صفحه اصلی / ۹۰ درصد فضاهای آموزشی فرهنگی خراسان رضوی غیرقابل استفاده برای معلولان

۹۰ درصد فضاهای آموزشی فرهنگی خراسان رضوی غیرقابل استفاده برای معلولان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مسعود فیروزی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در بزرگترین و معروفترین دانشکده‌های مشهد امکان تحصیل و رفت و آمد معلولان فراهم نشده است. معلولان شهروندان عادی و درجه یک هستند لذا باید از تمام امکانات و فرصتهای زندگی اجتماعی بهره‌مند باشند.
وی جداسازی معلولان و ساخت اماکنی ویژه آنان را توهین به معلولان توصیف و بیان کرد: همه خیابانها، پارکها، گذرگاهها، اماکن، ادارات، وسایل حمل و نقل و تاسیسات مبلمان شهری باید برای حضور و فعالیت معلولان مناسب‌ سازی شوند.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: ۷۰ درصد معلولیتها با تولد آغاز می‌شود اما اینگونه از معلولیت با مشاوره و آزمایشات ژنتیک قابل پیشگیری است. از حدود ۱۰۰ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی ۷۰ هزار نفر با علل بیماریهای مادرزادی و ژنتیک دچار شده‌اند.
وی ادامه داد: ۴۳ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی معلول جسمی حرکتی، ۱۵ هزار نفر معلول شنوایی، ۱۵۰۰ نفر معلول صوت و گفتار، سه هزار نفر معلول ذهنی و ۱۱ هزار نفر معلول بینایی هستند.
فیروزی افزود: از کل معلولان ۱۵ هزار نفر معلولیت خیلی شدید دارند، ۴۰ هزار نفرشان دارای معلولیت شدید هستند، ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر معلول متوسط می‌باشند و ۱۵ هزار نفر از معلولیت خفیف رنج می‌برند.
وی ادامه داد: ۶۵ هزار معلول در اثر بیماریهای مادرزادی، ۱۳ هزار نفرشان در نتیجهی بیماریهای دیگر، ۳۰۰ نفر بخاطر عوارض زایمان، سه هزار نفر به علل ژنتیک، ۶ هزار نفر در اثر سانحه و ۱۹ هزار نفر آنان به دلایل نامشخص به معلولیت دچار شده‌اند.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: به معلولان ساکن در ۱۵۰ مرکز توانبخشی استان یارانه پرداخت می‌شود و ۲۵ درصد معلولان استان مستمری می‌گیرند که مستمری آنان بین یک میلیون و ۵۰۰ تا پنج میلیون و ۵۰۰ ریال در ماه متغیر است.
وی افزود: وام کارگشایی، کمکهای موردی، کمک هزینه اشتغال، مسکن و درمان، هزینه ایاب و ذهاب، وسایل کمک‌ توانپزشکی، شهریه تحصیلی و کمک‌ای مادی و معنوی از قبیل آموزش و حرفه‌آموزی از جمله خدمات بهزیستی به معلولان است.
فیروزی گفت: مهمترین خدمت بهزیستی به معلولان دفاع از آنان و مطالبه‌گری حقوقشان از سایر دستگاهها است که متاسفانه در این زمینه دستگاهها به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که اصلاحیه قانون حمایت از معلولان در مجلس تصویب شود تا نقایص و کاستیهای قانون قبلی در زمینه‌ نبود منابع و نبود ضمانت اجرای قانون از میان برداشته شود.

همچنین مطالعه کنید:

جواز کسب کاغذی برچیده می‌شود/ لزوم تبدیل به شناسه یکتا

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر سیاح در هشتاد و یکمین جلسه هیات مقررات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.