چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سامانه تشخیص چهره توسط یک استارتاپ تجاری‌سازی می‌شود

سامانه تشخیص چهره توسط یک استارتاپ تجاری‌سازی می‌شود

یک استارتاپ موفق به تولید پردازشگری مبتنی بر شبکه نرونی شده که قابلیت تشخیص چهره افراد را دارد. این سامانه شناساگر چهره، عملکردی شبیه به مغز انسان دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از زمانی که فیلم جنگ ستارگان روی پرده‌های سینما رفت، هوش مصنوعی کامپیوتری به عنوان یکی از رویاهای علمی تخیلی بشر قلمداد شده است. اما یک شرکت نوپا در حال انجام پروژه‌ای است که می‌تواند این فناوری را به حقیقت نزدیک کند.
شرکت FWDNXT که در پارک تحقیقاتی پوردو واقع شده، موفق به تولید پردازشگر کم مصرفی موسوم به «دانه‌برف» شده است که قابلیت تشخیص تصاویر و دسته‌بندی آنها را دارد. براساس اطلاعاتی که توسط مسئولان این شرکت منتشر شده، در حال حاضر این فناوری قادر است با کارایی ۹۱ درصد تصاویر را شناسایی و دسته‌بندی کند. برای این کار از شبکه نرونی استفاده شده است.
یوجینیو کالورسیلو از محققان این پروژه و بنیانگذار شرکت FWDNXT بیان کرد: این دستاورد ماحصل تحقیقات و کاری ۲۰ ساله است که روی شبکه‌های نورونی انجام شده است.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم تبدیل به یک شرکت در حد اینتل در بخش شبکه‌های نرونی شویم. ما قصد داریم که پردازشگرهای شبکه نرونی تولید کنیم که قابلیت استفاده در ادوات الکترونیکی مختلف را دارا باشد. ما همیشه فکر می‌کنیم که می‌توان مغز انسان را شبیه‌سازی کرد و آن را روی میکروتراشه قرار داد. این امکان وجود دارد که ماشینی هوشمند بسازیم که به انسان کمک کند.
FWDNXT اکنون قادر است کامپیوتری کارا و جدید تولید کند که حمایت مالی تقریباً یک میلیون دلاری را از نیروی دریایی ودانشگاه پوردو دریافت کرده است.
نوآوری سخت‌افزاری و نر‌م‌افزاری این شرکت می‌تواند در خودروهای خودران استفاده شود تا چهره‌های افراد را برای مقاصد مختلف شناسایی کند. همچنین این فناوری به مردم کمک می‌کند تا در حین حرکت در راهرو فروشگاه‌ها، اقلام مورد نیاز برای خرید خود را شناسایی کنند.
در حال حاضر مسئله اخلاقی تشخیص چهره افراد یک مانع برای این فناوری است که محققان این شرکت معتقداند که با همه‌گیر شدن استفاده از این نوع فناوری توسط همه مردم این مشکل رفع خواهد شد.
پتنت این فناوری در حال ثبت توسط شرکت FWDNETX است.
فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.