صفحه اصلی / افزایش ۲۲ درصدی صادرات فرش دستباف

افزایش ۲۲ درصدی صادرات فرش دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: بعد از پذیرش برجام صادرات فرش دستباف ایران روند افزایشی داشته است؛ به طوری که بنابر آمار گمرک در ۱۰ ماهه امسال ۳۳۶ میلیون دلار فرش دستباف صادر شده که رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، حمید کارگر در دوازدهمین دوره المپیاد فرش دستبافت کشور اظهار کرد: فرش دستباف ایران یک هنر صنعت قدیمی و میراث ماندگار کشور است که همیشه در صدر بوده و امروز هم با وجود همه افت وخیزها و دشواری هایی که در فرایند تولید و تجارت داشته همچنان در صدر مانده است.
وی افزود: با وجود همه دشواری هایی که فعالان حوزه تولید و فروش فرش دستباف تحمل کردند، همچنان فرش ایران صدر نشین بازارهای جهانی فرش دستباف است. به طور مشخص در سال گذشته معادل ۳۵۹ میلیون دلار صادرات فرش دستباف به ۸۰ کشور دنیا اعم بازارهای سنتی و جدید فرش داشتیم که بیش از  ۲۱ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۴ داشته است.
رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: هر چند که با وجود همه کاهش ها و دشواری های صادراتی، در سال گذشته رشد صادرات داشتیم و در سال جاری نیز هم چنان ادامه دارد، اما خوشحال کننده نیست. زیرا هنوز با وضع ایده آل فاصله زیادی داریم و اگر به این رشد دلخوش کنیم و تلاش بیش از حد نشان ندهیم، خوب نیست.
کارگر تاکید کرد: در چند دهه گذشته به علل مختلف داخلی و خارجی روند کاهش و افت صادرات داشته ایم؛ هرچند که این رشد در حال حاضر خوب است و افت صادرات متوقف شده و روند افزایشی جانشین آن شده اما وضع مطلوب نیست.
وی با اشاره به تاثیر برجام گفت: از اتفاقات خوب چند سال اخیر که باعث افزایش صادرات شد، برجام بود. یعنی شاید در برخی حوزه ها شاهد تاثیر ملموس نبودیم، اما در حوزه فرش دستباف، این وضع را شاهد بودیم.
رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: در سال ۲۰۱۰ که مواجه با تحریم مستقیم آمریکا بر فرش ایرانی شدیم و ورود هر فرش دستباف که مبدا آن ایران بود به آمریکا ممنوع شد. آمریکا بزرگ ترین وارد کننده فرش دستباف است و در سال قبل از این تحریم ۸۰ میلیون واردات داشت که به یک باره به صفر رسید.
کارگر گفت: به مدد برجام از دی ماه ۱۳۹۴ صادارت فرش به آمریکا  از سر گرفته شد و در سال گذشته رقمی معادل ۹۰ میلیون دلار صادارات فرش دستباف به ایالات متحده داشتیم که بیش از عدد سال قبل از وقوع تحریم ها بود و در سال جاری هم ادامه دارد.
وی تاکید کرد: نباید به بازار آمریکا بسنده کنیم هم دولت و هم فعالان صادرات حوزه فرش با همه ابزار تبلیغاتی مثل برگزاری نمایشگاه های برون مرزی، اعزام و پذیرش هئیت های تجاری، شناخت سلیقه و کششش بازار این اعداد را به صورت جهشی افزایش بدهیم.
دوازدهمین دوره المپیاد فرش دستبافت کشور در بخش دانشجویی در چهار رشته رنگرزی، طراحی، بافت و مرمت و در بخش دانش آموزی در سه رشته رنگرزی، طراحی و بافت از هشتم تا ۱۰ ماه جاری با حضور ۱۵۵ نفر از ۲۰ استان کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد.ش

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.