صفحه اصلی / ارمنستان دریچه‌ ورود ایران به بازار منطقه اوراسیا است

ارمنستان دریچه‌ ورود ایران به بازار منطقه اوراسیا است

وزیر نیرو گفت: ایران به ارمنستان به عنوان دریچه‌ای برای ورود به بازار منطقه اوراسیا با ۱۸۰ میلیون جمعیت نگاه می‌کند و انتظار دو کشور از کمیسیون مشترک اقتصادی استفاده از این فرصت و این امکان برای توسعه روابط است.
به‌گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو امروز (سه‌شنبه) در آغاز به کار پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و ارمنستان با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان بر توسعه روابط با کلیه کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه استوار است، اظهار داشت: یقیناً روابط خوب سیاسی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان موجب می‌شود که همگرایی بیشتری نیز در کشورهای منطقه ایجاد شود.
وی ادامه داد: به موازات این سیاست، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان را در شرایطی برگزار می‌کنیم که روابط دوکشور همسایه، بسیار دوستانه و در سطح عالی است و از طریق این کمیسیون مشترک شاهد اقدام‌های مؤثری در توسعه همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای میان دو کشور بوده‌ایم؛ ولی پتانسیل‌های همکاری‌های اقتصادی ما بسیار بیشتر از حجم کنونی است و ما به عنوان مسئولان کمیسیون مشترک دو کشور، وظیفه خطیری در به بار نشاندن این پتانسیل بر عهده داریم.
اردکانیان افزود: وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول ایرانی کمیسیون مشترک از زمان برعهده گرفتن مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان با توجه به موقعیت مهم کشور ارمنستان در اوراسیا، تلاش فراوانی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف همچون اجرای خط سوم انتقال برق، تفاهم برای ایجاد کریدور سه و چهار جانبه برق شمال- جنوب، توافق برای همکاری در زمینه کریدور جاده‌ای و ریلی و افزایش میزان صدور گاز به ارمنستان، ایجاد همکاری‌های بهداشتی، هماهنگی برای برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های متعدد تجاری، و اقتصادی، توسعه همکاری‌های گمرکی، فرهنگی و علمی و پژوهشی را به عمل آورده است.
وزیر نیرو ادامه داد: ایران کشوری با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت است و ما به ارمنستان به عنوان دریچه‌ای برای ورود به بازار منطقه اوراسیا با ۱۸۰ میلیون جمعیت نگاه می‌کنیم و انتظارات دو کشور از کمیسیون مشترک اقتصادی استفاده از این فرصت و این امکان برای توسعه روابط است.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین سرمایه ما زمان و فرصت است، ادامه داد: باید از این فرصت‌ها برای اقدام‌های مؤثر برای پیشبرد کارها استفاده کنیم و فعالیت‌های نمایندگان دو کشور در راستای موفقیت کمیسیون مشترک شکل بگیرد.
اردکانیان با ابراز خرسندی و قدرشناسی از دولت ارمنستان به خاطر اهتمام ویژه نسبت به مسائل زیست محیطی رود ارس ادامه داد: امیدواریم که با نظارت و حمایت بیشتر، توافقات قبلی را به طور کامل اجرایی سازیم.
اردکانیان با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های رشد سریع همکاری‌های اقتصادی، ضمن ایجاد بستر قانونی لازم، واگذاری مسئولیت‌ها و نقش‌های مؤثر در این حوزه به فعالان بخش خصوصی دو کشور است، ادامه داد: در سال گذشته توافقاتی برای همکاری در بخش مناطق آزاد تجاری و بازرگانی حاصل آمده این موضوع و اقدامات مثبتی که اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای برگزاری اجلاس اقتصادی با حضور بازرگانان ایرانی به عمل آورد، می‌تواند این مسیر را هموارتر کند. ما در اینجا به عنوان نمایندگان دولت‌های دو کشور حمایت کامل خود را از گسترش همکاری بخش‌های خصوصی دو طرف اعلام می‌نمائیم.
وی ادامه داد: شرایط مساعدی برای فعالیت‌های جدی و همکاری در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی از جمله در زمینه ارتباطات جاده‌ای، خطوط ریلی و هوایی، کشاورزی و دامپروری، گردشگری، گمرک، امور صنعتی، آب و برق، پژوهش و فناوری، معدن و سایرموارد، به وجود آمده است که امیدواریم اجلاس پانزدهم کمکی مؤثر برای اجرایی شدن توافق‌های قبلی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.