صفحه اصلی / مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، شرکت یکان‌بهین از سال ۱۳۸۹ با محوریت مهندسی مصالح ساختمانی تاسیس شد. از جمله فعالیت‌های مهم این شرکت تولید بلوک‌های سبک است که در خواص کیفی ساختمان و ممانعت از ریزش مصالح آن حین زلزله بسیار موثر است. مدیرعامل این شرکت در حال حاضر رضا مخملباف است که فارغ‌التحصیل رشته مکانیک در مقطع کارشناسی و رشته هوافضا در مقطع کارشناسی‌ارشد است.
از شرکت یکان‌بهین بگویید. این شرکت به چه نوع فعالیت‌هایی مشغول است؟
از سال ۸۹ براساس فعالیتی که با نظام مهندسی داشتیم، در موضوعات مختلفی احساس نیاز می‌کردیم، به ویژه در حوزه مصالح ساختمانی که باید کارهای جدیدی انجام می‌دادیم که با آن می‌شد مشکلاتی را برطرف کرد و این مبنای شروع کار ما شد. در همین سال شرکت یکان‌بهین تاسیس شد و کارگروه‌های مختلفی در آن شرکت از جمله کارگروه مصالح نوین ساختمانی شروع به کار کردند. در این کارگروه از جمله کارهای ما تولید بلوک سبک ساختمانی بود که کشور به آن نیاز داشت. با توجه به نوع اقلیم ایران و تنوع اقلیمی بلوک به گونه‌ای طراحی شد که فضای داخلی آن حتماً به لحاظ حرارتی از فضای بیرون مجزا می‌شد. موضوع دیگر مساله مقاومت در برابر زلزله و عملکرد دیوار در برابر زلزله بود. همه اینها باعث شد به دنبال محصول نوینی باشیم. با تحقیقاتی که انجام دادیم، بعد از یک سال موفق به خلق فناوری تولید بلوک سبک با برند کابلکس شدیم و این فناوری در این شرکت به وجود آمد. با قراردادی که با شرکت سرمایه‌گذاری لیوکیان منعقد کردیم، به صورت توافقی دانش فنی را از طرف شرکت یکان و سرمایه‌گذار را از طرف شرکت لیوکیان تامین کردیم و با مشارکت یکدیگر شرکت آرکاوال را بنا نهادیم که این شرکت بلوک سبک کابلکس را تولید می‌کند. شرکت آرکاوال ماحصل دانش تولیدشده در شرکت یکان دانشگاه تهران و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شرکت سرمایه‌گذاری لیوکیان است که شرکت آرکاوال را به وجود آورده است.
تامین مالی این پروژه‌ها با چه کسی بود؟
بخشی از تامین مالی با خودمان و بخشی هم توسط شرکت لیوکیان صورت گرفته است. لیوکیان خارج از پارک است. بخشی از سهام شرکت یکان نیز متعلق به خود دانشگاه است، ولی دانش فنی در تمام حوزه‌هایی که به وجود می‌آید مخصوصاً در شرکت‌های دانش‌بنیان یا باید به فروش برسد یعنی کسی باید خریدار آن باشد یا اینکه با مشارکت از این دانش در سرمایه‌گذاری استفاده کرد. بنابراین مهم این است که این دانش تجاری‌سازی شود. تجاری‌سازی آن نیز به این صورت است که یا از طریق شرکت‌های دولتی در آن سرمایه‌گذاری شود که البته تجربه ما از همکاری با دولتی‌ها ناموفق از آب درآمده است یا از طریق شرکت‌های بخش خصوصی که شفاف‌تر عمل می‌کنند.
با توجه به رکود حاکم بر بخش مسکن تا چه اندازه برای این محصول تقاضا وجود دارد؟
در بازار داخلی شاخص‌های مختلفی در بخش تقاضا وجود دارد. یک مورد نیاز و مصرف کل کشور است. زمانی که ما این کار را شروع کردیم برنامه کشور برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال بود. یعنی این هدفی بود که دولت می‌خواست به آن دست پیدا کند و قرار بود در پروژه مسکن مهر این حجم از عرضه را داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد و به دلیل رکود محقق نشد و البته ما را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. ولی بحث ما صرفاً کیفیت محصول نبود، بلکه برای آن یک قیمت رقابتی نیز ایجاد کردیم، به گونه‌ای که برای سازنده ساختمانی استفاده از آن مقرون به صرفه باشد. این بدین معناست که در همان بازار راکد ما نیز برای خودمان یک بازار ایجاد کردیم. کسانی هستند که به کیفیت توجه دارند، اما پول کافی ندارند. این کار ما فرایند خرید این دسته از افراد را راحت‌تر می‌کرد.
صادرات هم داشته‌اید؟
تا پیش از این تنها به کشور عراق صادرات داشتیم، ولی یک‌سری مجموعه‌های دولتی برای صادرات به کشورهای شمالی، عراق، قطر و ترکیه با ما همکاری کرده‌اند. نمونه محصول را برای آنها فرستادیم. آنها در حال مذاکره با ما هستند. قرار است به ما خبر بدهند، اما آنچه قبلاً صادرات داشتیم مربوط به کشور عراق بوده که البته در حال حاضر به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی در این منطقه به ویژه در اقلیم کردستان متوقف شده است.
شما هم از معافیت‌های مالیاتی پارک بهره‌مند هستید؟
شرکت ما چون هم دانش‌‌بنیان و هم در پارک مستقر است از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند است، ولی باید توجه داشته باشید شرکت یکان تولیدکننده دانش است. دانش را می‌فروشد و کسانی که تولیدکننده هستند، تولید می‌کنند. خود یکان معافیت مالیاتی دارد و البته برای دریافت این معافیت‌ها مراحل دشواری را باید طی کرد و باید زحمت‌ها و دردسرهای زیادی متحمل شد. در کل بزرگ‌ترین مشکل کسی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کند، همین موضوع مالیات است که بیمه هم به آن اضافه می‌شود. اگر اینها نباشد تولید خیلی راحت است. در کشور ما سیستم مالیات برمبنای سود نیست. در کاغذ نوشته شده، اما در عمل اینگونه نیست.
چه چیز مانع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و شما چگونه این مانع را رد کردید؟
شرکت‌های زیادی را راه‌اندازی کرده‌ایم که البته تعدادی موفق بوده و تعدادی نبوده‌اند. آنچه اکنون شاهدیم، این است که آمار بیکاری بالا و آمار تن دادن به کار پایین است. فرضا نیرویی را استخدام می‌کنیم. من مشابه همان کاری را که قبلاً انجام می‌دادم به او محول می‌کنم، اما از هر ۱۰ نفر یک نفر آن کار را انجام می‌دهد. در کل دو شاخص اصلی را برای موفقیت یک فرد می‌توانیم در نظر بگیریم؛ یک شاخص استعدادهای ذاتی، محیطی و عرفی مثل قدرت حافظه و توانایی‌ها و شاخص دوم که ربطی به توانایی ندارد. بحث پرتلاش بودن است. چیزی که من در جوانان می‌بینم این است که ما جوان بااستعداد کم نداریم، اما آدم پرتلاش کم است.
حالا که صحبت از تلاش شد باید بپرسیم شما با روزی چند ساعت شروع کردید؟
تقریباً از ۱۶ ساعت در روز شروع کردم، ولی به طور متوسط روزی ۱۲ ساعت کار می‌کردم.
با فکر رسیدن به چنین روزی کار می‌کردید؟
بله، صددرصد. قبلاً در بخش‌های مختلف هم بخش خصوصی و هم دولت کارمند بودم. زمانی که از کارم بیرون آمدم به این فکر می‌کردم که برای خودم یک شرکت دایر کنم. آن لحظه‌ای که تصمیم گرفتم از یک شغل دولتی که خیلی خواهان دارد، بگذرم و ماه‌ها و ساعت‌ها بیکار باشم حتماً افقی در نظر داشتم یا برای رسیدن به هدف مشخصی تن به چنین شرایطی می‌دادم. با خودم فکر می‌کردم کار جدیدی شروع کنم که بسیار موثر‌تر باشد. بله، من هم به چنین روزی می‌اندیشیدم.
دانشگاه تا چه اندازه در توانمند کردن افراد و جهت‌دهی به افکار آنها موثر است؟
اگر به طور متوسط بگویم ۳۰ درصد، حداقل در رشته مهندسی اینگونه است. یعنی در واقع دانشگاه ۳۰ درصد به شما دانش عرضه می‌کند. اگر شما دانشجو باشید و دانش را بجویید می‌توانید این دانش را تبدیل به ۴۰ درصد و بیشتر کنید، اما اگر دانشجو نباشید از عرضه دانشگاه استفاده کاربردی نمی‌توانید کنید، اما به طور کلی علاوه بر این هم سیلابس‌های وزارت علوم جای ایراد دارد و هم اینکه امکانات بسیار ضعیف است. با این حال هر شخصی باید با تکیه بر توانایی‌های خود سعی کند شرایط را برای خود تغییر دهد.
پول تا چه اندازه در موفقیت افراد موثر است؟ حداقل این موضوع در رسیدن شما به اهداف‌تان چه تاثیری داشت؟
پول مهم است، اما زمانی که شروع به کار کردم اگر اغراق نباشد، باید بگویم یک هزار تومان هم نداشتم. چطور ممکن است؟ باید بگویم این با رعایت ارکان کسب‌وکار میسر است. پول تنها یک رکن از ارکان کسب‌وکار است. افراد ایده‌پرداز می‌توانند شبکه‌های اجتماعی خود را گسترش بدهند و با افراد دیگر تعامل موثر برقرار کنند. آن وقت است که سرمایه‌گذاران به سمت آنها می‌آیند.
شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه می‌توانند از شرایط رکودی در امان بمانند؟ بازاریابی چه نقشی در فروش این شرکت‌ها دارد؟
رکن یک هر کسب‌وکاری بازاریابی و فروش است که رکود این رکن را هدف قرار می‌دهد. پس کسی که ادعا می‌کند متاثر از رکود نیست دروغ گفته است، اما یک‌سری شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی وجود دارند که تا وقتی به منابع نامحدود وصل هستند متاثر از هیچ اتفاقی نیستند و از بین هم نمی‌روند. عملکرد آنها در واقع مانند انگلی است که از سیستم تغذیه می‌کند و زنده می‌ماند. یک‌سری شبه‌دولتی‌ها هم هستند که باید روی پای خود می‌ایستادند، اما دچار آسیب‌های بسیار جدی شدند چون از یک طرف به منابع وصل نیستند و از طرف دیگر مدیریت لازم را نداشته‌اند. اینها با بی‌مدیریتی شدید مواجهند و دچار مشکلات زیادی در شرایط رکود شدند. خیلی از آنها ورشکست شده و از بین رفته‌اند. گروه بعدی شرکت‌های خصوصی بزرگ هستند که اگرچه ممکن است مدیریتی قوی نداشته باشند، اما ریخت‌وپاش‌های کمی دارند. رکود روی آنها هم تاثیر داشته، به خصوص آنهایی که خلاقیت نداشته‌اند. معمولاً در شرایط رکودی بنگاه‌های کوچک‌تر که مسائل کلان و بودجه‌ای ندارند انعطاف‌پذیرند و می‌توانند خود را نگه دارند. به این صورت که هزینه‌ها را کاهش و بنگاه را کوچک کنند. در این شرایط تهدیدها برای آنها تبدیل به فرصت شده است. آخرین دسته دانش‌بنیان‌ها هستند که به دلیل خلاقیتی که دارند در امان مانده و کمتر صدمه دیده‌اند که البته بخش بسیار ناچیزی هستند و نمی‌شود از همه انتظار داشت به این سمت بیایند. دانش‌بنیان‌ها کمتر از اینگونه نوسانات اثر می‌گیرند. به این دلیل که هم کوچک‌تر هستند و هم انعطاف‌پذیرتر.
محصول شما تا چه اندازه در تامین نیاز ساختمان‌سازی موثر واقع شده است؟
عمده کاربرد بلوک‌های سبک ساختمان در جدار داخلی و خارجی انواع ساختمان است. ممکن است در تیغه‌بندی‌ها و دیوارهای پیرامونی هم استفاده شود، اما عمده کاربرد دو موردی بود که ذکر کردم. این بلوک‌ها مزیت‌های زیادی به ساختمان اضافه می‌کند که بر علاقه مصرف‌کننده برای استفاده از آن می‌افزاید. در کشورهای پیشرفته چیزی که خیلی باب است استفاده از درای‌وال‌ها و پنل‌هاست که فرهنگ آن در کشور ما نیست، تولید کردیم، اما موفق نشدیم. برای امروز زود است، اما شاید در سال‌های بعدی این کار را کردیم.
در بحث ایمن‌سازی ساختمان با توجه به موضوع زلزله و و خرابی ساختمان‌ها که دلیل اصلی مرگ‌ومیر حادثه زلزله در کشور ماست، محصول شما کارایی دارد؟
در زلزله آیین‌نامه مشخصی وجود دارد که افراد می‌توانند آن را رعایت کنند. زلزله کسی را نمی‌کشد. این ساختمان‌ها هستند که افراد را می‌کشند، اما چرا؟ چون سازه مقاوم نیست و دیگری عدم رعایت ضوابط مهندسی است. در یک ساختمان هرچه بلوک سبک‌تر باشد خسارت ساختمان نیز در زلزله کمتر است. نکته دوم آثار مقطعی این بلوک‌هاست که علاوه بر سبک بودن در هم چفت می‌شوند و قطعات از دیوار بیرون نمی‌آیند. از طرفی به دلیل الیافی که در خود دارد قطعات آن هنگام زلزله همدیگر را رها نمی‌کند. بنابراین بلوک کابلکس به دلیل کارکردهایی که ذکر شد در حفظ جان افراد هنگام زلزله و ممانعت از فروپاشی ساختمان موثر است.
و حرف آخر…
اگر مسئولان کشور ما صادق باشند، همه مشکلات حل می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.