صفحه اصلی / گلایه  دکه داران  از اجاره های  بالا

گلایه  دکه داران  از اجاره های  بالا

شایلی قرائی 

به گزارش کسب وکار نیوز ،کیوسک‌های روزنامه‌فروشی یکی از مهم‌ترین مراکز عرضه مطبوعات، روزنامه‌ها و محصولات فرهنگی است که امروزه به گفته دکه‌داران به دلیل مشکلات اقتصادی، تامین اجاره‌بها و کاهش علاقه مردم به روزنامه‌خوانی و برای چرخش چرخ زندگی مجبور به عرضه دیگر اقلام شده‌اند. دکه‌داران معتقدند که شرکت ساماندهی شهرداری تهران هر کاری را که خودش بخواهد، انجام می‌دهد و تا به حال هیچ‌گونه همکاری با اتحادیه دکه‌داران مطبوعات پیرامون مشکلات دکه‌ها نداشته است. از صحبت‌های فعالان این رسته شغلی متوجه می‌شویم که از ۴ سال پیش تاکنون با شرکت ساماندهی مذاکره شده تا قرارداد دکه‌داران مطبوعات را به شکل مکتوب و رسمی بین دکه‌داران با این شرکت منعقد کنند که متاسفانه شرکت ساماندهی توجهی به این موضوع ندارد؛ این در حالیست که در ‌سال گذشته شرکت ساماندهی اجاره دکه‌ها را صددرصد افزایش داده است. یکی از دکه‌‌داران مطبوعاتی که دکه خود را با مبلغ ۴۵ میلیون خریداری کرده و نگران کرایه نیست، می‌گوید: دکه‌داران بنابر موقعیت جغرافیایی بین یک میلیون تا ۲ میلیون کرایه می‌دهند و ۵۰ هزار تومان هم به شهرداری پرداخت می‌کنند. البته ما هم این مبلغ را پرداخت می‌کنیم. بنابراین به لحاظ انسانی مسئولان ذی‌ربط در نظر بگیرند که کیوسک‌داران مطبوعاتی که در سرمـــــا و گرما در اتاقک‌های کوچک‌شان فقط مشغول توزیع نشریات فرهنگی، سیاسی و اقتصــــادی کشورمان هستند، چشم به دستان شما دوخته‌اند. آنهــــــا در حرفه خود با مشکلاتی چون درآمد کم، عدم تامین معاش، سختی کار، عدم امنیت شغلی و امیدواری به آینده و بیمـــــه دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر این مورد برای شما خوشایند نیست که در این دکه‌ها به غیر از مطبوعات، دخانیات و اقلام ضدفرهنگی دیگر فروخته شود، باید مشکلات آنان را جدی بگیرید. در غیر این صورت آنها همان سوپرمارکت‌های کوچکی که هستند، خواهند ماند و روز به روز هم از تعدادشان کاسته خواهد شد

شهرداری طبق قرارداد سال ۱۳۷۰ رفتار می‌کند
نادر فداکار، رئیس اتحادیه دکه‌داران

مشکلات برای تمام اصناف وجود دارد. مشکلات رکود و اقتصاد همه‌گیر است و دست ما نیست، اما مشکلاتی وجود دارد که با حمایت‌ها و پشتیبانی از اصناف می‌توان از پس آنها برآمد. صنف دکه‌داران سال‌هاست درگیر مشکلی است که مربوط به تعامل و مذاکرات با شهرداری می‌شود. تعامل میان اتاق اصناف و شهرداری می‌تواند مشکل ما را حل کند و تمام امید ما به اتاق اصناف است تا در جلسات مشترک با شهرداری حقانیت دکه‌داران را پس از سال‌ها به اثبات برساند. ۲۶ سال از قراردادی که شهرداری با دکه‌داران بسته است، می‌گذرد و دیگر قرارداد را تمدید نکرده و شهرداری طبق قرارداد سال ۱۳۷۰ و به صورت یک‌طرفه بسته‌شده، رفتار می‌کند. طبق قانون برای اضافه کردن اجاره کیوسک‌ها باید یک نماینده تام‌‌الاختیار از اتحادیه حضور داشته باشد؛ در حالی که در این چند سال مدام اجاره‌ها به صورت یک‌طرفه اضافه شده است. البته شروع مشکلات به سال ۶۸ برمی‌گردد. سال ۱۳۶۸ شهرداری شروع کرد به جمع کردن دکه‌هایی که مجوز داشتند. ۱۲۷۰ دکه با ۱۶ رسته شغلی که فعالیت داشتند، در سطح شهر جمع‌آوری شدند و تنها ۱۱۰ کیوسک به ما داده شد. جالب است بدانید شهرداری با استناد به قانون جمع‌آوری دکه‌های غیرمجاز شروع به جمع‌آوری دکه‌هایی کرد که مجوز داشتند و مالیات و تمام عوارض‌شان را پرداخت می‌کردند. دکه‌دارها امنیت شغلی ندارند. آنها در سال ۶۸ ضربه سنگینی را متحمل شدند. براساس ماده ۵۵ شهرداری تنها می‌تواند دکه‌های غیرمجاز را جمع‌آوری کند، ولی کسی که جواز و قرارداد دارد، آب و برق دارد و مالیات می‌دهد، غیرمجاز نیست. نکته دیگر اینکه هر وقت مسئولان بخواهند کار کارشناسی کنند، هیچ‌گاه از دکه‌دار که ۵۰ سال عمر خود را در این حرفه گذاشته است، نظر نخواسته‌اند، در حالی که او می‌تواند نظری ارائه دهد تا مشکلات به حداقل برسد. سوال اینجاست که چرا قانون را رعایت نمی‌کنیم؟ چرا در کار یکدیگر دخالت می‌کنیم و کار را سخت‌تر می‌کنیم؟ برای مثال شمیرانات جدا شده و دیگر زیر نظر ما نیست ، اما هنوز دکه‌داران آنجا برای حل مشکلات‌شان به ما رجوع می‌کنند و از ما راهکار می‌خواهند. چندین سال است که پیگیر حل مشکل‌مان هستیم. پس از برگزاری ۲۰ جلسه مشترک با نمایندگان شهرداری، اما همچنان این موضوع بی‌نتیجه مانده است. این جلسات ۴ سال به طول انجامید و در آخرین جلسه قراردادی که پس از ساعت‌ها تنظیم شد به مرکز حقوقی شهرداری داده شد و اکنون یک سال است که منتظر هستیم و هنوز خبری نشده است. در جلسه مستقیم با حضور محمدعلی نجفی، شهردار تهران و معاون‌ و شهردار چند منطقه از تهران تمام مشکلات‌مان را گفتیم و اما ایشان تازه آمده و هنوز از چند و چون کار بی‌خبر است. از طرفی رئیس اتاق اصناف اعلام کرده که با تشکیل کارگروه و رایزنی با شهرداری مشکلات میان شهرداری و اتحادیه‌ها برطرف شود و امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر رخ بدهد. 

دکه‌داران برای تامین کرایه محصولات دیگری عرضه  می کنند
هومن امیدوار، دکه‌دار

در وضعیت رکود و در کنار هزاران مشکلی که بر سر راه این رسته شغلی وجود دارد، مشکل اصلی ما اجاره‌بهایی است که به صورت غیرمنصفانه و بدون حضور نمایندگان و پیشکسوتان این صنف برای دکه‌داران تعیین می‌کنند. البته بارها نارضایتی از وضعیت دکه‌ها را اعلام کرده‌ایم، اما تا به امروز گرهی از مشکل بزرگ باز نشده است. امروزه به دلیل مشکلات زیاد دکه‌داری بسیاری از دکه‌داران این شغل را رها کرده و آن را تعطیل کرده‌اند. بالا بودن اجاره‌بهای دکه‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات است، در حالی که فروش محصولات فرهنگی به هیچ‌وجه جوابگوی کرایه نجومی و بالای دکه‌ها نیست و دکه‌داران مجبور به فروش دیگر اقلام می‌شوند، چراکه محصولات فرهنگی فروش چندانی ندارد. دکه‌داران مجبورند برای تامین کرایه دکه خود به شهرداری اقلام و محصولات دیگری نیز در دکه‌ها عرضه کنند. در غیر این صورت نمی‌توانند اجاره‌بهای دکه خود را بپردازند. باید درباره جانمایی‌ها و عرضه محصولات در این دکه‌ها با شهرداری به تفاهم برسیم. شهرداری برای اجاره‌بهای دکه‌های مطبوعاتی و غیرمطبوعاتی تفاوت قائل است و اجاره‌بهای دکه مطبوعاتی بسیار پایین‌تر از دکه‌های غیرمطبوعاتی و تجاری است. 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.