صفحه اصلی / سفر ارزان نوروزی زیر چادرهای مسافرتی

سفر ارزان نوروزی زیر چادرهای مسافرتی

شایلی قرایی
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، فروش چادرهای مسافرتی با رشد همراه می‌شود، اما این در حالیست که در سالیان اخیر این صنف نیز از تاثیرات رکود اقتصادی و کسادی بازار بی‌نصیب نمانده است. این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده‌ها قادر به سفرهای خارجی یا گران‌قیمت نیستند، اما سفرهای بین‌شهری میان ایرانیان بسیار رواج دارد.
از آنجا که مساله اقامت در سفر، پرهزینه‌ترین بخش سفر است، گرانی کرایه ویلا یا هتل و به طور کلی هزینه‌های اقامت باعث شده که بسیاری قید رفتن به سفر را بزنند و ترجیح بدهند که اوقات فراغت خود را در منزل سپری کنند، اما عده‌ای نیز معتقدند به هر صورتی که هست نباید مسافرت را از برنامه زندگی حذف کرد حتی اگر مجبور باشند به جای هتل در چادرهای مسافرتی اقامت کنند. زندگی در چادرهای مسافرتی راهکاری است که طی سال‌های اخیر بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است، به طوری که در ایام تعطیلات به ویژه تعطیلات نوروز شاهد رشد قارچ‌گونه چادرهای رنگارنگ در گوشه و کنار خیابان‌ها هستیم. در واقع یکی از عواملی که باعث افزایش سفرها طی سال‌های اخیر شده، استفاده از چادرهایی است که به راحتی باز و بسته می‌شوند. متاسفانه یا خوشبختانه عده‌ای از مردم ترجیح می‌دهند کنار خیابان چادر بزنند و از کرایه‌های بالای هتل‌ها فرار کنند.
چادرهای مسافرتی به عنوان یکی از اقلام مورد نیاز برای مسافرت و طبیعت‌گردی به حساب می‌آید که با توجه به ظرفیت و برند سازنده  آن از مبلغ ۱۴۰ هزار تومان به بالا قیمت‌گذاری می‌شوند.
حذف هزینه‌های غیرضروری با به کار بردن روش‌های مقرون به صرفه
جبار ایل کا، رئیس اتحادیه چادردوزان و برزنت‌فروشان

با شروع تعطیلات نوروزی شاهد افزایش مسافرت‌ها هستیم و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شرایط اقتصادی بسیار نامناسب شده است، با گشتی در شهر مشاهده می‌کنیم که تعداد بسیار زیادی از مسافران اقامت در چادرهای مسافرتی را انتخاب کرده‌اند. البته در خبرها آمده است که برای هتل‌ها در ایام نوروز تخفیف‌هایی در نظر گرفته‌اند، اما برای بسیاری از مردم همین هزینه‌ها هم بسیار زیاد است و ترجیح بر این است که با اقامت در چادرهای مسافرتی سفرها را تا حد امکان ارزان‌تر انجام دهند. به طور کلی بسیاری از خانواده‌های ایرانی تلاش می‌کنند با حذف هزینه‌های غیرضروری و با به کار بردن روش‌های مقرون به صرفه، زمینه لازم را برای مدیریت شایسته‌تر و تسهیل امکان مسافرت فراهم کنند و انتخاب چادرهای مسافرتی یکی از روش‌های مقرون به صرفه است. این در حالیست که با شرایط به‌وجودآمده در چند سال اخیر بیش از ۵۰ درصد از تولیدکنندگان صنف چادردوزان به علت وضعیت نامناسب، تولیدی‌های خود را تعطیل کرده‌اند. دلایل بسیاری در این اتفاق دخیل بوده‌اند، اما عدم حمایت دولت تاثیر زیادی داشته است. عدم حمایت دولت از بخش تولید، ممکن است به سبب کمبود بودجه یا بی‌اهمیت شمردن این بخش از سوی مسئولان بوده، اما هم‌اکنون، حتی یک ریال هم تسهیلات شامل حال تولیدکنندگان نشده است. همچنین تحریم‌های اقتصادی که کشور متحمل آن شده موجب تنگ‌تر شدن فضای فعالیت تجار و فعالان اقتصادی شده که این تحریم‌های اقتصادی تاثیر زیادی بر بازار کشور داشته و اثر آن در این صنف این بوده که بیش از ۵۰ درصد از تولید‌کنندگان صنف چادردوزان به علت وضعیت نامناسب، تولیدی‌های خود را تعطیل کرده‌اند. صنف چادردوزان ظرفیت تولید برای تمام اقشار جامعه را دارد و در این میان هم تولیدات این بخش از کیفیت بالایی برخوردار است، به طوری که مردم عمدتا به دنبال خرید نمونه‌های داخلی می‌آیند. اگرچه واردات در این صنف صورت می‌گیرد، اما تقاضای قابل ملاحظه‌ای برای این کالا‌ها وجود ندارد. به عبارت دیگر، خرید تولیدات داخلی برای مردم مقرون به صرفه بوده و تولیدات خارجی که به صورت آماده وارد کشور می‌شود در صورت نقص و بروز مشکل، برای افراد کارآمد نخواهد بود، اما تولیدات داخلی به سبب برخورداری از خدمات پس از فروش، ازسوی مردم خریداری می‌شود.
 دولت حمایت‌های بیشتری را از این صنف به عمل آورد
امید افضلی، تولیدکننده چادر مسافرتی

با توجه به کاهش قدرت اقتصادی مردم و استقبال از چادرهای مسافرتی این انتظار وجود دارد که دولت حمایت‌های بیشتری را از این صنف به عمل آورد. انتظار می‌رود در شرایط این‌چنینی با اتخاذ روش‌های مناسب و کارآمد، از فعالان این صنف، حمایت بیشتری شود که این امر با تجدید نظر در اخذ شیوه‌های مالیات‌ستانی، ارائه تسهیلات بانکی موثر، پرهیز از واردات بی‌رویه و حمایت از تولید داخلی، به نحو شایسته‌ای امکان‌پذیر خواهد شد. در چند سال اخیر سیستم چرخه اقتصاد کشور به دلیل ازدیاد مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی، صنوف و مراکز صنعتی و تولیدی را با تبعات و مشکلات وخیم مالی و اقتصادی مواجه ساخته است که صنف چادر ‌دوزان و برزنت فروشان  نیز از این پیامدها، مصون نمانده‌اند. خروج ۵۰ تا ۶۰ درصد از کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی و تولیدی مرتبط با این صنف نشانه بارزی از عمق مشکلات در این حوزه است. این صنف به دلیل اینکه کالایی تولید می‌کند که مورد استقبال مردم است باید حمایت شود. در حال حاضر در آستانه تعطیلات نوروزی هستیم و مشاهده می‌کنیم که مردم در تعطیلات خود از چادرهای مسافرتی استفاده بیشتری می‌کنند، چراکه هم هوا مناسب است و هم بسیاری از هتل‌ها هزینه‌های گزافی دارند. امیدواریم با توجه به این شرایط به این صنف توجه بیشتری شود.    

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.