صفحه اصلی / ضرر تولید از ممنوعیت ثبت سفارش با دلار

ضرر تولید از ممنوعیت ثبت سفارش با دلار

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، مهم‌ترین اثری که به اعتقاد کارشناسان در بحث ممنوعیت ثبت سفارش با دلار وجود دارد، بالا رفتن هزینه‌های جانبی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است که در شرایط رکودی فعلی به بحرانی‌تر شدن وضعیت صنایع منجر خواهد شد.
با این حال برخی از گفته‌ها نیز از بی ‌تأثیری این مساله بر تجارت خارجی حکایت دارد.
در همین رابطه رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه اکنون که نیمه اسفند هستیم هنوز آمار تجارت خارجی اعلام نشده است، اثرات ممنوعیت ثبت سفارش با دلار را تشریح کرد.
لاهوتی گفت: اتفاقی که در حوزه ثبت سفارش و تجارت خارجی رخ داد، این بود که بانک مرکزی اعلام کرد که واردات از ۴ کشور فقط از طریق ارز بانکی امکان‌پذیر است که بر این اساس کشورهای مذکور بیشترین حجم تجارت خارجی را به خود اختصاص داده بودند، بنابراین وقتی بانک مرکزی در برقراری ارتباطات بانکی با مشکلاتی مواجه بوده و نتواند تسویه‌حساب انجام دهد، به ناچار باید دلار را از مبادلات حذف کند تا بتوان گشایش اعتبار برای ثبت سفارش انجام داد، اما اینکه آیا این فرایند تاثیری بر قیمت تمام‌شده کالا یا افزایش برخی واحدهای دیگر ارزی بگذارد، نکته‌ای است که به خریدار کالا برمی‌گردد.
وی ادامه داد: برخی فروشندگان کالا یا خریداران تنها اصرار دارند که کالا فقط به دلار مبادله شود مگر اینکه خریدار هزینه تبدیل ارز را به فروشنده پرداخت کند که این هزینه تبدیل ارز به ارزهای مختلف می‌تواند برای واردکنندگان مشکل آفرین باشد.
لاهوتی افزود: در بحث حذف دلار از سیستم ثبت سفارش و اینکه آیا می‌تواند تقاضا درباره سایر ارزها را افزایش دهد، باید با در نظر گرفتن این نکته تحلیل شود که تقاضا پایان پذیر نیست و به هر حال تبدیل دلار به سایر ارزها تاثیر خود را خواهد داشت اما بانک مرکزی حتماً در این رابطه چاره‌اندیشی کرده و بر اساس کار کارشناسی این پیشنهاد را داده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در دولت یازدهم نشان داده که حاضر نیست هر تصمیمی را به هر قیمتی بگیرد و نمونه شاخص آن هم تک نرخی کردن ارز است که با وجود اینکه رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرده ارز تک‌نرخی می‌شود، اما تا زمانی که شرایط و مقدمات فراهم نشود، این کار را انجام نخواهد داد، پس ما به این خوش‌بین هستیم که بانک مرکزی شرایط را مدیریت کرده و تقاضا را جواب خواهد داد، اما پیشنهادمان این است که واردات زیر ۱۰۰ هزار دلار یا یورو را از این موضوع مستثنی کرده و با ارز متقاضی کماکان اجازه فعالیت بدهد، ولی به نظر می‌رسد که بانک مرکزی می‌خواهد در تمام شرایط کنترل را به دست گیرد و نوسانات ارزی را مهار
کند.
تاثیر خنثی ممنوعیت ثبت سفارش با دلار بر تجارت
محمدرضا نجفی‌منش، عضو اتاق بازرگانی تهران در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: ممنوعیت ثبت سفارش با دلار عملاً هیچ تاثیری، چه مثبت و چه منفی بر تجارت خارجی ما ندارد، همان‌طور که قبل از این نیز ما با کشورهای مختلف با ارزهای خودشان مبادلات تجاری داشته‌ایم.
از این به بعد نیز با کشورهایی مثل ژاپن، کره، ترکیه، روسیه و… با ارزهای خودشان مبادلات را انجام می‌دهیم و با کشورهای اروپایی هم با یورو این مبادلات انجام می‌شود. بنابراین این کار تنها تاثیری که ممکن است در پی داشته باشد، نوساناتی است که ارز آن کشور نسبت به دلار دارد و این هم همیشه بوده، همان‌طور که این نوسانات بین یورو با دلار و دلار با ریال وجود داشته است.
بنابراین جز اینکه این مساله روی دولت تاثیر دارد برای تجارت خارجی هیچ اثری در پی نخواهد داشت.
از طرفی همان‌طور که ذکر شد، در رابطه با کشورهای اروپایی نیز این مساله مشکلی ایجاد نمی‌کند، چراکه با استفاده از یورو نیز می‌توان مبادلات را پیش برد.
افزایش هزینه‌های جانبی فعالان اقتصادی
محمدحسین برخوردار، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در این رابطه با تاکید بر اینکه این موضوع هزینه‌های جانبی کارفرمایان و فعالان اقتصادی را بالا می‌برد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: ممنوعیت ثبت سفارش با دلار اگرچه شاید اثر چندان ملموسی به همراه نداشته باشد، اما به طور کلی باعث افزایش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان می‌شود که در شرایط فعلی بنگاه اقتصادی آنها در شرایط رکودی قرار دارد. این مساله نظم معاملات را بر هم می‌زند و هزینه‌ای هرچند نه بسیار زیاد به بنگاه‌ها تحمیل می‌کند که در این شرایط به نفع اقتصاد کشور نخواهد
بود. موضوع دیگر آن است که این مساله در روابط تجاری نیز تا حدودی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، ولی به طور کلی این محدودیت‌ها چندان قابل ذکر نیست، بلکه همان‌طور که گفته شد، مساله افزایش هزینه تولید است، چراکه این موضوع با تامین مواد اولیه و کالای اساسی تولیدکنندگان سروکار دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.