شود ، باورشان می شود که دولت قدرتمندی در شهرستان و کشور حاکم است.
وی تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که وجود داشت و در دولت یازدهم مکرر سعی کردم به آن بپردازم، این بود که مردم باید احساس کنند دولت دارند، این زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات است.
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: وقتی این حس در مردم تقویت شود، باورشان می شود که دولت قدرتمندی در سطح شهرستان و کشور حاکم است. با این کار مشارکت مردم جدی تر و امیدشان به آینده بیشتر می شود و آنها فکر می کنند با این شرایط مسائل آنان به سمت حل و فصل شدن است.
جهانگیری اولین و مهم ترین وظیفه فرماندار را شناخت دقیق از حوزه مسئولیت خود و فرصت ها و تهدیدها و چالش ها و ابرچالش های کشور دانست و گفت: فرماندار باید بداند که سهم هر کدام در حوزه ماموریتش چقدر است و چه کاری باید انجام دهد.
وی تاکید کرد : فرمانداران اطلسی از آسیب ها و مسائل حوزه اختیار خود ترسیم و نقشه ای را تدوین کنند که با این نقشه راه و برنامه این افق را برای مردم شهرستان خود ترسیم کنند.
معاون اول رییس جمهوری خطاب به فرمانداران تصریح کرد: برنامه ای که رییس جمهوری در انتخابات اعلام می کند تا حدی افق برای کشور است اما این افق حتما باید در شهرستان ترسیم شود و مردم بدانند که به چه نقطه ای می خواهند، برسند و در این راستا حرکت کنند.
جهانگیری یکی از مهم ترین تهدیدهایی که مسئولان اجرایی از جمله فرمانداران با آن روبه رو هستند را روزمرگی دانست و یادآور شد: باید بدانیم آینده و مسائل پیش رو چیست. گاهی آنقدر درگیر مسائل روزمره می شویم که از مسائل اصلی غافل می شویم و بعد متوجه می شویم که به طور مثال آب مشکل و مساله مهم کشور و هوا مساله سرنوشت ساز شده و خوزستان با ریزگردها و تهران با آلایندگی درگیر شده است .
وی افزود: حال زمان کار است و باید امید مردم را با کار و تلاش بیشتر افزایش دهیم تا آنها مطمئن شوند که دولت به فکر آنها است. 
وی با بیان این که نمی توان با اقدامات قدیمی به سراغ مسائل و مشکلات قدیمی رفت، ادامه داد: در مقطع کنونی تفییرات در سطح منطقه ای و جهانی به سرعت در حال انجام است و تغییرات در چند ساعت انجام می شود و این یعنی مسایل، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به سرعت متحول شده است. 
معاون اول رییس جمهوری بر ایجاد راهکارها و تفکرات نو برای حل مسائل جدید تاکید کرد و یادآور شد: باید خود را به روزرسانی کرده یا افرادی در کنار خود داشته باشیم که ما را در این مسیر راهنمایی کنند. ما باید تفاوت و تنوع در کشور را تبدیل به فرصت برای گفت وگو با مردم کنیم و بدانیم که چگونه باید از آن استفاده کرد. 
جهانگیری با بیان این که حس دولت داری پیش نیاز هر اقدام توسعه ای است گفت: اگر این حس در مردم تضعیف شد آشفتگی، خودرایی و خودسری مخل هر کار اجرایی در کشور می شود، لذا تقویت حقوق اساسی مردم و حس دولت داری در کنار همدیگر می توانند همراه و هم جهت باشد و در این مسیر برای پیشرفت کمک کند. 
وی با بیان این که فرمانداران و بخشداران، پیشانی و نماد اصلی دولت با مردم هستند و باید نماد همسویی و همدلی با مردم باشند اظهارداشت:همسویی با مردم عمل به قانون، قانون گرایی و عدم تبعیض است و مردم در رفتار مسوولان خود این را باید ببینند و بدانند این رفتار در توزیع امکانات و بودجه، رسیدگی به طبقات و دوری از فساد تبعیض آمیز نیست. 
معاون اول رییس جمهوری افزود: در بحث فساد در سال ۹۷ با رویکرد جدی تر و جدیدتری وارد خواهم شد. این شیوه ای که عده ای در این کشور فکر می کنند می توانند همه مدیران را با عناوین مختلف اعم از حقوق های نجومی و ثروت های نامشروع بدنام کنند و این شیوه که در کشور فساد نداریم را قبول ندارم. اتفاقا فساد در کشور زیاد است. 
وی افزود: اتفاقا، فساد سیستمی در کشور وجود دارد و برخی از کسانی که آلوده هستند سعی می کنند با علامت و نشانه های ناصحیح ما را منحرف کنند و به سراغ جاهای دیگر بفرستند که تا الان سعی کرده ام فریب این علامت های ناصحیح را نخورم. 
جهانگیری گفت: در زمینه فسادهای بزرگ به طور مصداقی در رابطه تنگاتنگ قوه قضائیه و دولت می شود خیلی می شود موفق شد و با پیشگیری هم خیلی از کارها می توانیم و باید انجام دهیم. 
وی با تاکید بر این که باید کارهای جدی انجام شود، فرمانداران، استانداران و مسوولان دستگاه ها باید در این بخش کار کنند، گفت: باید روشی انجام شود تا بتوانیم از مردم اطلاعاتی بگیریم که آیا به اداره ای که مراجعه کردید کسی به شما پیشنهاد رشوه داده و پولی طلب کرده یا نکرده است. اطلاعات فرماندار هم باید منتقل شود و تیم های بازرسی هم داشته باشیم. 
وی ادامه داد: همین فسادهای کوچک که مردم ما را ناراحت می کند، با پیشگیری می توان این مسائل را حل کرد. همراهی با مردم، عمل به قانون، دوری از تبعیض و فساد و در کنار اینها مردم داری است به این معنا که مردم بتوانند با مسوولان ارتباط برقرار کنند. 
معاون اول رییس جمهوری افزود: بخشنامه ای ابلاغ کرده ام که یکی از روزهای هفته به عنوان ملاقات با مردم اختصاص یابد و ملت بدانند روزی وجود دارد که به طور مستقیم به وزیر، استاندار و فرماندار می توانند دسترسی داشته باشند. 
جهانگیری گفت: با این کار، بسیاری حساب کار خودشان را می کنند و حتما تصمیم هم گرفته خواهد شد. اما به این فکر نکنید که حتما در این دیدارها چهار مشکل مهم هم برطرف شود. این سوپاپ اطمینان به مردم است. 
وی افزود: فرمانداران باید در شرایط کشور به صورت جهادی، تمام وقت و مردانه پای کار بایستند. شما مدیران مهمی هستید که مسئولان شهرستان و استان با نظر شما انتخاب می شود. یک شعاع تصمیم وسیعی دارید و این را به موضوع جدی کشور تبدیل کنید. 
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد:یکی از مسائل مهم این است که زنان که نیمی از جامعه را تشکیل داده اند، تحصیلات عالیه، ایده ها و توانمندی های خوب دارند و در هر زمانی که کارها به این ها واگذار شده کارها را خوب و شاید بهتر از مردان انجام داده اند و باید در مسوولیت ها به کار گرفته شوند. 
جهانگیری گفت: کشور محدودیت هایی دارد و این ها هم باید لحاظ شود. نمی گوییم هر ایده ای داشته باشیم باید پیش ببریم اما این موضوع باید به طور جدی دنبال شود. 
وی افزود: وظیفه شما این است که علاوه بر این که مسائل کاری شهرستان را خوب انجام می دهید بر تمام دستگاه های شهرستانی هم نظارت کنید. باید نظارت کنید که دستگاه ها کار کنند . این حرفی که گاهی اوقات گفته می شود بی انگیزگی وجود دارد به هیچ وجه قابل قبول نیست. 
جهانگیری افزود: به مدیران پر کار و با انگیزه نیاز داریم. اگر استانداری ببیند مدیری سروقت نمی آید و انگیزه کار کردن ندارد باید پیگیری کرده و او را تغییر دهد در شهرستان هم این گونه باید باشد. 
وی با بیان این که در سال ۹۷ باید با برنامه های جدی تری پیش برویم؛اظهار داشت: در سال ۹۶ دستاوردهای بسیار مهمی در همه بخش ها داشتیم. در سطح بین الملل، آمریکا هر کاری کرد تا برجام را برهم بزند اما کسی در شورای امنیت با او همکاری نکرد . هر وقت هم موقع تمدید تحریم های برجام رسید به وقت دیگری موکول کرد. 
جهانگیری گفت: بیش از این که در متن برجام برای انجام چه چیزی نوشته شده، روح حاکم بر برجام مهم بوده که نشان می دهد تمام دنیا با ایران کار می کند. فضای کار با ایران را نباید مسموم می کردند و این آقا(ترامپ) به دنبال این بود اما ایران در فضای منطقه ای به کمک دوستان خود رفت و کار برخی گروه های تروریستی در منطقه تقریبا رو به پایان است. 
وی افزود: وضعیت بدی در یمن و سوریه و دیگر مناطق پیش روی مردم است که راهکار حل این مشکلات، سیاسی ، گفت و گو و تفاهم است و در سطح بین المللی در این بخش ها دستاوردهای خوبی داشتیم. 
وی یادآور شد: بیش از ۵۰ میلیارد دلار تفاهم نامه برای کار با ایران آماده است که از این ، ۳۰ میلیارد دلار به مرحله قرارداد رسیده و ضمانت نامه آن از سوی دولت صادر شده است و از این رقم برای ۱۲ میلیارد دلار ال سی باز شده است. 
معاون اول رییس جمهوری افزود: آنهایی که اهل و عدد و رقم هستند، می دانند این حجم کار بزرگی است که دولت انجام داده و امروز ما با چین و روسیه و هند همکاری های خود را بدون سقف توسعه داده ایم و با اروپایی ها مانند ایتالیایی ها ۵ میلیارد دلار خط اعتبار داده و فرانسوی ها نیز به شکل دیگر این کار را انجام خواهیم داد.
جهانگیری در زمینه دستاوردهای اقتصادی دولت نیز اظهار داشت: گاهی اوقات آنقدر نکات منفی از سوی مخالفان دولت بزرگ می شود که ما هم باورمان می شود که مشکلات زیاد است، ولی برخی بهترین دستاوردهای کشور را به عنوان منفی ترین موضوع نشان می دهند که این کار بسیار هنر می خواهد.
جهانگیری افزود: در پنج سال گذشته متوسط اشتغال در کشور سالی ۷۴۰ هزار بود که می گویند بسیار کم است و تورمی که بسیار بالا بود را به زیر ۱۰ درصد رساندیم و رشد اقتصادی را افزایش دادیم که می گویند بسیار بد است .
وی با طرح سوالی از منتقدان دولت گفت: این افراد حتی نمی دانند که رکود چیست. اگر می توانند، رکود را تعریف کنند، حتی نمی توانند این کار را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: مردم باید حس کنند که چه اتفاقات خوبی در زمینه اقتصادی رخ داده است. ما در ۹ ماهه اول سال جاری ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم که کار بزرگی است و نباید کارهای دولت را کوچک نشان داد. این اشتباهی است که در جهت با آمریکا است زیرا آمریکا به دنبال دمیدن در این موضوع است که نظام ناکارآمد است ولی به فضل الهی هم نظام و هم دولت کارآمد هستند.
معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: زمانی دوره بدی بر کشور گذشت و من در این زمینه زیاد گفتم و در زمانی همه توصیه به سکوت کردند و من آدم حرف گوش کنی ام و کفتم چشم. حالا همین افراد راه حل می دهند که نگذار یم انتخابات مهندسی شود درحالیکه در مقطعی کار خود را کرده اند و اگر زمانی لازم شد که موتورم را روشن کنم، قطعا این کار را خواهم کرد.
جهانگیری تصریح کرد: موتور حرکت دولت، تیم ستاد اقتصادی دولت است، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موتور دولت هستند و اگر کار نکنند، حرکت و تلاش در جامعه مشخص نمی شود. باید استانداران کاری کنند که هر هفته حداقل یک وزیر در آن استان آنها باشند واگر تحرک در شهرستان ها کم است باید استانداران این کار را انجام دهند تا مردم در زندگی خود تحرک دولت را حس کنند.
وی با تاکید براین که باید تحولی در شهرستان هایی که خیلی عقب مانده اند رخ دهد و دولت باید در این زمینه وقت بگذارد، اظهار داشت: با تحرکی که در نظام بانکی، اعتبارات روستایی و اعتبارات بین المللی به وجود خواهد آمد باید بتوانیم کارها را پیش ببریم و این اعتبارات باید به صورت سهل و آسان در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوانند از آن استفاده کنند، زیرا این فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال در روستاها است.
وی با یادآوری در پیش بودن ایام نوروز تصریح کرد: در آستانه عید نوروز هستیم و هنر ما این است که تلاش کنیم در جاده ها، تلفات جاده ای به حداقل برسد و مسافران را در شهرستان های مختلف پذیرایی کنیم، پس شهرستان ها تجهیز شوند تا به مسافران خوش بگذرد و ایام خوبی داشته باشند.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: متاسفانه در ماه های اخیر خبرهای بدی برای مردم داشتیم از کشتی سانچی تا هواپیماهای یاسوج ولی باید مردم شاد باشند و شادی مردم بسیار مهم است. میوه شب عید به اندازه کافی تامین شده است، من طرفدار بگیر و ببند نیستم ولی دولت هم نمی تواند نظاره گر اجحاف برخی از مردم در ایام نوروز باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.