صفحه اصلی / بخشی از جرم و خشونت مربوط به مسائل اقتصادی است

بخشی از جرم و خشونت مربوط به مسائل اقتصادی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این واقعیت غیرقابل انکار است که بخشی از مسائل مربوط به جرم و خشونت مربوط به مسائل اقتصادی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز ۱۰ اسفندماه در همایش ملی "پیشگیری از خشونت، چالش‌ها و راهکارها" در دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: براساس ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم یکی از تکالیف دستگاه قضاء این است که برای کاهش سالانه ۱۰ درصد آمار جرم در کشور برنامه پیشهادی خود را در بخش های مختلف ارائه بدهد.
وی افزود: یکی از اقدامات موثر در این راستا، برگزاری همایش پیشگیری از خشونت چالش ها و راهکارهاست.
پورابراهیمی تصریح کرد: بخشی از آثار در حوزه های مختلف انسانی، اجتماعی، روانی و … به مسائل اقتصادی بر می گردد و شاید یکی از اصلی ترین مولفه هایی که به جلوگیری از کاهش میزان خشونت کمک می کند، این است که پیامدهای ناشی از آن را کنترل کنیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه هزینه ایجا خشونت در کشور ما عدد بسیار بالایی است، بیان کرد: براساس مطالعه یک مرکز معتبر بین المللی، ۱۲ درصد از ارزش تولید ناخالص جهانی برای مسئله خشونت اختصاص یافته است و سرانه سالانه هزینه خشونت در دنیا حدود ۲ هزار دلار است که آثار کلان اقتصادی در بخش های مختلف ایجاد می کند و این اثر در نظام اقتصادی کشور ما نیز می تواند احصاء شود که ببینیم چه هزینه هایی ناشی از خشونت می پردازیم؟
وی افزود: باید اتفاقات مهمی در مقابله با خشونت رقم بخورد و در مجلس آمادگی کمک به موضوعات مرتبط با عملکرد کمیسیون اقتصادی را داریم.
پورابراهیمی اظهار کرد: در راستای اقدام عملیِ کاهش میزان خشونت، یکی از محورها، اقداماتی است که باید دولت و دستگاه ها در ماموریت های خود القاء بکنند، بخش دوم به مسائلی برمی گردد که می تواند در حوزه قانونگذاری موثر باشد و بخش دیگری از اقدامات به خود دستگاه قضائی برمی گردد.
وی تصریح کرد: آمادگی داریم در مسائل مرتبط با مجلس آنچه به عنوان بسته پیشنهادی همایش که به کاهش هزینه های ناشی از خشونت در اقتصاد کمک می کند، همکاری کنیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: سه استان کرمان، لرستان و آذربایجان غربی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح بودند و در سفر اخیر رییس جمهور به کرمان، بحث پایلوت واگذاری اختیارات در راستای ارتقاء توانمندی های اقتصادی در کرمان مطرح شد.
وی افزود: نتیجه توانمندی های اقتصادی طی دو سال گذشته در استان کرمان به خوبی قابل رویت است و اقداماتی که در قلعه گنجی که بیشترین آمار خشونت و جرائم سخت را در استان داشت، صورت گرفت. در حال حاضر این شهر تبدیل به شهر اقتصاد مقاومتی است و به واسطه ایجاد اشتغال و فعالیت بنیاد مستضعفان به عنوان معین اقتصادی منطقه، حجمی از اشتغال، تولید و سرمایه گذاری را فراهم کره است.
پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر کمترین میزان خشونت در ماه های اخیر در شهرستان قلعه گنج بوده و این واقعیت غیرقابل انکار است که بخشی از مسائل مربوط به جرم و خشونت مربوط به مسائل اقتصادی است.
وی بیان کرد: دلیل جرم بیش از ۷۰ درصد از زندانیان در استان کرمان فقر مطلق است و ما نمی توانیم عدالت اجتماعی و کاهش خشونت را داشته باشیم مگر اینکه در این حوزه اقدامات اساسی انجام بدهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.